AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #1 Skrevet 6. september 2018 Dette er ikke ment som hån. Og de fleste forstår nok at ikke alle tas under en kam 1. Pasienter som er skikkelig utålmodige og tror det bare er "meg, meg, meg". De skal ha hjelp først. De har det verst. De forstår ikke at du som helsepersonell må prioritere hva som er viktigst å gjøre først (hvem som trenger hjelp på 4-mannsstua først) og "syter" og kjefter i lang tid etterpå. Dette blir gjerne delt med sosiale medier og framlagt på en feil måte. Også får de masse sympati for følgerne/vennene sine. Og vi som er helsepersonell er bare folk som ikke bryr seg, evner å se behovet deres osv. 2. Pasienter som er lite selvstendig/selvhjulpen. Noen blir automatisk dette når de blir innlagt selv om de egentlig fungerer greit. Har man 2 bein å gå på og ingen grunn til å måtte ligge i sengen, så klarer man å hente mat selv, hente vann selv, finne klærne sine i skapet selv osv. Noen ringer på for alt! "Kan du hente skoene mine i skapet"? Også ligger de i sengen med to fint fungerende bein de kan gå på. Dette gjør at vi bruker tid på noe som ikke haster/er mer uviktig framfor å hjelpe den eldre damen på rommet ved siden av som er sengeliggende og trenger hjelp til alt. Anonymkode: ab261...56e 21
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #2 Skrevet 6. september 2018 Denne frustrasjonen din bør du ta på vaktrommet og ikke på KG. Anonymkode: a63c6...ffc 48
SoWhat? Skrevet 6. september 2018 #3 Skrevet 6. september 2018 Syns heller ikke at dette er et ok innlegg. Trodde helsepersonell var opptatt av å ivareta og å forstå, så blir litt feil å lage en tråd om "slitsomme" pasienter og brukere som nok ofte er i en sårbar situasjon. At dere kan bli frustrerte er ikke vanskelig å skjønne, men en tråd som dette er vel lite fruktbar. Dere skal ivareta mennesker, og ikke åpent vise frustrasjon og kritisere. 28
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #4 Skrevet 6. september 2018 Foreldre som tror at de er på hotell nå de er innlagt med sine barn. Gjør ditten, gjør datten. Har har foreldre som bare har rundt på, sagt at barnet er løs i magen og sett dumt på meg.. Ok, viktig info. Men, så ser de fortsatt bare dumt på meg... -Ja, var det noe mer..? ...- han bør vel skiftes på? Ja, da tror de at vi skifter bæsjebleiene på ungene deres? Det er så vilt! Kunne skrevet så myye! Foreldre, er dere innlagt, så er det fortsatt deres egne barn. Flaut Anonymkode: 897ed...50b 24
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #5 Skrevet 6. september 2018 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Syns heller ikke at dette er et ok innlegg. Trodde helsepersonell var opptatt av å ivareta og å forstå, så blir litt feil å lage en tråd om "slitsomme" pasienter og brukere som nok ofte er i en sårbar situasjon. At dere kan bli frustrerte er ikke vanskelig å skjønne, men en tråd som dette er vel lite fruktbar. Dere skal ivareta mennesker, og ikke åpent vise frustrasjon og kritisere. Enig. Er selv helsepersonell og kunne ikke tenke meg å ta opp sånne ting på et forum. Jeg lurer også på om ts er egnet til jobben da h*n irriterer seg såpass over brukere/pasienter at det lages en tråd her om det. Anonymkode: a63c6...ffc 22
SoWhat? Skrevet 6. september 2018 #6 Skrevet 6. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Enig. Er selv helsepersonell og kunne ikke tenke meg å ta opp sånne ting på et forum. Jeg lurer også på om ts er egnet til jobben da h*n irriterer seg såpass over brukere/pasienter at det lages en tråd her om det. Anonymkode: a63c6...ffc Fint 🙂 kan bare tenke meg at dette kan bli en tråd hvor pasienter og brukere vil føle seg "uglesett", og det er ikke greit, og lite respektfullt/ profft. 9
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #7 Skrevet 6. september 2018 Ikke meg, men har en venninne som jobber som sykepleier og hun har en del pasienter som tror de har kommet til et spa retreat selv om de er innlagt på akutten på sykehuset. Ber om fotmassasje og negleklipp. Anonymkode: ebf6f...b0a 20
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 Populært innlegg #8 Skrevet 6. september 2018 Kanskje pasienter leser denne tråden og lærer å oppføre seg som folk! Anonymkode: 897ed...50b 59
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #9 Skrevet 6. september 2018 Jeg jobber med demente, og de kan være ganske så «irriterende». Men pga sykdommen så er de jo unnskyldt. Det som virkelig kan være krevende er deres pårørende når de mangler innsikt i sykdommen deres. Anonymkode: 9a398...863 10
Populært innlegg fru.Smae Skrevet 6. september 2018 Populært innlegg #10 Skrevet 6. september 2018 jobber i helsevesenet og blir satt ut av at det opprettes en slik tråd. Dersom en pasient oppleves som selvsentrert med ett tydelig "jeg-fokus" og ønsker hjelp med en gang, så er det faktisk veldig forståelig. De fleste pasienter har overhode ingen innsikt i hvilke diagnoser,utfordringer og problemstillinger de øvrige pasientene i avdelingen har, og kan på ingen måte sette seg inn i prioriteringene vi må gjøre på samme måte. Vi som helsepersonell har ansvar for å informere om at hjelp kommer så fort øvrig drift tillater det, og ikke minst informere pasienten om at vi er der, følger med og ivaretar vedkommende slik at han/hun kan føle seg trygg. Det går ofte ut på at pasienter er usikre og utrygge dersom de ikke vil at vi skal gå, blir irriterte eller oppfører seg irrasjonelt. Da er det vårt ansvar å trygge pasientene så godt vi kan. De pasientene som er innlagt med barnet sitt og ønsker at vi skal bytte bleie eller gjøre andre nødvendige stell av barnet, er ofte i en vanskelig og presset situasjon selv. I enkelte tilfeller er det nødvendig å trygge mor på at hun selv klarer å ta seg av barnet sitt, men at vi er i nærheten dersom det skulle være noe. Trygghet, Respekt,Omsorg og faglig kompetanse. Det er bare noen av stikkordene som bør definere oss som helsepersonell. Viktigst av alt er kanskje evnen til empati og forståelse, fleksibelt tankesett og IKKE dømmende adferd. 58
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #11 Skrevet 6. september 2018 Det du skriver om utrygge mødre som ikke klarer å skifte bleier på barna? Tull. De tror tydeligvis at på sykehus så fungerer sykepleiere som både barnepiker, servitører, hotellansatte etc. Det er ikke fordi de er utrygge, men fordi de tenker at nå kan de slenge bena på bordet. Nei takk, ikke på min vakt! Anonymkode: 897ed...50b 15
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #12 Skrevet 6. september 2018 Ikke glem at vi som er helsepersonell jobber med syke/sårbare mennesker, og skal ikke se på de som irriterende. Vi har selv valgt dette yrket, og bør i det minste inneha omsorg for personene vi jobber med. Man har ikke samme kjemi med alle, men vi må ha omsorg for alle. Tenk om det var du selv som var i en sårbar situasjon og fornemmet at personalet var negativ til deg. Anonymkode: a63c6...ffc 19
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #13 Skrevet 6. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke glem at vi som er helsepersonell jobber med syke/sårbare mennesker, og skal ikke se på de som irriterende. Vi har selv valgt dette yrket, og bør i det minste inneha omsorg for personene vi jobber med. Man har ikke samme kjemi med alle, men vi må ha omsorg for alle. Tenk om det var du selv som var i en sårbar situasjon og fornemmet at personalet var negativ til deg. Anonymkode: a63c6...ffc Jeg hadde da ikke beordret sykepleierne rundt til å hente sko og sminke til meg, når jeg klarer å gjøre det selv! Anonymkode: 897ed...50b 14
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #14 Skrevet 6. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det du skriver om utrygge mødre som ikke klarer å skifte bleier på barna? Tull. De tror tydeligvis at på sykehus så fungerer sykepleiere som både barnepiker, servitører, hotellansatte etc. Det er ikke fordi de er utrygge, men fordi de tenker at nå kan de slenge bena på bordet. Nei takk, ikke på min vakt! Anonymkode: 897ed...50b Jeg blir helt satt ut. Du som jobber med barn må vite at foreldrene er i en ekstrem sårbar situasjon når barnet deres er innlagt på sykehus, og ha forståelse for at de er usikre og urolige. Jeg jobber selv med eldre, men har barn (voksen nå) som har vært på sykehus, og man er ekstremt sårbar da. Anonymkode: a63c6...ffc 20
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #15 Skrevet 6. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde da ikke beordret sykepleierne rundt til å hente sko og sminke til meg, når jeg klarer å gjøre det selv! Anonymkode: 897ed...50b Hvis det blir gjort så forklarer man bare pasienten på en skikkelig måte at det klarer hun selv. Å trenger man en utblåsing så tar man det på vaktrommet og ikke på et forum. Anonymkode: a63c6...ffc 6
Perle Skrevet 6. september 2018 #16 Skrevet 6. september 2018 (endret) *feil post* Endret 6. september 2018 av Perle
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #17 Skrevet 6. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir helt satt ut. Du som jobber med barn må vite at foreldrene er i en ekstrem sårbar situasjon når barnet deres er innlagt på sykehus, og ha forståelse for at de er usikre og urolige. Jeg jobber selv med eldre, men har barn (voksen nå) som har vært på sykehus, og man er ekstremt sårbar da. Anonymkode: a63c6...ffc Selv om man er sårbar, så klarer man likevel å skifte bleie på barnet. Er det i akuttfasen, eller før ting er avklart og barnet er dårlig, da forstår jeg at foreldrene er usikre. Men, når barnet er lagt inn fordi det skal til rn planlagt undersøkelse dagen etter? Da bør klare de både å skifte bleie og mate ungen sin. Anonymkode: 897ed...50b 9
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #18 Skrevet 6. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis det blir gjort så forklarer man bare pasienten på en skikkelig måte at det klarer hun selv. Å trenger man en utblåsing så tar man det på vaktrommet og ikke på et forum. Anonymkode: a63c6...ffc Hvorfor ikke forum? Bedre det, enn å skape dårlig stemning på jobb. Dessuten var det ikke tid til noen utblåsning på jobb i går kveld.. Så, er det innlagt med deres barn, jo mer dere gjør selv, jo bedre er det for både barn og sykepleier. Tro meg, sykepleieren vil fort fortelle deg hvis noen av dine morsoppgaver må utføres av sykepleier, pga barnets helsetilstand. Så inntil du får ny beskjed, gjør slik du pleier å gjøre hjemme du. Anonymkode: 897ed...50b 11
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #19 Skrevet 6. september 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne frustrasjonen din bør du ta på vaktrommet og ikke på KG. Anonymkode: a63c6...ffc Helt enig ! Så upassende! Du er ikke egnet i jobben din! Anonymkode: 4378e...5b6 7
Gjest Peanut Skrevet 6. september 2018 #20 Skrevet 6. september 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje pasienter leser denne tråden og lærer å oppføre seg som folk! Anonymkode: 897ed...50b Jeg tror heller pasienter kommer til å føle seg som en byrde Uansett så mener jeg personlig at noen yrker ikke passer for alle ... og det er bevist i denne tråden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå