AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #1 Skrevet 6. september 2018 Hva gjør skolen? Hva gjør dere? Hvorfor klarer dere ikke å få en slutt på det? Anonymkode: 3f5db...59d
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #2 Skrevet 8. september 2018 På 6.9.2018 den 9.51, AnonymBruker skrev: Hva gjør skolen? Hva gjør dere? Hvorfor klarer dere ikke å få en slutt på det? Anonymkode: 3f5db...59d Når en mobbetråd dukker opp, gir det ca 50 svar fra foreldre som har mobbeofre. når tråd om mobbere kommer, svarer ingen. Dette er interessant, fordi her inne bør det statistisk være mange foreldre som har barn som mobber. Dette indikerer en skremmende trend: foreldre kan ikke se sine barn som mobbere, og ergo går det ikke an å få slutt på mobbingen. får frysninger. Anonymkode: 28b7a...f11 28
Gjest Optimo Skrevet 8. september 2018 #3 Skrevet 8. september 2018 Vet foreldrene at barna deres mobber? Sier skolen tydelig i fra? Jeg er ikke så sikker.
Sushi Skrevet 8. september 2018 #4 Skrevet 8. september 2018 Jeg har ikke et barn som mobber, men det har vært tilfeller der hun har stengt andre ute fra leken, og det har vi fått en slutt på. Vi har vært superstrenge på dette, så allerede fra barnehagen har vi tatt alle tegn på mobbing/utestenging veldig på alvor. Hvis de voksne har fortalt oss om en hendelse, har vi snakka MYE med barnet vårt i etterkant, og fulgt opp at det ikke skjer igjen. Hun har alltid vært en populær lekekamerat, og vi har prøvd å gjøre henne bevisst på at det betyr at hun må være ekstra inkluderende. Nå går hun på skolen, og kommer selv og forteller det til oss hvis noen har blitt utestengt eller fått kommentarer, og da melder vi fra til lærer og snakker med barnet vårt om at det å passivt bli med på å utestenge også er mobbing. Hun har blitt veldig samvittighetsfull når det kommer til dette. Jeg tror det er veldig lett og fristende for foreldre å avfeie det som «uskyldig krangling» når eget barn gjør noe som ikke er greit. Små konflikter kan raskt utvikle seg til mobbing hvis ingen tar tak i det. 5
Gjest BearMama Skrevet 8. september 2018 #5 Skrevet 8. september 2018 Det er ikke lett for foreldre å vite om barnet mobber om de ikke får vite om det. Jeg hadd slått hardt ned på det om min sønn hadde mobbet. Hadde han blitt mobbet hadde jeg gått til mobbernes foreldre i tillegg til skolen.
Fluttershy Skrevet 8. september 2018 #6 Skrevet 8. september 2018 (endret) Jeg har ikke barn som mobber, men om jeg hadde hatt det, så er jeg ikke sikker på at jeg hadde orket og svare i en slik tråd som dette på kg, fordi jeg vet hvordan tråder her ofte utvikler seg. Hadde jeg hatt tro på en konstruktiv diskusjon, så hadde jeg nok delt noe så sårbart, for det er ett viktig tema! På kg ville jeg vært forsiktig med å dele noe så sårbart, for det er klart det er sårt og vite at barna dine mobber! Spesielt hvis du jobber hardt med og endre adferden, men det ikke fungerer. DET er nok grunnen til at vi ofte leser om barn som blir mobbet, og ikke om foreldre til mobbere! Jeg tror ikke det er slik at ingen foreldre vet at barna deres mobber, eller nekter og innse dette! Endret 8. september 2018 av Fluttershy 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #7 Skrevet 8. september 2018 Fortsatt ingen som har barn som mobber?? Anonymkode: 3f5db...59d 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #8 Skrevet 8. september 2018 Jeg mobbet selv, men foreldrene mine visste ikke noe om det pga. skolen aldri sa i fra. Heller ikke foreldrene til de jeg mobbet sa noe, var 2-3 stk det er snakk om. Var på mange møter med inspektør osv. pga dette, men de tok det aldri videre. At de ikke fikk en stopp på det tror jeg har noe med nettopp det at de aldri sa i fra til foreldrene mine. Noe som igjen er merkelig med tanke på alle de møtene jeg hadde, dette varte jo i et par år også. Anonymkode: c696f...65a 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #9 Skrevet 8. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mobbet selv, men foreldrene mine visste ikke noe om det pga. skolen aldri sa i fra. Heller ikke foreldrene til de jeg mobbet sa noe, var 2-3 stk det er snakk om. Var på mange møter med inspektør osv. pga dette, men de tok det aldri videre. At de ikke fikk en stopp på det tror jeg har noe med nettopp det at de aldri sa i fra til foreldrene mine. Noe som igjen er merkelig med tanke på alle de møtene jeg hadde, dette varte jo i et par år også. Anonymkode: c696f...65a Ikke for å trakke deg ned, men av ren nysgjerrighet. Hvorfor mobbet du? 🙂 Anonymkode: 2a478...30d 5
Wilma89 Skrevet 8. september 2018 #10 Skrevet 8. september 2018 Niesen min har dessverre vist en del tendenser til mobbing. Hun er 11 år og det er snakk om at hun ofte tar initiativ til å stenge ute en jente eller lignende. Typisk «jentemobbing». Søsteren min er i tett dialog med skolen og har prøvd det meste for å gjøre det bedre. Hun har prøvd det meste fra å snakke mye med niesen min, slå hardt ned på osv, men klarer ikke nå inn til henne. Det blir bedre i perioder, men så blir de kontaktet av skolen eller andre foreldre om at hun igjen bevisst har utestengt andre. De er nå i kontakt med Bup for å prøve å prøve å få hjelp.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #11 Skrevet 9. september 2018 Klart det er mange her på kvinneguiden som har barn som mobber andre. Men så lenge det er deres barn som hevder seg på noe vis og har noen å henge med, så gir disse foreldrene blaffen. De mobber høyst sannsynlig selv. De gir faen og svarer derfor ikke i en tråd som dette. De er uansett bare drittfolk. Anonymkode: cc13a...3e9 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #12 Skrevet 9. september 2018 Min mobbet. Han tok igjen for ett annet barn som mobbet han tidligere. Vi har papirer på begge situasjonene og det var forferdelig i begge situasjoner. Skolen har vært kjempe flinke til å finne ut årsakene og tilrettelagt lek og moro for å få bedre samspill. Nå er disse 2 under 10 år så enklere å ta tak i. Anonymkode: fd675...972 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #13 Skrevet 9. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Min mobbet. Han tok igjen for ett annet barn som mobbet han tidligere. Vi har papirer på begge situasjonene og det var forferdelig i begge situasjoner. Skolen har vært kjempe flinke til å finne ut årsakene og tilrettelagt lek og moro for å få bedre samspill. Nå er disse 2 under 10 år så enklere å ta tak i. Anonymkode: fd675...972 Kan legge til at vi begge foreldrene har samarbeidet og kommuniserer Anonymkode: fd675...972
Marthe75 Skrevet 9. september 2018 #14 Skrevet 9. september 2018 Jeg tok en unge jeg kjenner i å mobbe. Jeg ga tydelig beskjed om at dette ville jeg ta opp med foreldrene. Mobberen løper hjem og forteller en alternativ historie, og før jeg får tenkt meg om, får jeg melding fra mammaen om at jeg tok feil. Med sånne foreldre så er det fritt frem å mobbe videre. 9
ukjentjente Skrevet 9. september 2018 #15 Skrevet 9. september 2018 Min mobber hadde slike idiotiske foreldre. Min gullungen er så flink på skolen og gjør ingen fortred. Dessuten har han adhd og da er d greit stakkars liten ❤️❤️❤️ mens jeg er nå voksen og betaler fortsatt prisen for hans mobbing 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #16 Skrevet 11. september 2018 Når jeg gikk på ungdomsskolen så var det en liten "klikk" med jenter som aktivt forsøkt å utestenge ett par andre elever. Selv om flere elever forsøkte å si ifra til lærere / rektor, så fortsatte det. Ett par lærere forsøkte å ta det opp på generell basis (uten å nevne navn på mobbere eller offer) at "det er ikke OK å gjøre sånn eller slik" og er det noen som finner på noen slike ting, så burde dere kutte ut for det er "lite kult" å være slem mot andre. Slike kommentarer hadde jo selvfølgelig NULL innvirkning på noen. Det var faktisk en eller to elever som begynte å gå med bånd-opptaker / mikrofon eller videokamera for å filme situasjoner som skjedde. Dette viste de frem under en eller annen samling med klassen. I tillegg fikk rektor disse tingene, og hun lovte å vise frem dette under foreldre-møter med de aktuelle jentene. Men foreldrene til de elevene det gjaldt forsøkte å vri på hele situasjonen. De anklaget de elevene som hadde filmet for å gjøre noe ulovlig, ved å filme andre uten alle andres samtykke. I tillegg var det vissnok alle andres feil at enkelte ungdommer ble til mobbere. For alle andre på skolen (både elever og lærere) hadde visst latt det skje, og nesten aldri grepet aktivt inn for å hindre mobbing. Så foreldrene til mobberne la all skylden over på alle andre, isteden for å ta selvkritikk og ansvar for deres egne barn. Med slike foreldre kommer jo selvfølgelig mobbing og utestengelse til å fortsette. Når foreldre ikke gidder å ta tak, så lærer de barna sine at mobbing liksom er "helt greit" å drive med. Anonymkode: b1534...89f 1
Gjest Mio07 Skrevet 11. september 2018 #17 Skrevet 11. september 2018 På 8.9.2018 den 10.37, Fluttershy skrev: Jeg har ikke barn som mobber, men om jeg hadde hatt det, så er jeg ikke sikker på at jeg hadde orket og svare i en slik tråd som dette på kg, fordi jeg vet hvordan tråder her ofte utvikler seg. Hadde jeg hatt tro på en konstruktiv diskusjon, så hadde jeg nok delt noe så sårbart, for det er ett viktig tema! På kg ville jeg vært forsiktig med å dele noe så sårbart, for det er klart det er sårt og vite at barna dine mobber! Spesielt hvis du jobber hardt med og endre adferden, men det ikke fungerer. DET er nok grunnen til at vi ofte leser om barn som blir mobbet, og ikke om foreldre til mobbere! Jeg tror ikke det er slik at ingen foreldre vet at barna deres mobber, eller nekter og innse dette! De vil bare ikke stå fram fordi det er sårt? Tenker det er mer sårt for dem som har barn som blir mobbet. Kan hende det er på tide at foreldrene til mobbere står fram og kaller en spade en spade, at de går skikkelig ut og tar tak i det.
matrobot Skrevet 11. september 2018 #18 Skrevet 11. september 2018 Jeg har en sønn som har nettopp begynt på skolen. Jeg aner ikke om skolen vil si ifra hvis han er en av dem som mobber andre. Men for å forebygge det, så prater jeg en del om mobbing og hva han vil gjøre hvis han ser mobbing, osv... Jeg tenker også at så lenge man er et godt forbilde (dvs ikke snakke stygg om andre o.l.), så gjør barna ikke det heller. Jeg håper at det fungerer. Da jeg gikk på skolen hadde de verste mobberne ganske "fraværende" foreldre. Disse barna mobber sannsynligvis fordi foreldre følger ikke med og de skriker kanskje etter oppmerksomhet fra dem. Hvis det stemmer, så er det lite sannsynlig av vi ser disse foreldre her fordi de driter i sine unger og er ikke interessert i "Barn og familie". Med mindre om noen av dem har våknet opp. 1
Fluttershy Skrevet 11. september 2018 #19 Skrevet 11. september 2018 2 hours ago, Mio07 said: De vil bare ikke stå fram fordi det er sårt? Tenker det er mer sårt for dem som har barn som blir mobbet. Kan hende det er på tide at foreldrene til mobbere står fram og kaller en spade en spade, at de går skikkelig ut og tar tak i det. Fordi det er veldig lite konstruktivt og stå frem på kg, hvor sannsynligheten er meget stor for at det hele ender i angrep og usakligheter, noe man har sett i mange andre tråder tidligere. Jeg er sikker på at mange flere ville stått frem i ett fora hvor dem forventet en saklig diskusjon. Tonen i en del av tråden her gir egentlig god grunn til og ikke stå frem spør du meg! At man ikke orker og gå inn i en diskusjon med anonyme på kg betyr da virkelig ikke at man ikke tar tak i det, men man tar vel gjerne tak i det i de riktige kanaler, der det faktisk kan gjøres noe med! Og automatisk tro at foreldre til mobbere ikke tar tak er rimelig fordomsfullt! Er foreldre til mobbere fritt vilt? Er man da noe bedre selv? 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2018 #20 Skrevet 11. september 2018 Foreldre til mobbere er så absolutt ikke fritt vilt! Ingen av oss er barna våre, og vi er ikke ansvarlige for hva barna gjør når vi ikke er til stede. MEN foreldre til mobbere som ignorerer mobbingen, forsvarer handlingen og legger skyld på andre, kan godt få litt pes. Alt handler om hvordan de tar det. Anonymkode: fc391...7d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå