AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #1 Skrevet 6. september 2018 Har ei på 9 som er ekstremt morgengreten,, svarer surt og frekt. Nesten umulig å få opp om morgenen, så jeg må masse ellers kommer hun for sent på skolen. hun har det fint på skolen så det er ikke der det ligger. Tips ? Anonymkode: 244dd...b3e
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #2 Skrevet 6. september 2018 Legge seg tidligere på kvelden, kanskje hun trenger mer søvn. Anonymkode: 6da5d...df8
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #3 Skrevet 6. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legge seg tidligere på kvelden, kanskje hun trenger mer søvn. Anonymkode: 6da5d...df8 Hun legger seg ca 20.30 og står opp 07.30, det burde da være nok søvn. Anonymkode: 244dd...b3e
Gjest Solstråletårer Skrevet 6. september 2018 #4 Skrevet 6. september 2018 Har erfaring. Tips kommer her. Gjør klar ting på kvelden mindre stress. Ikke stress på morgen. Selv om hun er gretten få hun opp så hun får tid å lande. Her får ungen en kopp te før jeg maser stresser eller ber om noe. Lar hun få ti min. Så det det fult på . Men viktig å få hun til å forstå at du aksepterer ikke alt. Snakk om dette på dagen eller kvelden. Type jeg vet du er sur når du våkner og kan akseptere det. Men du skal gjøre det og det på morran. Har funket her.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #5 Skrevet 6. september 2018 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ei på 9 som er ekstremt morgengreten,, svarer surt og frekt. Nesten umulig å få opp om morgenen, så jeg må masse ellers kommer hun for sent på skolen. hun har det fint på skolen så det er ikke der det ligger. Tips ? Anonymkode: 244dd...b3e La henne få litt tid for seg selv om morgenen. Jeg er en morgengretten person selv, svarer surt og frekt og klarer ikke ha en samtale når jeg akkurat har stått opp. Avtal med henne om at hun kan få litt tid alene på morgenkvisten, ta seg en kopp te eller spise frokosten, uten at noen prater til henne..la henne være, til hun føler seg klar for småprat. Men hun må huske på at når hun har fått stunden sin, så er det full rulle resten av dagen. Gjør klar alt på kvelden, og be henne finne frem klær hun skal ha på seg kvelden før.. Anonymkode: 4a747...bfe 2
Outlander Skrevet 6. september 2018 #6 Skrevet 6. september 2018 (endret) Har hun telefon med seg på rommet? Er hun på telefon før hun skal sove? Her måte vi ta stor tak på avhengig barn og alle teknisk ting, tv-pad-tlf var skrudd av her i huset for ALLE 1 time før barna skulle sove. Dette fungert MYE bedre og da begynt de å sove raskere og var mye mer opplagt på morgenen. Før hadde de tlf på rommet og da fant vi ut fort at de sniker seg på telefonene gjennom hele natten og sov utrolig dårlig. Vi setter på musikk ellers kan de lese en bok. Mulig du må få henne i seng kl 20 da for å se om det hjelper. Noen barn trenger rett og slett mer søvn en andre. Endret 6. september 2018 av Outlander
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #7 Skrevet 6. september 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: La henne få litt tid for seg selv om morgenen. Jeg er en morgengretten person selv, svarer surt og frekt og klarer ikke ha en samtale når jeg akkurat har stått opp. Avtal med henne om at hun kan få litt tid alene på morgenkvisten, ta seg en kopp te eller spise frokosten, uten at noen prater til henne..la henne være, til hun føler seg klar for småprat. Men hun må huske på at når hun har fått stunden sin, så er det full rulle resten av dagen. Gjør klar alt på kvelden, og be henne finne frem klær hun skal ha på seg kvelden før.. Anonymkode: 4a747...bfe Jeg vekker henne sånn at hun kan ligge å dra seg en stund, og jeg gjør alt klart dagen før. 28 minutter siden, Outlander skrev: Har hun telefon med seg på rommet? Er hun på telefon før hun skal sove? Her måte vi ta stor tak på avhengig barn og alle teknisk ting, tv-pad-tlf var skrudd av her i huset for ALLE 1 time før barna skulle sove. Dette fungert MYE bedre og da begynt de å sove raskere og var mye mer opplagt på morgenen. Før hadde de tlf på rommet og da fant vi ut fort at de sniker seg på telefonene gjennom hele natten og sov utrolig dårlig. Vi setter på musikk ellers kan de lese en bok. Mulig du må få henne i seng kl 20 da for å se om det hjelper. Noen barn trenger rett og slett mer søvn en andre. Nei, hun har ikk 1 time siden, Solstråletårer skrev: Har erfaring. Tips kommer her. Gjør klar ting på kvelden mindre stress. Ikke stress på morgen. Selv om hun er gretten få hun opp så hun får tid å lande. Her får ungen en kopp te før jeg maser stresser eller ber om noe. Lar hun få ti min. Så det det fult på . Men viktig å få hun til å forstå at du aksepterer ikke alt. Snakk om dette på dagen eller kvelden. Type jeg vet du er sur når du våkner og kan akseptere det. Men du skal gjøre det og det på morran. Har funket her. e mobil eller Ipad på rommet, hun får heller ikke bruke de når hun skall legge seg. Anonymkode: 244dd...b3e
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #8 Skrevet 6. september 2018 Hvis hun må vekkes hver morgen får hun ikke nok søvn. Dere må justere leggetiden slit at hun våkner av seg selv. Du vekker henne når hun er i dyp søvn, og da blir morgenene tunge. Vi har en fase med lett søvn før vi våkner og når vi får våkne av oss selv i den fasen vil morgenen bli lettere! Jeg hater å vekke barn, syntes det er det værste som finnes å dra den ut av den gode tunge søvnen. Vet også at de vil være surere om jeg må vekke dem. Hun burde legges slik at hun våkner av seg selv rundt kl 07, da får hun en god lang morgen og dere vil unngå stress for å nå skolen. Anonymkode: 14dc1...69f
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #9 Skrevet 6. september 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis hun må vekkes hver morgen får hun ikke nok søvn. Dere må justere leggetiden slit at hun våkner av seg selv. Du vekker henne når hun er i dyp søvn, og da blir morgenene tunge. Vi har en fase med lett søvn før vi våkner og når vi får våkne av oss selv i den fasen vil morgenen bli lettere! Jeg hater å vekke barn, syntes det er det værste som finnes å dra den ut av den gode tunge søvnen. Vet også at de vil være surere om jeg må vekke dem. Hun burde legges slik at hun våkner av seg selv rundt kl 07, da får hun en god lang morgen og dere vil unngå stress for å nå skolen. Anonymkode: 14dc1...69f Jeg vet ikke helt hvor mange som faktisk våkner av seg selv når de skal tidlig opp? Her i huset er det iblant en av syv, og 14-åringen som må vekkes sovner alltid før kl 22. Iblant kl 21.30. Han kan liksom ikke legge seg enda tidligere 😛 Så det høres lite realistisk ut, med mindre man er et skikkelig A-menneske. Hi, jeg ville sett på hvordan jeg selv er på morgenen. Er du stresset, irritert etc, så smitter det lett. Hvis du ikke er noe av dette, så ville jeg tatt en ordentlig prat med barnet, hver kveld, om at det er greit å være trøtt, men når man er sur og grinete uten grunn så smitter det over på andre og man gjør deres dag dårlig også. Anonymkode: df9d8...715 2
Gjest Kritt Skrevet 6. september 2018 #10 Skrevet 6. september 2018 (endret) 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis hun må vekkes hver morgen får hun ikke nok søvn. Dere må justere leggetiden slit at hun våkner av seg selv. Du vekker henne når hun er i dyp søvn, og da blir morgenene tunge. Vi har en fase med lett søvn før vi våkner og når vi får våkne av oss selv i den fasen vil morgenen bli lettere! Jeg hater å vekke barn, syntes det er det værste som finnes å dra den ut av den gode tunge søvnen. Vet også at de vil være surere om jeg må vekke dem. Hun burde legges slik at hun våkner av seg selv rundt kl 07, da får hun en god lang morgen og dere vil unngå stress for å nå skolen. Anonymkode: 14dc1...69f Noen mennesker er B-mennesker og/eller har litt for godt sovehjerte, og våkner sjelden av seg selv før de har sovet et halvt døgn eller mer. Min 17-åring kan gjerne sove til kl. 14 i helgene om han får muligheten, og han har vel ikke våknet av seg selv tidlig på morgenene siden han var 5. Folk er forskjellige. Han er også morgengretten, og vi har kommet til at det er greiest med minst mulig kommunikasjon på de tidlige morgenene. Alt som kan ordnes kvelden i forveien er klart. Nå er han jo så stor at han er klar over dette selv. Endret 6. september 2018 av Kritt
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #11 Skrevet 6. september 2018 Både jeg og mamma har alltid vært morgengretten, typiske b-mennesker som aldri er klar for å stå opp tidligere enn kl 9. Vi løste det slik at vi rett og slett ikke snakket sammen før vi hadde kledd oss og spist frokost. Snakket vi sammen før det ble det bare dårlig stemning. Etter 30 minutter i våken tilstand kunne vi snakke sammen uten problemer. Anonymkode: 53efa...b44 2
Outlander Skrevet 6. september 2018 #12 Skrevet 6. september 2018 Ja, prøv leggetid tidligere. Når du sier 2030 er det den tiden hun må opp og legge seg? Eller begynne å legge seg? Kan være at hun må opp kl 20. Her var 20 leggetiden ganske lenge da mine virkelig trengte mer søvn. Vet det høres teit ut til disse snart ungdommer, men jeg var utrolig streng med leggetiden da mange venner av mine fikk lov å være opp ganske seint på kveldene. Jeg ver teit ganske lenge, men jeg fikk opplagt barn som hadde da energi for å takle og være rolig og snill på skolen.
Outlander Skrevet 6. september 2018 #13 Skrevet 6. september 2018 En tips til. Åpne gardinene/persienner slik at det begynne å bli lysere og lysere på rommet fra kl 0600 feks. Å våkne fra dypsøvn i et veldig mørk rom er vanskelig uansett hvor lenge mann sover. Ellers kan du kjøpe sann vekkerklokke som simulerer solen og blir da lysere og lysere opp mot tiden du stiller inn for å vekkes. 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #14 Skrevet 6. september 2018 6 minutter siden, Outlander skrev: En tips til. Åpne gardinene/persienner slik at det begynne å bli lysere og lysere på rommet fra kl 0600 feks. Å våkne fra dypsøvn i et veldig mørk rom er vanskelig uansett hvor lenge mann sover. Ellers kan du kjøpe sann vekkerklokke som simulerer solen og blir da lysere og lysere opp mot tiden du stiller inn for å vekkes. Åpner jeg gardinene blir hun pottesur. 9 minutter siden, Outlander skrev: Ja, prøv leggetid tidligere. Når du sier 2030 er det den tiden hun må opp og legge seg? Eller begynne å legge seg? Kan være at hun må opp kl 20. Her var 20 leggetiden ganske lenge da mine virkelig trengte mer søvn. Vet det høres teit ut til disse snart ungdommer, men jeg var utrolig streng med leggetiden da mange venner av mine fikk lov å være opp ganske seint på kveldene. Jeg ver teit ganske lenge, men jeg fikk opplagt barn som hadde da energi for å takle og være rolig og snill på skolen. Hun går på badet 20.30, så leser vi litt før jeg slukker lyset. Anonymkode: 244dd...b3e
Outlander Skrevet 6. september 2018 #15 Skrevet 6. september 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Åpner jeg gardinene blir hun pottesur. Hun går på badet 20.30, så leser vi litt før jeg slukker lyset. Anonymkode: 244dd...b3e Jeg mener du har gardiner åpne når hun legger seg slik at det begynne å bli lysere på morgenen og da får hun naturlig stimulering til å våkne- ikke brått våkne fra dere. Og da hun gå på bad 2030 og dere leser litt så er det nok etter kl 21 da hun endelig sover. Så, prøv å gjør alt dette kl 20 da, så at hun sover 2030. Ser hvordan det går de neste dagene. 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #16 Skrevet 6. september 2018 Dere som sier at man er b-menneske og at man ikke våkner uansett, dere snakker om 14-åringer og 17-åringer, det er et helt anna kapittel om søvn når man snakker om ungdom. Når en 9-åring må vekkes hver dag er det for lite søvn, så enkelt er det. Mange protesterer på dette, fordi deres barn alltis må vekkes. Vel da betyr bare det at de får for lite søvn de også. Ts; legg tidligere slik at hun våkner/vekkes tidligere så dere har bedre tid om morgenen. Kjøp klokkeradio, så hun kan våkne til musikk. Jeg er også tilbøyelig til å la en 9-åring komme før seint på skolen, får å kjenne på det som motivasjon til å være kjappere om morgenen seøv. Det er flaut å komme for seint i alle påsyn Anonymkode: 14dc1...69f 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #17 Skrevet 6. september 2018 7 minutter siden, Outlander skrev: Jeg mener du har gardiner åpne når hun legger seg slik at det begynne å bli lysere på morgenen og da får hun naturlig stimulering til å våkne- ikke brått våkne fra dere. Og da hun gå på bad 2030 og dere leser litt så er det nok etter kl 21 da hun endelig sover. Så, prøv å gjør alt dette kl 20 da, så at hun sover 2030. Ser hvordan det går de neste dagene. Smart. Om hun må ha dem igjen for å sovne kan foreldrene gå for å lukke dem opp før de selv legger seg når barnet sover Anonymkode: 14dc1...69f 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #18 Skrevet 6. september 2018 8 minutter siden, Outlander skrev: Jeg mener du har gardiner åpne når hun legger seg slik at det begynne å bli lysere på morgenen og da får hun naturlig stimulering til å våkne- ikke brått våkne fra dere. Og da hun gå på bad 2030 og dere leser litt så er det nok etter kl 21 da hun endelig sover. Så, prøv å gjør alt dette kl 20 da, så at hun sover 2030. Ser hvordan det går de neste dagene. Ok, misforsto deg der, men skal prøve rådene dine, takk Anonymkode: 244dd...b3e 1
Ulrikke Skrevet 6. september 2018 #19 Skrevet 6. september 2018 Tror som flere at leggetiden er litt for sein. Hun burde ligge i senga 2030 ihvertfall... Støtter forslaget om å bruke naturlig lys, altså åpne rullegardinen når dere legger dere... Og en niåring kan man jo prate med... Snakk om det en dag dere er uthvilt og blide begge to. Hva ønsker hun, og hva ønsker du... Også kan dere lage en avtale om hvordan ting skjer om morgenen, og hva som skal være gjort innen klokka sånn og sånn... Min er 12 nå, og det er lov til å være trøtt og til å ikke ville prate, men da må man gjøre det man skal og uansett ikke svare surt og frekt. Det var regelen da hun var 6,og det er fortsatt regelen. Nå er hun heldigvis sjelden sur om morgenen, men lurt å lage en kjøreregel og bli enige om det i fredstid!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå