Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Heisann! Så nå har jeg bestemt meg for å få i meg gurkemeie hver dag! Igår prøvde jeg en te jeg så på youtube, den smakte helt grusomt :) Idag prøver jeg slik golden milk, det smaker ganske grusomt det også, men er likevel bedre enn teen igår. 
Er det noen av dere som lager golden milk eller gurkemeie te som har noen anbefalninger?

PS: Jeg så også at det gikk an å bruke gurkemeie som tannbleking 😮 Men jeg var så stuptrøtt når jeg la meg igår at jeg ikke gadd prøve! Skal teste idag ^^

Hva bruker dere gurkemeie til? Curry?

Edit: Det er 51 minutter siden jeg lagde tråden, og koppen med golden milk er bare halvtom. Dette går sakte 😂

Endret av Emblja
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste jeg har brukt gurkemeie til er i lussekatter, da jeg hater safran!

Anonymkode: 788eb...bb7

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste jeg har brukt gurkemeie til er i lussekatter, da jeg hater safran!

😮 Men gurkemeie smaker jo så vondt 😂

Skrevet

Bruker litt gurkemeie i vannet risen skal koke i, da blir risen gulaktig. Men tviler på man får i seg noe gurkemeie pga det, da det jo er en veldig liten mengde. Men risen blir fin da.

Anonymkode: 6eaf2...a2d

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bruker litt gurkemeie i vannet risen skal koke i, da blir risen gulaktig. Men tviler på man får i seg noe gurkemeie pga det, da det jo er en veldig liten mengde. Men risen blir fin da.

Anonymkode: 6eaf2...a2d

Ja, det har nok ikke så mye for seg :) Men fint at risen blir fin :P

Det er virkestoffet curcumin i gurkemeie som 'all the fuzz is about', kroppen har vanskelig for å ta opp curcumin, og det blir anbefalt å bruke pepper til for å hjelpe kroppen å ta det opp. Lurer på om opptaket øker med sånn 200% når du bruker pepper sammen gurkemeie :P  Egentlig helt urelevant for innlegget ditt, sorry 😂

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, Emblja said:

Så hvorfor skal du ha det i deg hver dag??

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Duckie skrev:

Så hvorfor skal du ha det i deg hver dag??

Fordi jeg vil teste det vel 😄 Dessuten så tror jeg at jeg både idag og igår gikk litt vill med pepperen, tror kanskje det er det verste! Neste porsjon skal jeg ta mye mindre pepper!

Har hørt og lest mye bra om gurkemeie, noen ganger er det fint å ta ting selv om man ikke liker det. Tran foreksempel :P

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, Emblja skrev:

Det er jo bare bittelitt da, det gir jo ikke smak! 😂😂😂😂 Bare farge! 

Det smaker jo høgg ellers....

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare bittelitt da, det gir jo ikke smak! 😂😂😂😂 Bare farge! 

Det smaker jo høgg ellers....

Amen sista 😂😄

Skrevet
7 minutter siden, Emblja said:

Fordi jeg vil teste det vel 😄 Dessuten så tror jeg at jeg både idag og igår gikk litt vill med pepperen, tror kanskje det er det verste! Neste porsjon skal jeg ta mye mindre pepper!

Har hørt og lest mye bra om gurkemeie, noen ganger er det fint å ta ting selv om man ikke liker det. Tran foreksempel :P

Tran har i det minste en relativt god vitenskapelig indikasjon bak seg, det har ikke gurkemeie. Mengdene man skal ha i seg er visst enorme for å få helsegevinst, så jeg tror nok jeg hadde sett på å forbedre andre områder av livet om man ønsker å være sunnere.

• Liker 2
Skrevet (endret)
3 minutter siden, Duckie skrev:

Tran har i det minste en relativt god vitenskapelig indikasjon bak seg, det har ikke gurkemeie. Mengdene man skal ha i seg er visst enorme for å få helsegevinst, så jeg tror nok jeg hadde sett på å forbedre andre områder av livet om man ønsker å være sunnere.

Ja, men da gjør du det. Jeg er sunn fra før av, så det skader jo ikke å prøve :)

Fin link,takk!

Endret av Emblja
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er mange gode helseeffekter ved det. Du kan bruke det i all pakistansk og indisk gryter. Og lussekatter. 

Anonymkode: 3228f...f75

• Liker 1
Skrevet

Putt litt i tacokjøttdeigen eller annet. Kanskje ikke "riktig" tradisjonelt sett, men nå er ikke norsk taco særlig "riktig" heller. 

Kylling krydret med gurkemeie og litt kanel er meget godt. Salt og pepper i tillegg såklart.

Ellers som nevnt over, putte i risen er artig.

Hva med å prøve fersk gurkemeie? 

Anonymkode: f0377...f5f

• Liker 1
Skrevet

Tips til alle som vil bruke gurkemeie som helsemat(for det er det!):

For å aktivisere virkestoffet curcumin, trenges det noe form for fett, da curcumin er fettløselig. Uten fett vil ikke kroppen klare å ta opp særlig av dette. I tillegg vil pepper bidra til å øke denne aktiveringen enda mer.

Det hender jeg har tannkjøtt betennelse, da lager jeg en røre av gurkemeie, pepper og matolje som jeg spiser, og også har i munnen en stund. Det hjelper tvert.

I kveld fikk jeg servert en nydelig curry lagd på kokosmelk, med masse deilige grønnsaker, gurkemeie og andre krydder. Utrolig godt!

Anonymkode: 270a2...8e5

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tips til alle som vil bruke gurkemeie som helsemat(for det er det!):

For å aktivisere virkestoffet curcumin, trenges det noe form for fett, da curcumin er fettløselig. Uten fett vil ikke kroppen klare å ta opp særlig av dette. I tillegg vil pepper bidra til å øke denne aktiveringen enda mer.

Det hender jeg har tannkjøtt betennelse, da lager jeg en røre av gurkemeie, pepper og matolje som jeg spiser, og også har i munnen en stund. Det hjelper tvert.

I kveld fikk jeg servert en nydelig curry lagd på kokosmelk, med masse deilige grønnsaker, gurkemeie og andre krydder. Utrolig godt!

Anonymkode: 270a2...8e5

Takk for tips ^^, 

Skrevet

Gurkemeie i havregrøten ❤️

Anonymkode: 3b329...34e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...