AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #1 Skrevet 6. september 2018 Et glimrende og velkomment tiltak. Det sa jeg før aktivitetsplikten ble innført, og man ser de gode resultatene dette har medført. Nå utvides den, og det er veldig bra:-) https://www.abcnyheter.no/penger/privatokonomi/2018/09/06/195430480/hauglie-vil-skjerpe-nav-kravene-sosialhjelp Anonymkode: c0271...460 7
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #2 Skrevet 6. september 2018 At hun VIL få skjerpet kravene til sosialhjelp er ikke det samme som at "nå skjerpes kravene". Overhodet ikke, faktisk. Anonymkode: 4f1f8...73a 26
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #3 Skrevet 6. september 2018 Helt på bærtur spør du meg. 1026 færre mottok sosialhjelp? Snakk om marginale effekter, på bekostning av et massivt kollektivt tidsforbruk. Er så dritt lei disse "feel-good" løsningene fra høyresiden...Og dette kommer fra en som har fulltidsjobb. Anonymkode: e3fc5...5fe 23
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #4 Skrevet 6. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt på bærtur spør du meg. 1026 færre mottok sosialhjelp? Snakk om marginale effekter, på bekostning av et massivt kollektivt tidsforbruk. Er så dritt lei disse "feel-good" løsningene fra høyresiden...Og dette kommer fra en som har fulltidsjobb. Anonymkode: e3fc5...5fe Hvordan kan det være "helt på bærtur" å få ned antallet sosialklienter? Poenget her er også å gi et signal. For første gang på årevis minker antallet. Og ta det helt med ro, folk får fortsatt pengene sine. De må bare yte litt for å få dem. Men det er selvfølgelig galt. En skal vel bare få de opp i hendene. Anonymkode: c0271...460 11
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #5 Skrevet 6. september 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: At hun VIL få skjerpet kravene til sosialhjelp er ikke det samme som at "nå skjerpes kravene". Overhodet ikke, faktisk. Anonymkode: 4f1f8...73a Å joda. Dette skal jeg love deg går gjennom, når man ser resultatene det har gitt for folk under 30:-) Anonymkode: c0271...460
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #6 Skrevet 6. september 2018 ... og vi begynner med utvidelser FØR vi vet om det virker eller om nedgangen i sosialhjelp kun handler om at brukerene falt ut ytterligere. Jeg synes det er trist at Høyre, av alle partier, ikke er flinkere til å forankre sine prosesser i fakta og forståelse av fakta. Anonymkode: 803e1...2ca 7
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #7 Skrevet 6. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: ... og vi begynner med utvidelser FØR vi vet om det virker eller om nedgangen i sosialhjelp kun handler om at brukerene falt ut ytterligere. Jeg synes det er trist at Høyre, av alle partier, ikke er flinkere til å forankre sine prosesser i fakta og forståelse av fakta. Anonymkode: 803e1...2ca Er nok ønsketenkning. Det har øket jevnt og trutt, som med alle andre økninger i folk på diverse trygder. Anonymkode: c0271...460 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #8 Skrevet 6. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er nok ønsketenkning. Det har øket jevnt og trutt, som med alle andre økninger i folk på diverse trygder. Anonymkode: c0271...460 Av ulike grunner VET jeg at mange som ikke har klart å tilpasse seg aktivitetsordningen, har falt ytterligere ut, og jeg vet ikke om en som har kommet seg oppover fra det. Det er derfor jeg etterspør undersøkelser om hvorfor tallet har gått ned. For sosialhjelp har en sammfunnsstrukturell bevegrunn som er mye viktigere en sympati og målet om å hjelpe de svake; kosten med at sosialhjelpsmottakere går ned kan bli mye, mye høyere enn de innsparte utbetalingene. Anonymkode: 803e1...2ca 10
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #9 Skrevet 6. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Av ulike grunner VET jeg at mange som ikke har klart å tilpasse seg aktivitetsordningen, har falt ytterligere ut, og jeg vet ikke om en som har kommet seg oppover fra det. Det er derfor jeg etterspør undersøkelser om hvorfor tallet har gått ned. For sosialhjelp har en sammfunnsstrukturell bevegrunn som er mye viktigere en sympati og målet om å hjelpe de svake; kosten med at sosialhjelpsmottakere går ned kan bli mye, mye høyere enn de innsparte utbetalingene. Anonymkode: 803e1...2ca Nei, jeg synes putesyingen har gått altfor langt i dette landet. Nå må en snu utviklingen uansett. Sikkert tungt for noen, men sånn må det bare bli. Ellers når vi nivå vattnisse snart. Anonymkode: c0271...460 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #10 Skrevet 6. september 2018 Typisk Høyre. De som allerede har minst må gi fra seg mer for at de som har mest skal få enda litt til. Det er selvfølgelig viktigere at de med millionlønn får skattelette enn at trygdede klarer seg i hverdagen. Anonymkode: 7905c...4b5 11
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #11 Skrevet 6. september 2018 I stedet for å piske folk til å koste gater, rake gress, sitte på nav-kontorer og skrive CV, så kan vi vel heller bruke resurser på å finne ut HVOR folk ikke er i jobb. Denne aktivitetsordningen føles bare ut som en lett utvei, slik at regjeringen kan si "Se! Nå er det ingen som får gratis penger lenger", for å tilfredsstile dem som ikke greier tanken at sosialklienter bare sitter hjemme og "dasser" mens de mottar støtte. Helt ærlig så har hele ordningen en gammeldags puritansk lukt, der arbeidsledighet / "latskap" var en synde. Anonymkode: e3fc5...5fe 18
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #12 Skrevet 6. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Typisk Høyre. De som allerede har minst må gi fra seg mer for at de som har mest skal få enda litt til. Det er selvfølgelig viktigere at de med millionlønn får skattelette enn at trygdede klarer seg i hverdagen. Anonymkode: 7905c...4b5 De skal ikke gi ifra seg noenting, men fortsette å få penger. De må bare yte litt for de:-) Anonymkode: c0271...460 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #13 Skrevet 6. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I stedet for å piske folk til å koste gater, rake gress, sitte på nav-kontorer og skrive CV, så kan vi vel heller bruke resurser på å finne ut HVOR folk ikke er i jobb. Denne aktivitetsordningen føles bare ut som en lett utvei, slik at regjeringen kan si "Se! Nå er det ingen som får gratis penger lenger", for å tilfredsstile dem som ikke greier tanken at sosialklienter bare sitter hjemme og "dasser" mens de mottar støtte. Helt ærlig så har hele ordningen en gammeldags puritansk lukt, der arbeidsledighet / "latskap" var en synde. Anonymkode: e3fc5...5fe Ja det er fryktelig at folk må piskes for å rake litt gress og koste gater. Det er så tungt, så tungt:-) Anonymkode: c0271...460 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #14 Skrevet 6. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja det er fryktelig at folk må piskes for å rake litt gress og koste gater. Det er så tungt, så tungt:-) Anonymkode: c0271...460 Hvor tungt eller lett har jo ingenting med saken å gjøre, poenget er at de angriper problemet fra feil side. Anonymkode: e3fc5...5fe 8
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #15 Skrevet 6. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor tungt eller lett har jo ingenting med saken å gjøre, poenget er at de angriper problemet fra feil side. Anonymkode: e3fc5...5fe Tvert om:-) Anonymkode: c0271...460 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #16 Skrevet 6. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tvert om:-) Anonymkode: c0271...460 Det du sier er altså at alle underliggende årsaker til arbeidsledighet kan fikses ved å sette arbeidsledige i lavterskeljobber? Til å kommer fra høyresiden, så er denne tankegangen veldig lik gamle Soviet, der de stolt "utryddet" arbeidsledighet ved å sette folk i de mest latterlige og overflødige tullejobber, for ingen annen grunn enn å skryte av lav arbeidsledighet. Anonymkode: e3fc5...5fe 10
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #17 Skrevet 6. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det du sier er altså at alle underliggende årsaker til arbeidsledighet kan fikses ved å sette arbeidsledige i lavterskeljobber? Til å kommer fra høyresiden, så er denne tankegangen veldig lik gamle Soviet, der de stolt "utryddet" arbeidsledighet ved å sette folk i de mest latterlige og overflødige tullejobber, for ingen annen grunn enn å skryte av lav arbeidsledighet. Anonymkode: e3fc5...5fe Om du leser tråden, ser du at jeg ikke har sagt dette noe sted:-). Dette er noe du skriver for at det skal høres bedre ut fra ditt synspunkt, men blir for dumt når jeg aldri har hevdet dette. Men å tillegge folk meninger eller å misforstå med vilje er ikke nytt på KG:-). Det finnes neppe heller et menneske i landet som tror det du hevder:-) Anonymkode: c0271...460 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #18 Skrevet 6. september 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: Ja det er fryktelig at folk må piskes for å rake litt gress og koste gater. Det er så tungt, så tungt:-) Anonymkode: c0271...460 Er du sadist eller noe? Du sliter i hvert fall med noe. Anonymkode: 4f1f8...73a 8
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #19 Skrevet 6. september 2018 Det er forslagt på at noen ønsker utvidet aktivitetsplikt for sosialhjelp og til at det blir vedtatt. Det er greit at du ikke syntes å forstå at det er flere og mer komplekse grunner til at folk over 30 ikke er i jobb, men det gjør det ikke mindre sant av den grunn. I gruppen over 30 har du alle med store psykiske problemer som har utviklet seg lenge, langvarige rusmisbrukere, andre syke, eldre sosialhjelpsmottakere osv. Det er langt fra like lett å kreve å "stå opp om morran" som for en ung mottaker under 30. For det andre bør man se på grunnen til denne nedgangen før man gjør ytterligere tiltak. For det tredje har slike tiltak som noen påpeker, nok kostet ganske mye i offentlig administrasjon. 1026 personer er ikke mye i den store sammenheng, og jeg vil gjerne se tallene på hva tiltakene, rådgivningen, oppfølgingen osv. rundt disse faktisk har kostet. Og for det fjerde ønsker jeg ikke å innføre et "work for welfare" system i Norge. Det undergraver arbeidsmarkedet (Du har kanskje ikke tenkt på at noen faktisk også har lavterskeljobb som vanlig jobb?) og sender dessuten et signal om at sikkerhetsnettet ikke er der hvis det skulle gå galt i livet. For hva er egentlig verdien av et offentlig sikkerhetsnett der stadig flere ordninger stiller store krav, når man gjennom hele livet har bidratt med store midler i beskatning til det offentlige? For en del av oss, blir det stadig mer rasjonelt å gå for en ordning der man sikrer seg selv gjennom private forsikringer. Anonymkode: 7ce95...a05 10
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #20 Skrevet 6. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er du sadist eller noe? Du sliter i hvert fall med noe. Anonymkode: 4f1f8...73a Sadist for å mene at friske folk må gjøre en liten innsats for at de får penger på konto? Vel Anonymkode: c0271...460 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå