AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #1 Skrevet 6. september 2018 Hvis man har nådd egenandelstaket (1 og/eller 2), og får frikort. Hvordan får man dette? Må man fortsatt betale behandleren, men får tilbakebetalt fra HELFO i etterkant? Eller slippe man å betale i det hele tatt? Står at jeg har nådd egenandelstaket, og at jeg blir utbetalt 205 kr den 10. september. Men lurer på hvordan dette fungerer når jeg får behandling hos helsepersonell resten av kalenderåret. Anonymkode: 23ec0...285
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #2 Skrevet 6. september 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man har nådd egenandelstaket (1 og/eller 2), og får frikort. Hvordan får man dette? Må man fortsatt betale behandleren, men får tilbakebetalt fra HELFO i etterkant? Eller slippe man å betale i det hele tatt? Står at jeg har nådd egenandelstaket, og at jeg blir utbetalt 205 kr den 10. september. Men lurer på hvordan dette fungerer når jeg får behandling hos helsepersonell resten av kalenderåret. Anonymkode: 23ec0...285 Du skal slippe å betale i det hele tatt Frikortet kommer fysisk i posten, og det må en huske på å ha med seg og vise fram. Evt. si fra i luka at en har frikort - det skal være mulig for dem å finne det i datasystemene, men det ligger visstnok ikke alltid automatisk på skjermen. Om du betaler egenandeler etter at frikortgrensa er nådd, så får du det refundert. Egenandel ved reise f.eks, når jeg skal til sykehus i annen by, den må jeg legge ut for. Anonymkode: 86e68...c39
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #3 Skrevet 6. september 2018 Det blir registrert i systemene nå. Jeg fikk beskjed på sykehuset når jeg skulle betale at eg hadde frikort, det kom i posten en uke etter det. Anonymkode: 0293d...031
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #4 Skrevet 6. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du skal slippe å betale i det hele tatt Frikortet kommer fysisk i posten, og det må en huske på å ha med seg og vise fram. Evt. si fra i luka at en har frikort - det skal være mulig for dem å finne det i datasystemene, men det ligger visstnok ikke alltid automatisk på skjermen. Om du betaler egenandeler etter at frikortgrensa er nådd, så får du det refundert. Egenandel ved reise f.eks, når jeg skal til sykehus i annen by, den må jeg legge ut for. Anonymkode: 86e68...c39 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det blir registrert i systemene nå. Jeg fikk beskjed på sykehuset når jeg skulle betale at eg hadde frikort, det kom i posten en uke etter det. Anonymkode: 0293d...031 Okei, så jeg må ha med frikortet jeg får tilsendt i posten, og gi til behandleren? Er ikke noe problem for meg å legge ut, så lenge jeg får tilbakebetalt (synes jeg har brukt nok penger nå...). Igår sto det at jeg hadde nådd egenandelstaket, og skal få tilbakebetalt 205 kr som jeg sikkert har betalt for mye. Jeg var hos behandleren idag, og betalte egenandel. Blir det jeg betalte idag, da lagt til de 205 kr? Anonymkode: 23ec0...285
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #5 Skrevet 6. september 2018 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, så jeg må ha med frikortet jeg får tilsendt i posten, og gi til behandleren? Er ikke noe problem for meg å legge ut, så lenge jeg får tilbakebetalt (synes jeg har brukt nok penger nå...). Igår sto det at jeg hadde nådd egenandelstaket, og skal få tilbakebetalt 205 kr som jeg sikkert har betalt for mye. Jeg var hos behandleren idag, og betalte egenandel. Blir det jeg betalte idag, da lagt til de 205 kr? Anonymkode: 23ec0...285 Ja, hvis behandleren din er under frikortordningen. Alt som betales utover frikortgrensen, blir returnert. Anonymkode: a612b...2f1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #6 Skrevet 6. september 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, hvis behandleren din er under frikortordningen. Alt som betales utover frikortgrensen, blir returnert. Anonymkode: a612b...2f1 Jeg regner med han er det, siden det jeg har betalt hos han tidligere er registrert på HELFO. Anonymkode: 23ec0...285
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå