Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei sitter og tenker. Jeg leier en leilighet som er tilknyttet til en enebolig, så kom huseier i går og sa at han skal selge huset men om ikke at jeg skulle flytte ut. Jeg spurte hva ville skje med meg men han visste ikke sa han. Har bodd her i 10 mnd og trives kjempegodt. Har noen vært i samme situasjon? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uansett, hvem som eier, så må eier gi deg en skriftlig oppsigelse av leiekontrakten(i henhold til Husleieloven) - fristen i henhold lov er 3 måneder.

Hvis ikke nåværende eier sier opp kontrakten, så plikter han å opplyse dette til megler før huset legges ut til salg. For dette skal oppgis til ev nye eiere. Noen eiere vil være glad for at det er en leietaker allerede som de får inntekt på - andre vil ha arealet leiligheten du bor i til seg selv. 

Har ikke nåværende eier gitt deg skriftlig oppsigelse av leieforholdet, så går det automatisk over til ny eier. Og hvis de vil ha leiligheten, så må de gi deg en skriftlig oppsigelse(som fremdeles er 3 måneder). 

Prøver de seg med noe annet, ta kontakt med Forbrukerkontoret i kommunen din eller Forbrukerombudet sentralt. Du har krav på 3 måneders oppsigelse for å finne deg et annet sted å bo i henhold til Husleieloven. Ingen utleiere, kan gå utover loven. Med mindre de har avtalt lengre oppsigelsestid eller at utleieforholdet er avtalt med en gitt sluttdato (korttidsleie for sesongarbeidere, studenter o.l.)

Anonymkode: 71f48...bf0

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, Cammy30 said:

Hei sitter og tenker. Jeg leier en leilighet som er tilknyttet til en enebolig, så kom huseier i går og sa at han skal selge huset men om ikke at jeg skulle flytte ut. Jeg spurte hva ville skje med meg men han visste ikke sa han. Har bodd her i 10 mnd og trives kjempegodt. Har noen vært i samme situasjon? 

Du får bli boende til ny eier eventuelt sier deg opp.

Anonymkode: dbb61...3c0

Skrevet

Ok. Takk for svar. Da venter jeg og ser. 😊

Skrevet

Hos oss fulgte leieboeren med når vi kjøpte.

Funker fint som fy det. Da slapp vi finne en ny. Det er mange år siden. 

Anonymkode: 8dac0...2e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...