AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #1 Skrevet 6. september 2018 Jeg MÅ lære meg matte. Har alltid slitt med matte, og har noen huller fra grunnskolen. Det er mange regler jeg ikke kan, og dermed står jeg ofte fast når jeg skal regne ut stykker. Jeg har meldt meg på et mattekurs der pensum fra grunnskolen repeteres. Allerede nå, fra begynnelsen, synes jeg at det er veldig krevende. Det går litt fort frem for meg. - Men jeg SKAL IKKE gi opp. Jeg må gå fra en 2 til en 5 i matte for å komme inn på studiet jeg ønsker. Det er noe jeg virkelig vil, og dessverre holder det ikke med over 5 i snitt fra VGS. Det er så sørgelig hvis en mattekarakter skal ødelegge drømmen. Det er kun den som står i mellom meg og studiet jeg vil inn på. Matte står ikke sentralt i studiet, det er bare høyt snitt for å komme inn. Jeg er forberedt på at det vil ta tid. Om det så tar tre år med bare matte, så skal jeg ikke gi opp. En del av meg er redd for at jeg er for "dum" til å få det til, og jeg frykter at jeg ikke skal lykkes til tross for hardt arbeid. Likevel er jeg ikke så redd at jeg ikke tør å prøve. Stor lyst, men dårlig selvtillit, altså. Er det noen her som lærte seg matte i voksen alder? Jeg er i tjueårene. Har noen tips til hvordan jeg kan få til dette? Kanskje noen har innspill som jeg ikke har tenkt på. Råd settes stor pris på! Takk Anonymkode: 65fc6...5af
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #2 Skrevet 6. september 2018 jeg gikk forkurs og senere ingeniørutdanning med tidvis krevende matte i midten av 30 årene med kun matte fra byggefag i bunn. Det gikk veldig greit, er flinkere til å konsentrere meg nå som jeg er eldre, bevisstheten om at jeg måtte gjennomføre fagene for å få utdanning og en ny jobb var også veldig sterk som var god motivasjon. Anonymkode: aaf2a...301 2
Gjest devy79 Skrevet 6. september 2018 #3 Skrevet 6. september 2018 Hei! Matte kan være utfordrende hvis man ikke helt har interessen for det. Så bra du er villig til å investere for å klare å komme inn på studiet ditt. Hvor bor du? Jeg er en såkalt matte geek; elsker matte og har studert det på master-nivå. Kunne gjerne tenkt meg å lære bort matte; Bor på Østlandet , så send meg en PM hvis det skulle være av interesse. Ellers så kanskje du kunne funnet noen du kunne "leie" til å lære deg? Anbefaler deg også å bruke gamle mattebøker, høre med venner om de kan hjelpe deg osv. Matte tar tid å lære seg, så det er bare å være tålmodig.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #4 Skrevet 6. september 2018 1 time siden, devy79 skrev: Hei! Matte kan være utfordrende hvis man ikke helt har interessen for det. Så bra du er villig til å investere for å klare å komme inn på studiet ditt. Hvor bor du? Jeg er en såkalt matte geek; elsker matte og har studert det på master-nivå. Kunne gjerne tenkt meg å lære bort matte; Bor på Østlandet , så send meg en PM hvis det skulle være av interesse. Ellers så kanskje du kunne funnet noen du kunne "leie" til å lære deg? Anbefaler deg også å bruke gamle mattebøker, høre med venner om de kan hjelpe deg osv. Matte tar tid å lære seg, så det er bare å være tålmodig. Jeg bor også på Østlandet. Mellom Asker og Drammen. Tenkte på at det kunne vært fint å få hjelp av noen, men har i utgangspunktet ikke råd til å leie noen. Jeg kjenner heller ikke noen som er spesielt interessert i matte. I tillegg har jo folk ofte nok med sitt eget, og ikke tid eller lyst til å hjelpe andre med sånne ting på fritiden 😊 Anonymkode: 6cae3...e91
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #5 Skrevet 6. september 2018 Lærebøker (gjerne prøv forskjellige, noen fungerer ofte bedre enn andre), youtube, google, gjøre MASSE oppgaver. Jeg trengte også gode karakterer. Jeg var ikke veldig god i matte, men var veldig god på kalkulator 😁 Mange oppgaver man kan løse med å kunne reglene, kunne noen strategier for å løse oppgavene, og følge en plan. (Hadde hatt et stort problem hvis jeg hadde måttet ha muntlig eksamen, men det slapp jeg heldigvis!) Problemet ditt er jo at du trenger 5 eller 6 (jeg fikk 5), og da kreves det jo litt forståelse også... Anonymkode: d92e6...a67
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #6 Skrevet 6. september 2018 Prøv Kahn Acadamy på nett! Det meste finnes på norsk og det er skikkelig bra opplegg. Anonymkode: c4647...bdf 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #7 Skrevet 6. september 2018 Kan jeg spørre hvilken matte du hadde på vgs? Dersom du hadde realfagsmatte eller samfunnsfagmatte, kan du kanskje prøve deg på p matte? Det er veldig mye enklere, og ikke veldig vanskelig å få 5-6. Er inneforstått med at du ikke bare kan stryke bort 2eren likevel, men om du øver mye på matte så kan du kanskje ta eksamen i begge nivåene og prøve å få 6 på den enkle og 4 på den du sliter med. Anonymkode: 929f9...5e5
stan Skrevet 6. september 2018 #8 Skrevet 6. september 2018 Det krever mye arbeid, men også refleksjon. Mye av matematikken er abstrakt og det hjelper veldig om man finner måter å visualisere og konkretisere på. God tallforståelse hjelper. Regn en masse enkle regne oppgaver. Pugg gangetabellen. Deling er det vanskeligste man gjør uten kalkulator, papir og blyant. Det er fullstendig mulig, det har jeg sett flere ganger.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #9 Skrevet 6. september 2018 Om du synes det blir for vanskelig med matten så gå tilbake til noe enda mer grunnleggende. Synes du 10. klasssematte er for vanskelig så prøv 9. klasse. Synes du kapittel 4 i matteboka er for vanskelig så gå til bake til kapittel 3 for å sjekke om du forstod det. Anonymkode: b72f3...54b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå