Gå til innhold

IPS: hvor mye sparer dere i mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte å spare i IPS i 30 årene, sparte 500 mnd. Er nå i midten av 40 årene og vurderer å øke spareandelen til et par tusen i mnd. Det som holder meg igjen er at jeg klarer å spare på andre måter, samt at IPS skattefradraget ikke er reellt - bare en utsettelse, og dessuten syns jeg det er urimelig at jeg ikke kan bestemme selv hvem som skal arve IPS pengene om jeg dør tidlig. Så teller på fingrene, kanskje bedre å spare på annen måte enn i IPS....

Anonymkode: 6f16c...14b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vurderer også  å spare kun innenfor ASK og å slutte å spare innenfor IPS.

Anonymkode: 4d74e...996

• Liker 2
Skrevet

Jeg har spart fullt i den nye ips-ordningen i to år nå (40 000x 2), men det er ikke nye friske sparepenger, bare penger jeg har flyttet fra min ASK. Kommer nok ikke til å makse innskuddet de neste årene, men kanskje kjøre halvparten i ASK og halvparten i IPS, for jeg er oppmerksom på at IPS-pengene blir låst og utilgjengelige. Så lenge jeg har et større beløp fritt tilgjengelig på ASK eller i banken, så aksepterer jeg at en del er låst i IPS. 

Jeg er 38, så er lenge til pensjonsalderen enda. 

Anonymkode: 9a06a...ee7

• Liker 1
Skrevet

Sparer ikke i IPS, fortsetter kun med ASK og aksje og fondskonto. IPS blir for streng for meg med sine restriksjoner vedrørende arv, uttak og lengde på obligatoriske år for uttak. Skattefradraget i IPS er fantastisk bra, om en re-investerer det hver år, så om det er kun en utsettelse så har pengene dine vokst mye mer da innskuddet er større. 

Anonymkode: dcd29...fcd

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sparer ikke i IPS, fortsetter kun med ASK og aksje og fondskonto. IPS blir for streng for meg med sine restriksjoner vedrørende arv, uttak og lengde på obligatoriske år for uttak. Skattefradraget i IPS er fantastisk bra, om en re-investerer det hver år, så om det er kun en utsettelse så har pengene dine vokst mye mer da innskuddet er større. 

Skattefradraget i seg selv er kanskje god nok grunn til å sette av 40000 i året i ips ?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skattefradraget i seg selv er kanskje god nok grunn til å sette av 40000 i året i ips ?

Ikke dersom man ønsker å kunne disponere pengene som man vil når man vil :) 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke dersom man ønsker å kunne disponere pengene som man vil når man vil :) 

Selvfølgelig. Men her diskuteres IPS, som jo er sparing til pensjon. Det har aldri vært snakk om at IPS skal være sparing man disponerer helt som man vil. Da heter det ASK.

Anonymkode: dbbab...bbc

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, om en ikke trenger pengene før fylte 62, og en re-investerer skattefordelen hvert år, så er det en fantastisk ordning. Det er som et rentefritt lån som vil gi deg potensielt ytterligere avkastning.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, om en ikke trenger pengene før fylte 62, og en re-investerer skattefordelen hvert år, så er det en fantastisk ordning. Det er som et rentefritt lån som vil gi deg potensielt ytterligere avkastning.

Hva betyr reinvestere skattefordelen hvert år?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At du sparer/investerer de pengene du sparer/ikke betaler i skatt i stedet for å la dem gå til forbruk. 

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Sparer du 40.000 kroner i året, kan du trekke fra 23 prosent - altså 9.600 kroner, for at IPS skal være mest gunstig, investerer du disse 9 600 i IPS hver år.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sparer du 40.000 kroner i året, kan du trekke fra 23 prosent - altså 9.600 kroner, for at IPS skal være mest gunstig, investerer du disse 9 600 i IPS hver år.

Altså sette inn ca 50000 i IPS årlig ..?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Altså sette inn ca 50000 i IPS årlig ..?

Ja, 40 000 som du sparer selv +  9 600 som du får tilbake på skatten :) 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, 40 000 som du sparer selv +  9 600 som du får tilbake på skatten :) 

Man kan ikke spare mer enn 40 000 i IPS pr år.

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Man kan ikke spare mer enn 40 000 i IPS pr år.

Ja, selvfølgelig, tenkte ikke på det. Regnestykket er å selv spare 30 400 + skattefordelen på 9 600 = 40 000 på IPS hvert år :) 

• Liker 1
Skrevet

A-ha! 😃

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer også  å spare kun innenfor ASK og å slutte å spare innenfor IPS.

Dette fordi det er tvilsomt at jeg rekker å nå en alder der jeg kan ta ut pengene. Så jeg angrer dypt på at jeg satte penger i IPS. Heretter blir det kun ASK på meg. Mange utgifter venter meg i årene som kommer også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...