AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #1 Skrevet 5. september 2018 Har fått meg en ny fastlege siden jeg har flyttet. Journalen fra den gamle fastlegen ble sendt over og nå lurer den nye legen på om jeg i det hele tatt skulle hatt ung ufør eller ikke når jeg var 18, nå er jeg 28. Kan den nye fastlegen rote oppi det og gjøre slik at jeg mister den? Kan man miste den når man har fått den innvilget 100%? Isåfall hva er grunnlaget for å skulle miste den? Ble litt engstelig. Anonymkode: 3e6a0...454
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #2 Skrevet 5. september 2018 Du skriver jo ikke noe om grunnlaget for at du ble ufør. Er det psykisk kan det settes spørsmålstegn da det avhenger hvor mye behandling og hjelp du har fått for å takle problemene. Er det fysisk stiller du vel sterkere. Anonymkode: db0d1...ec1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #4 Skrevet 6. september 2018 12 timer siden, Windows123 skrev: Det skal vel legen bare drite i? Hvis en lege oppdager at en person urettmessig har fått innvilget uføretrygd i 10 år er det bare rett og rimelig at legen rapporterer det og ber om ny behandling av uføretrygden. Dessuten så er det ikke mange år siden det var snakk om at det skulle tas en gjennomgang av uføretrygdene sånn at de som hadde noe arbeidsevne skulle bruke denne. Var endel engstelige folk da - som var redd for at de plutselig måtte jobbe for føden. Anonymkode: 19620...a6a 17
Windows123 Skrevet 6. september 2018 #5 Skrevet 6. september 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis en lege oppdager at en person urettmessig har fått innvilget uføretrygd i 10 år er det bare rett og rimelig at legen rapporterer det og ber om ny behandling av uføretrygden. Dessuten så er det ikke mange år siden det var snakk om at det skulle tas en gjennomgang av uføretrygdene sånn at de som hadde noe arbeidsevne skulle bruke denne. Var endel engstelige folk da - som var redd for at de plutselig måtte jobbe for føden. Anonymkode: 19620...a6a Her lyser det uførehater lang vei. Om personen har vært ufør så er det vel en grunn til det? Nav hadde ikke godkjent dette om det var tvil 9
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #6 Skrevet 6. september 2018 1 time siden, Windows123 skrev: Her lyser det uførehater lang vei. Om personen har vært ufør så er det vel en grunn til det? Nav hadde ikke godkjent dette om det var tvil Det er jo også en grunn til at en annen med medisinsk kompetanse betviler avgjørelsen. Anonymkode: 90141...e78 9
Potetjinta Skrevet 6. september 2018 #7 Skrevet 6. september 2018 Bør du ikke bare være glad for at legen tror du er frisk nok til å kanskje jobbe senere..? 8
Potetjinta Skrevet 6. september 2018 #8 Skrevet 6. september 2018 3 timer siden, Windows123 skrev: Her lyser det uførehater lang vei. Om personen har vært ufør så er det vel en grunn til det? Nav hadde ikke godkjent dette om det var tvil Haha, herregud så dramatisk da! Det er jo pga legens vurdering. 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #9 Skrevet 6. september 2018 Om helsen din har endret seg eller du har lyve så kan legen rote oppi det ja. Anonymkode: 4180a...4ae 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #10 Skrevet 6. september 2018 På 5.9.2018 den 23.23, AnonymBruker skrev: Har fått meg en ny fastlege siden jeg har flyttet. Journalen fra den gamle fastlegen ble sendt over og nå lurer den nye legen på om jeg i det hele tatt skulle hatt ung ufør eller ikke når jeg var 18, nå er jeg 28. Kan den nye fastlegen rote oppi det og gjøre slik at jeg mister den? Kan man miste den når man har fått den innvilget 100%? Isåfall hva er grunnlaget for å skulle miste den? Ble litt engstelig. Anonymkode: 3e6a0...454 Mente legen at du ikke skulle hatt ung uføre-tillegget, eller ikke uføre i det hele tatt? Det er to svært forskjellige situasjoner. Ung uføre tillegget er det ekstra strenge krav til alvorligheten på sykdommen/tilstanden, så ikke alle som blir syke som unge får det innvilga. Og det er en tilleggssum som en kan få toppen av vanlig uføretrygd. Er det sånn at denne legen er i stuss på om sykdommen din var alvorlig nok til å få dette tillegget? I så fall, så er uføretrygden i seg selv trygg. Tviler ellers på at legen kan gjøre så mye fra eller til nå, om h*n mener at vedtaket dengang var feil. NAV hadde jo tilgang til alle dine opplysninger når vedtaket ble gjort. Anonymkode: fbcb1...4a4 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #11 Skrevet 6. september 2018 Det kommer jo helt an på hva du feiler? Vil du si noe om det? Anonymkode: 15789...ad3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #12 Skrevet 6. september 2018 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer jo helt an på hva du feiler? Vil du si noe om det? Anonymkode: 15789...ad3 Det gjør jo ikke det? Spørsmålet er vel om fastlegen nå, kan overklage et vedtak som ble gjort av NAV for 10 år siden. Hva diagnosen evt. er, er jo totalt uvesentlig. (selv om det nok er enkelte diagnoser som er mer uomtvistelige enn andre) Eneste muligheten jeg kan se til at en ny lege skal kunne få påvirke et eldre vedtak, må jo være om h*n mener å sitte på opplysninger som ble tilbakeholdt dengang - at vedtaket ble gjort på uriktige opplysninger. Ellers vil ikke en lege ha ankerett om h*n mener NAV har truffet feil avgjørelse. Anonymkode: fbcb1...4a4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #13 Skrevet 6. september 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gjør jo ikke det? Spørsmålet er vel om fastlegen nå, kan overklage et vedtak som ble gjort av NAV for 10 år siden. Hva diagnosen evt. er, er jo totalt uvesentlig. (selv om det nok er enkelte diagnoser som er mer uomtvistelige enn andre) Eneste muligheten jeg kan se til at en ny lege skal kunne få påvirke et eldre vedtak, må jo være om h*n mener å sitte på opplysninger som ble tilbakeholdt dengang - at vedtaket ble gjort på uriktige opplysninger. Ellers vil ikke en lege ha ankerett om h*n mener NAV har truffet feil avgjørelse. Anonymkode: fbcb1...4a4 Jo, for eksempel hvis TS hadde voldsom panikkangst og var helt invalidisert på uføretidspunktet - men er kvitt angsten i dag? Har hun derimot SLE, kan hun ha en god periode - men bli sykere igjen når som helst? Anonymkode: 15789...ad3 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #14 Skrevet 7. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jo, for eksempel hvis TS hadde voldsom panikkangst og var helt invalidisert på uføretidspunktet - men er kvitt angsten i dag? Har hun derimot SLE, kan hun ha en god periode - men bli sykere igjen når som helst? Anonymkode: 15789...ad3 Nei - fordi legen har ikke stilt spørsmålstegn på om TS har blitt bedre og øket funksjon per nå. Men om det overhodet var rett at TS fikk innvilga ung ufør i 2008: "...nå lurer den nye legen på om jeg i det hele tatt skulle hatt ung ufør eller ikke når jeg var 18..." Anonymkode: fbcb1...4a4 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #15 Skrevet 7. september 2018 Mener legen at du (TS) har holdt igjen informasjon som er viktig for å belyse din helsetilstand? Hvis du har fått innvilget uføretrygd med ung ufør tillegg så har NAV gjort en vurdering på dette. Eneste måten de kan trekke det tilbake er hvis du har holdt igjen informasjon, og fått uføretrygd på feil grunnlag. Det er veldig alvorlig. Eller at NAV gjort en feil så de har gitt deg uføretrygd på feil grunnlag. Har det skjedd vil du antagelig miste uføretrygden, men mulig slippe straff. Det handler da om du skulle ha forstått feilen, og du da ikke har rapportert til NAV. Du er pliktig til å gi rett informasjon til NAV, og har du ikke gjort det kan legen din rote oppi det som du sier. Det er svært sjeldent man gir ung ufør til folk som er 18 år. Ofte kan det ta lang tid med vurderinger, utredning osv. Har man fått det innvilget som 18 år så burde det ligge en veldig klar, og alvorlig diagnose til grunn. Blir vanskelig å gi konkret råd når man ikke vet hva det dreier seg om. Anonymkode: eb6c5...d9e
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #16 Skrevet 7. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei - fordi legen har ikke stilt spørsmålstegn på om TS har blitt bedre og øket funksjon per nå. Men om det overhodet var rett at TS fikk innvilga ung ufør i 2008: "...nå lurer den nye legen på om jeg i det hele tatt skulle hatt ung ufør eller ikke når jeg var 18..." Anonymkode: fbcb1...4a4 Ja, men kan ikke se at hun har skrevet hvorfor? Jeg tenkte på om det kunne være fordi hun er bedre nå f. eks. Eventuelt at hun har feil diagnose, en annen diagnose eller noe. Det kommer vel fra et sted? Anonymkode: 15789...ad3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #17 Skrevet 7. september 2018 Tviler på at legen kan/vil gjøre noe ovenfor Nav men kan uttrykke tvil ovenfor deg siden han lurer på om du kanskje er arbeidsfør, (kanskje med riktig behandling/oppfølging) og belyse det før deg. Kanskje han synes det ser ut som at du ikke har fått riktig behandling. Ganske trist at 18 åringer blir uføretrygdet da de har hele livet foran seg. Så kanskje han bare ville så et lite frø i deg, som er godt ment😊 Anonymkode: 7e3f4...8a2 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #18 Skrevet 7. september 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men kan ikke se at hun har skrevet hvorfor? Jeg tenkte på om det kunne være fordi hun er bedre nå f. eks. Eventuelt at hun har feil diagnose, en annen diagnose eller noe. Det kommer vel fra et sted? Anonymkode: 15789...ad3 Selvfølgelig kommer det fra et sted, hva kan vi bare gjette på - men uansett er ikke tilstanden idag viktig for vedtaket som ble gjort for 10 år siden. Har en bare vært så heldig å bli bedre ugyldiggjør ikke det tidligere vedtak. Og i en sånn situasjon finnes det egne ordninger for å evt. prøve å bli tilbakeført til arbeidslivet, null stress. Men det er f.eks noen diagnoser som er mer omstridt enn andre, og en tilfeldig enkeltlege ikke nødvendigvis godtar eller kanskje nekter å behandle i tråd med gjeldende retningslinjer. Eller kanskje denne legen ikke synes tilstanden var alvorlig nok til å få ung uføre tillegget. Hvem vet? Men det er mye subjektive vurderinger og sterke personlige meninger om endel diagnoser - også blant leger. Jeg veit jo ikke om det er tilfellet her selvfølgelig. Men en enkelt leges personlige vurdering av en ny pasients situasjon for 10 år siden, vurdert kun utfra journal - betyr ikke at det er den riktige. Som jo mange her i tråden hopper på å tro. Det er ikke sånn at en tilfeldig lege kan overprøve en uføresak utfra egenvurdering og personlige meninger. Eneste som kan rokke ved saksbehandlingen, er om det skulle finnes nye momenter fra dengang, som ikke ble tatt med i grunnlaget NAV vurderte. For jeg tør garantere, at det ikke er sånn at absolutt alle leger i hele landet er enige i absolutt alle vedtak om uføretrygd som NAV har gjort. Tenk bare på en diagnose som ME f.eks - det er svært mange leger som forsatt velger å ikke tro på den diagnosen, og i hvert fall er dypt uenige i at den er alvorlig nok til å kunne kvalifisere til ung uføre tillegget. Til tross for at det finnes folk her i landet som har ligget i årevis på sykehjem med ME. Og det er mange år siden det ble gitt retningelinjer sentralt at ME kvalifiserer på eget grunnlag til uføretrygd og evt ung ufør for de mer alvorlige rammede. Men leger har ikke egen ankerett til NAV, bare fordi de er uenige i deres vedtak og vurderinger som er gjort. Om de ikke kan, som alle andre, fremlegge nye moment som ikke ble tatt med i vurderingen den gang. Anonymkode: fbcb1...4a4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #19 Skrevet 7. september 2018 Var veldig nær med å få ung ufør som 20-åring, (mye av meg ville ha det, for klarte ikke mer og følte meg utilstrekkelig og ubrukelig.) men klarte å pine meg noen år til og bytte jobb til en jobb med alternativ arbeidstid og er nå 30 år. Veldig glad i det i dag selv om jeg er liv redd for å bli dårlig igjen, men har utviklet meg så mye på disse årene og det er mye takket være arbeidslivet som har lært meg å håndtere press og stress bedre. Vil bare poengtere at det ikke sikkert det er så dumt å se på det igjen for din egen del. Har også to venner som hadde ung ufør og begynte å jobbe. Hun ene har gradevis klart å komme seg helt ut av Nav som 28 åring på eget inititativ 😊 Anonymkode: 7e3f4...8a2 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #20 Skrevet 7. september 2018 Ts her: Legen sa: "Jeg har flere pasienter på lista mi som sliter med å få uføretrygd, fordi det er så vanskelig å få". Akkurat som om hun mente at jeg fikk min uføretrygd så lett. Men det var jo litt lettere for 10 år siden og få det enn det er nå. Anonymkode: 3e6a0...454
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå