Gå til innhold

Viktige ting i nyhetsbildet?

Anbefalte innlegg

Gjest lilletroll
Skrevet

Kan noen gi meg en kort oppdatering på de viktigste (seriøse) tingene i nyhetsbildet i det siste? Skal på et intervju der det visstnok er viktig å ha grei oversikt over samfunnsrelaterte ting og jeg har vel sant og si ikke fulgt så VELDIG hardt med... :oops:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Frekk gjest:

Ærlig talt, en kort oppdatering av nyhetsbildet? Uten noen spesifikasjon om det dreier seg om utenriksstoff, økonomistoff osv. Har du i det hele tatt et realistisk syn på hva du kan lære av en kort oppsummering, må den være kort fordi du ikke gidder å lese lange artikler? Hvis du ikke gidder å lese aviser eller se nyheter for å oppdatere deg har du vel strengt talt ikke noe i den jobben å gjøre.

Gjest pøstammen
Skrevet

Sannheten er, at du finner svært få viktige nyheter i media. Det som virkelig er viktig blir ofte begravd i "rumpenyheter" for å skjule etablissementets gjøren&(bin)laden.

Eneste mulighet er nok å undersøke sakene selv, lese blogger osv.

Er du ute etter utenriksstoff, kan rense.com anbefales, eller ett søk på google etter Dhar Jamail, hvis du vil ha stoff om Irak.

Gjest Anonymous
Skrevet

"pøstammen"

:ler:

Hilsen Pøstlammen :roll:

Gjest lilletroll
Skrevet
Hvis du ikke gidder å lese aviser eller se nyheter for å oppdatere deg har du vel strengt talt ikke noe i den jobben å gjøre.

Er ikke relevant for jobben, men jeg kommer til å bli spurt om det allikevel, så jo, jeg har masse i den jobben å gjøre.

Gjest lilletroll
Skrevet
Har du i det hele tatt et realistisk syn på hva du kan lære av en kort oppsummering' date=' må den være kort fordi du ikke gidder å lese lange artikler? [/quote']

Jeg snakker ikke om å gå i dybden, men om viktige overskrifter innenlands og på verdensbasis. Kort fordi det for det første ikke trenger å være dybdekunnskap, generell allmenn kunnskap holder. Dessuten sier det seg jo selv at når ikke den store interessen er der har jeg ikke stor interesse av å lese lange artikler.

(I hovedinnlegget står det forresten at det er på INTERVJUET kunnskapen er relevant, ikke JOBBEN....)

Skrevet

Hva med Kvarme saken (den nye biskopen i Oslo) eller fugleinfluensa. Det er iallefall det jeg har sett mest om de siste ukene.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, i tillegg til at Sven O har giftet seg og at Sputnik var full i bryllupet...

:ler:

Gjest Anonymous
Skrevet
Hva med Kvarme saken (den nye biskopen i Oslo) eller fugleinfluensa. Det er iallefall det jeg har sett mest om de siste ukene.

Jeg er en av de "snobbene" som ignorerer vg/dagbladet og tv2-nyhetene. Jeg har ikke fått med meg mye av det såkalte fugleinfluensa oppstyret. For meg virker dette foreløpig som ekte tabloidnyheter.

Endel ting som ikke bare har øyeblikkets interresse.

- Valg i Saudi Arabia (første gang det har skjedd)

- Slutt på skolepenger i Kina (det betyr mye for veldig mange mennesker)

- Lov vedtatt i Kina for tillater angrep mot Taiwan om Taiwan erklærer seg selvstending.

- Syria kan komme til å trekke seg ut av Libanon. Dette kan komme til bety mye for stabiliteten i området.

- Krigsforbryterdomstolen i Haag har nå tiltalt den siste av de ettersøkte i forbindelse med Jugoslavias oppløsning og borgerkrig.

- IRA blir mer og mer sett på som et forbrytersyndikat og ikke en motstandsbevegelse.

Blant annet pga. sterke mistanker om bankran,smugling og beskyttelse av personer som begår drap som ikke har noe med "saken" å gjøre.

Gjest gjesten
Skrevet

Hva med å lese gjennom aftenposten og bbc på nettet? Da får du jo med deg litt av hvert både nasjonalt og internasjonalt. Det hele tar jo mindre tid enn du hittil har brukt på å lage/ svare på denne tråden du laget :wink: .

Skrevet

Innenriks:

Kontroversielt biskop-valg

Regjeringsalternativene smulderer pga. EU

Utenriks:

Syria ut av Libanon

Usa har frikjent seg selv som stat for ansvaret for mishandlingen i Abu-Graib fengselet

Sult-katastrofen i Sudan

Sittuasjonen i Nepal, hvor kongen har avsatt regjeringen, og selv styrer landet.

Kultur:

Filmen Der Untergang

Oscar-utdelingen med Million Dollar Baby som den store vinderen

Sport:

Ski-VM og Skiskyting-VM med gode norske resultater.

Økonomi:

Arbeidsledighetstallene i Norge har stagnert eller synker, men i f.eks. Tyskland har de ikke vært så høye siden 30-tallet (tror det var ca. 20 millioner arbeidløse).

Piglet

Gjest Anonymous
Skrevet
Økonomi:

Arbeidsledighetstallene i Norge har stagnert eller synker, men i f.eks. Tyskland har de ikke vært så høye siden 30-tallet (tror det var ca. 20 millioner arbeidløse).

Litt over 5 mill.

Gjest lilletroll
Skrevet

Takkertakker!! AKKURAT sånne ting jeg kan bli spurt om!

(ellers har jeg forøvrig tastet meg gjennom både VG og Dagbladet for dere som tror jeg satser på å få all informasjon jeg trenger gjennom denne tråden her...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...