Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg tenker på å komme meg videre i arbeidslivet og tenker da å utdanne meg innen resepsjonsfaget.
Jeg har synlige tatoveringer på fingrene, og har hittil i mine år som salgsmedarbeider i butikk ikke opplevd skråblikk på grunn av dette. Er disse tatoveringene noe som kan hindre meg i å få jobber som resepsjonist? Er det vanlig at de stiller krav til ikke-synlige tatoveringer i dette yrket? 

Anonymkode: f5974...2c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri hørt om slike krav, arbeidsmarkedet og eventuelle arbeidsgivere bryr seg ikke om slikt så lenge du har en bra kompetanse. 

Kjenner mange med synlige tatoveringer som jobber i gud-manns forskjellige yrker og bransjer. 

Anonymkode: 4bced...266

Skrevet

Vet du hva? Jeg tror at arbeidsgivere kan reagere på det. Men det har noe med dem som person å gjøre. Jeg synes ikke at vi skal «rosemale» og si at det er det ingen arbeidsgivere som reagerer på. I en perfekt verden er det ingen som reagerer på det, men dessverre har utseende mye å si for mange. 

Anonymkode: 3dde2...a04

• Liker 6
Skrevet
På 6.9.2018 den 13.26, AnonymBruker skrev:

Aldri hørt om slike krav, arbeidsmarkedet og eventuelle arbeidsgivere bryr seg ikke om slikt så lenge du har en bra kompetanse. 

Kjenner mange med synlige tatoveringer som jobber i gud-manns forskjellige yrker og bransjer. 

Anonymkode: 4bced...266

Ja, det gjør jeg også, MEN jeg har sett flere stillingsannonser/arbeidskontrakter der det står nevnt at man ikke skal ha synlige tatoveringer. Derfor tenkte jeg bare å høre om noen hadde opplevd noe slikt innen akkurat dette yrket.

Anonymkode: f5974...2c0

Skrevet

Vil ikke tro det. Vi lever heldigvis i 2018.
Jeg har sett mange resepsjonister med synlige tatoveringer iallefall :) 
Utelukker selvfølgelig ikke at noen ikke tillater det, da. 

Anonymkode: 65a27...2da

Skrevet

Bare å søke! :) Har faktisk 2 venninner som er ganske tattoverte, begge to som resepsjonist. Selv har jeg synelige tattoveringer på hals og jobber i butikk. Jeg sleit litt med å få jobb for 8 år siden, men nå er det virkelig ingen som bryr seg (har jeg inntrykk av).

Skrevet
På 6.9.2018 den 19.58, AnonymBruker skrev:

Vet du hva? Jeg tror at arbeidsgivere kan reagere på det. Men det har noe med dem som person å gjøre. Jeg synes ikke at vi skal «rosemale» og si at det er det ingen arbeidsgivere som reagerer på. I en perfekt verden er det ingen som reagerer på det, men dessverre har utseende mye å si for mange. 

Anonymkode: 3dde2...a04

Det er vel heller hva det representerer. De fleste unngår å ta tattoveringer som ikke kan dekkes til for eksempel i en jobbsituasjon. Da fremstår man kanskje som noe kort, at man ikke tenkte over dette, idet man tok tattoveringen.

Det burde ikke være et stort hinder for å få en jobb, men det er garantert noe arbeidsgiver vil legge merke til, og det hjelper neppe på førsteinntrykket blant enkelte. Andre vil ikke bry seg noe om det.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Example skrev:

Det er vel heller hva det representerer. De fleste unngår å ta tattoveringer som ikke kan dekkes til for eksempel i en jobbsituasjon. Da fremstår man kanskje som noe kort, at man ikke tenkte over dette, idet man tok tattoveringen.

Det burde ikke være et stort hinder for å få en jobb, men det er garantert noe arbeidsgiver vil legge merke til, og det hjelper neppe på førsteinntrykket blant enkelte. Andre vil ikke bry seg noe om det.

På den andre siden kan det jo bety at man rett og slett ikke bryr seg om andre sine meninger og ikke er redd for å vise frem den man er. 

Skrevet
1 minutt siden, Mass skrev:

På den andre siden kan det jo bety at man rett og slett ikke bryr seg om andre sine meninger og ikke er redd for å vise frem den man er. 

Det kan det. Så kan man diskutere om det er en ønsket kvalifikasjon som resepsjonist.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke ansatt deg. Arbeidsplassen er en plass man skal fremstå nøytral og man skal ikke ta for stor plass. 

Anonymkode: 2228b...78c

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke ansatt deg. Arbeidsplassen er en plass man skal fremstå nøytral og man skal ikke ta for stor plass. 

Anonymkode: 2228b...78c

😂 man tar virkelig stor plass kun fordi man harvtatoveronger ass.

Regner ned at du heller ikke ville ansatt en med sminke eller farget hår? 

Anonymkode: c8439...817

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Mass said:

Ja, det er akkurat det en arbeidsgiver ønsker seg som egenskaper for en resepsjonist. :ironi:

• Liker 2
Skrevet (endret)
6 minutter siden, T-Rex skrev:

Ja, det er akkurat det en arbeidsgiver ønsker seg som egenskaper for en resepsjonist. :ironi:

Hva er feil med å fremstå som sikker på seg selv og sitt eget ytre? 

Det er snakk om andres meninger i forhold til eget utseende, ikke andres meninger i det store bildet. 

Endret av Nerine_
  • Liker 2
Skrevet

Noen steder er de nok ennå tilbakeholdne med å ansette personer med synlige tatoveringer, men det begynner å bli såpass vanlig at de er nok i mindretall. 

Hos meg spiller ikke tatoeringer noen rolle, men spør nok litt ekstra inngående om de ser ut som hjemmelaget/fengselstatoveringer. De ansatte får ikke gå med synlige tatoveringer som fronter religion eller andre betente tema. Jeg hadde nok likevel reagert på ansiktstatoveringer.

• Liker 1
Gjest Araknoidea
Skrevet

Har ingen problemer med å få jobb, har tatovering på armene. Er sykepleier. 

Skrevet
1 time siden, Example skrev:

Det kan det. Så kan man diskutere om det er en ønsket kvalifikasjon som resepsjonist.

1 time siden, T-Rex skrev:

Hvorfor skulle ikke det være egenskaper en arbeidsgiver ønsker seg?

Skrevet (endret)
8 minutter siden, Mass said:

Hvorfor skulle ikke det være egenskaper en arbeidsgiver ønsker seg?

Det er ikke alle arbeidsgivere som er interessert i å ansette folk med "attitude". Som resepsjonist er du på en måte tjeneren til firmaets kunder, og da er ikke "tøff i trynet" nødvendigvis en ønskelig egenskap. Det var bare det.

Dette kommer naturligvis an på hvilken arbeidsplass det er snakk om. Sitter du i resepsjonen på en bilinntauingsplass, kan det være gunstig å ikke virke pinglete. Men det er vel helst unntaket.

Endret av T-Rex
  • Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, T-Rex skrev:

Det er ikke alle arbeidsgivere som er interessert i å ansette folk med "attitude". Som resepsjonist er du på en måte tjeneren til firmaets kunder, og da er ikke "tøff i trynet" nødvendigvis en ønskelig egenskap. Det var bare det.

Dette kommer naturligvis an på hvilken arbeidsplass det er snakk om. Sitter du i resepsjonen på en bilinntauingsplass, kan det være gunstig å ikke virke pinglete. Men det er vel helst unntaket.

Så man er automatisk "tøff i trynet" om man har synlige tatoveringer? 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, T-Rex skrev:

Dette kommer naturligvis an på hvilken arbeidsplass det er snakk om. Sitter du i resepsjonen på en bilinntauingsplass, kan det være gunstig å ikke virke pinglete. Men dette er vel helst unntaket.

Da assosierer jo du begrepet om å ikke bry seg med hva andre mener om en selv og sitt utseende med å være tøff, frekk, dårlige holdninger. Kanskje til og med tattoveringer assosieres med det.

Men man kan jo være ganske serviceinnstilt og et hyggelig menneske selv om man ikke bryr seg om hva andre mener om seg selv. Jeg tenker at da er man en person som tør å by på seg selv, som takler evt situasjoner som oppstår, takler kommentarer man får i yrket, som tør å dele sine meninger (ikke nødvendigvis med kundene, men med kolleger) - ja ganske enkelt, en som tør i større grad. 

Skrevet
20 minutter siden, Mass skrev:

Da assosierer jo du begrepet om å ikke bry seg med hva andre mener om en selv og sitt utseende med å være tøff, frekk, dårlige holdninger. Kanskje til og med tattoveringer assosieres med det.

Men man kan jo være ganske serviceinnstilt og et hyggelig menneske selv om man ikke bryr seg om hva andre mener om seg selv. Jeg tenker at da er man en person som tør å by på seg selv, som takler evt situasjoner som oppstår, takler kommentarer man får i yrket, som tør å dele sine meninger (ikke nødvendigvis med kundene, men med kolleger) - ja ganske enkelt, en som tør i større grad. 

Godt sakt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...