Lykkelia Skrevet 6. september 2018 #1 Skrevet 6. september 2018 Hei! Jeg bare lurer på hvordan dere gjør det i forhold til venner? Vi har to tette jenter i tidlig småskolealder. Det skiller halvannet år, to skoleår. Problemet er at eldste har mange klassevenninner i gata, yngste har ingen. Det fører til daglige kjipe situasjoner for minste. Storesøster lar gjerne lillesøster være med å leke, men flere av vennene hennes kommer med kommentarer som: Ikke følg etter oss. Eller de går unna hvis hun kommer. Frykter at de slutter å komme til oss hvis de alltid må ha med lillesøster, men for oss blir det veldig slitsomt å håndtere en gråtende lillesøster når hun blir utestengt fra lek. Vi kan jo ikke alltid ta oss av henne og finne på andre ting med henne. Usikre på om vi skal tvinge dem til å la henne bli med. Prøver jo å invitere lillesøsters venner på besøk, men kan jo ikke gjøre det hver gang vi har en halvtime ledig. Siden de bor et stykke unna, blir det vanskelig å treffes med mindre vi avtaler noen timer. Noen innspill om hva vi kan/bør gjøre?
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #2 Skrevet 6. september 2018 Jeg ville prøvd å snakke med begge (ikke samtidig), og få til en av-og-til-ordning. Noen ganger må storesøster tåle å ha med lillesøster, og stå opp for henne når venninnene reagerer. Jo, i dag må lillesøster få være med. Og noen ganger må lillesøster tåle at storesøster vil være sammen med venner alene. Jeg måtte bruke en del tid med yngstemann her for å få ham til å skjønne at det må være greit at han ikke alltid henger med på lasset. Slike samtaler funker bedre når man ikke står midt i situasjonen med gråt og tenners gnissel. Forutsigbarhet og "sånn er det bare" tror jeg er to viktige retningslinjer i dette. Jeg har alltid krevd at mine tar hensyn til hverandre både oppover og nedover. Ikke alltid like lett, men det er jo ikke vanskelig å skjønne verken den eldstes eller den yngstes ståsted. Hvis det først og fremst er enkelte av vennene som er problemet kan det også være en ide at dere snakker med eldste når vennene overhører det- eller snakker med vennene direkte, på en hyggelig måte. Håper det løser seg! Anonymkode: 002b2...406 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #3 Skrevet 6. september 2018 Vi har to relativt tette (2 år mellom), men de er litt yngre enn dine, så eldste har igrunnen bare nå nylig begynt å ha en del besøk. Da vil den minste være med i leken, og noen ganger går det bra, andre ganger ikke. Vårt beste triks er vel bare å finne på noe med den yngste. Det er gjerne ikke så store ting, men bake brød, hjelpe pappa å montere ei hylle, lese ei bok el.l. Lykkes ikke alltid, men ser ikke helt hva annet vi kan gjøre, for man kan jo ikke alltid dra i badeland når den eldste har besøk heller. Anonymkode: ac643...0a8
Hobby Skrevet 6. september 2018 #4 Skrevet 6. september 2018 Synes det virker mest naturlig at minste er med storesøster noen ganger, men at storesøster også får leke aleine med vennene sine noen ganger, altså sånn som det virker som det er nå. Som bruker ovenfor her sier, så tror jeg også det er lurt å snakke med begge om dette og hvorfor. Er det noen på minste sin alder som dere bor i gåavstand til som dere kan prøve å bli kjent med? Hvis det er det ville jeg forsøkt å spleisa hun med disse, må da gjerne hjelpe henne i starten til hun blir kjent. Ellers tenker jeg at en av dere foreldre ofte kan være med henne de gangene hun er aleine. Hun blir fort så stor at hun ikke vil være med dere, så se på det som bonustid.
Lykkelia Skrevet 6. september 2018 Forfatter #5 Skrevet 6. september 2018 Takk for innspill, dere. Vi har prøvd å si av og til, men det er ikke lett for eldste når vennene misliker at søsteren er med. Dessuten er det lite forutsigbart for dem begge, da de aldri vet når lillesøster skal være med. Det ringer jo på flere ganger om dagen, så det blir mange små og store lekestunder det er snakk om. Og vi kan jo ikke si at minste ikke får leke i hagen, hoppe på trampolina, osv, bare fordi søster og vennene er der. Problemet med å finne på ting med yngste, er at det blir mye stress for oss voksne, det blir en ekstra belastning da hun sutrer og sutrer og sutrer uansett hva vi gjør. Det er dessverre ingen i hennes årskull i gåavstand, så hun må helst være med de hjem etter skolen eller kjøres dit. Det er vanskelig å gjøre det hver gang det ringer på døren. Har snakket med dem, og storesøster forstår problemet. Bare vennene som ikke gjør det. Og de har ikke søsken ...
Vera Vinge Skrevet 6. september 2018 #6 Skrevet 6. september 2018 Jeg er vant til at småsøsken inkluderes i lek når eldre søsken har besøk av venner, så lenge aldersforskjellen ikke er så stor og småsøsken ikke "ødelegger" de stores lek. Jeg har 2 år mellom mine, og yngste får alltid lov å være med i leken til storebrors venner. Tror jeg hadde blitt ganske satt ut hvis besøk hos oss prøvde å utestenge et av husets barn i lek. Og sånn har jeg inntrykk av at det er når barna mine er borte på besøk, at husets småsøsken er med. Så klart med mindre småsøsken ødelegger og legger mye begrensninger på de stores lek, da er det naturlig at de voksne gjør noe annet med den yngste.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #7 Skrevet 6. september 2018 Vi må avtale hver gang: -nabojenta ringer på døra: Ok, du får bli med ut, men bare hvis lillesøster får bli med (og vi sier det til naboenjenta også). Andre ganger: sier vi til lillesøster: Du får ikke bli med denne gangen. Men det er vi som bestemmer, og vi sier det direkte til venninnene også: I dag må lillesøster være med dere. ikke noe problem å snakke med dem heller vel? Storesøster går ut alene og ringer på selv, da får ikke lillesøster være med, men kommer de hit og skal leke inne, får hun som regel. Anonymkode: da342...ceb
Blue Berry Skrevet 6. september 2018 #8 Skrevet 6. september 2018 Har 1 år mellom mine. Men har en jente og en gutt, så har ikke dette problemet. Men jeg har en lillesøster som er 1,5 år yngre enn meg. Og da var det slik. Jeg ville leke med hun, da vi var bestevenner, men mange av vennene mine ville ikke alltid det. Det endte som regel med at jeg droppet vennene, da de var kjipe mot søsteren min og vi var heller sammen ❤️ Den dag i dag er vi bestevenner og har alltid stått opp for hverandre Jeg hadde snakket med de begge, og sagt at noen ganger må den ene får være med vennene sine alene, men noen ganger må også lillesøster få bli med. Kan du ikke invitere noen jenter med fra klassen til yngste? Så kan hun få sine egne venninner 1
Lykkelia Skrevet 6. september 2018 Forfatter #9 Skrevet 6. september 2018 2 timer siden, Absurdah skrev: Har 1 år mellom mine. Men har en jente og en gutt, så har ikke dette problemet. Men jeg har en lillesøster som er 1,5 år yngre enn meg. Og da var det slik. Jeg ville leke med hun, da vi var bestevenner, men mange av vennene mine ville ikke alltid det. Det endte som regel med at jeg droppet vennene, da de var kjipe mot søsteren min og vi var heller sammen ❤️ Den dag i dag er vi bestevenner og har alltid stått opp for hverandre Jeg hadde snakket med de begge, og sagt at noen ganger må den ene får være med vennene sine alene, men noen ganger må også lillesøster få bli med. Kan du ikke invitere noen jenter med fra klassen til yngste? Så kan hun få sine egne venninner Så digg at dere er bestevenner. ❤️ Det er jo på sikt viktigere for meg at jentene mine er det, enn at de er bestevenner med andre. Samtidig er det jo viktig å ha klassevenner. Det er nok lettere om vinteren når de leker mer inne. Da kan jeg stille som betingelse at søster får bli med hvis de skal være hos oss. Problemet er også at storesøster ofte «overtar» lillesøsters venner når hun har besøk. De fleste foretrekker å leke med jenta som er eldre ... Lillesøster lar gjerne storesøster være med i leken, men ender da gjerne selv som femte hjul på vogna. Det beste er selvsagt at begge har besøk samtidig, men det er jo ikke så lett å få til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå