AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #1 Skrevet 5. september 2018 Har en jente på 2 år som trives godt i barnehagen. Føler jeg og de ansatte har et godt samarbeid, og jeg stoler fult og helt på dem og deres kompetanse til å ta vare på barnet mitt. Selv om barnet trives godt i barnehagen syntes hun noen ganger det er veldig trist når jeg skal dra på morgenen, og jeg og de ansatte har sammen funnet en god rutine på situasjonen som gjør det lettest for alle. Det går ut på at jeg kler av barnet i garderoben og vi sier ordentlig hadet før hun blir "hentet inn" av en av de ansatte. Men denne uken dukket det plutselig opp en helt ny person som bare hentet hun ut av armene mine, noe som resulterte i skriking og hylgråt og jeg skjønte ingenting. Denne personen aner jeg ikke hvem er, hun introduserte seg ikke, og jeg vet ikke hvilken rolle hun har i barnehagen. Hun så ikke på meg, snakket kun til barnet og det hele var veldig ubehagelig for meg, og barnet viste en tydelig reaksjon. Da barnet reagerte og viste at hun ikke ville bli med inn, så gikk jenta bare inn uten å si et ord til meg. Kan godt være at jeg er hønemor, men likevel reagerte jeg på dette. Jeg har et behov for å vite hvem de som er med barnet mitt hele dagen er. Det betyr ikke at jeg skal se gjennom søknader eller gå på hjemmebesøk til de ansatte, men en introduksjon og et ordentlig hei syntes jeg ikke er for mye å forlange. En liknende situasjonen har kommet opp tidligere også, hvor jeg sa ifra på foreldremøte (med en veldig hyggelig og høflig tone altså) om at jeg ville satt pris på om de nye introduserte seg sånn at jeg også er klar over at de jobber der, og at de ikke er andre foreldre eller ikke hører til i barnehagen i det hele tatt. Som regel har det gått veldig fint (som når de har hatt studenter inne, hvor de alltid håndhilser ordentlig og forklarer hvem de er og hvorfor de er der), men når det blir som nå merker jeg at tilliten til barnehagen forsvinner litt, både fordi jeg ikke aner hvem denne jenta er, men også fordi situasjonen ble som den ble når vi egentlig har en god rutine på det. Hva tenker dere? Anonymkode: 65021...3e2 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #2 Skrevet 5. september 2018 Det er viktig at en presenterer seg. Det var noe av det første vi lærte i praksis, og det samme skal gjelde nyansatte! Det sier seg selv. Syns episoden du beskriver er helt bak mål. Ta det opp med lederen, for h*n kan umulig sette pris på den oppførselen! Viktig å gi beskjed. Anonymkode: b9f6e...ac5 16
atropos Skrevet 5. september 2018 #3 Skrevet 5. september 2018 Jeg hadde skrevet en Mail til pedleder, fortalt om situasjonen du opplevde og sagt st du ikke følte deg komfortabel med det. Dette håper jeg var en svikt i rutinen deres. jeg har jobbet i bhg i mange år, og har barn i barnehage selv, og det er alltid vert vanlig at nye for det første introduserer seg, og at de ikke har tidligvakt/tar imot barna når de er helt ferske. Jeg hadde ikke syntes det var greit hvis noen hadde løftet vekk barnet mitt uten at jeg hadde fått sagt skikkelig hadet eller visst hvem som tok imot. 9
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #4 Skrevet 5. september 2018 Si i fra til kontaktpersonen deres i barnehagen, og til styrer. Man MÅ presentere seg for folk, og jeg hadde også reagert dersom det der hadde skjedd meg. Jeg forstår deg godt! Anonymkode: 69ed2...19a 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #5 Skrevet 5. september 2018 For en ekkel opplevelse! Hadde har så vondt i magen resten av dagen på hvem barnet mitt var sammen med. Hadde tatt den der videre for både deg og barne ditt sin del Anonymkode: 72238...ae1 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #6 Skrevet 5. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For en ekkel opplevelse! Hadde har så vondt i magen resten av dagen på hvem barnet mitt var sammen med. Hadde tatt den der videre for både deg og barne ditt sin del Anonymkode: 72238...ae1 Barnet er jo ikke alene i barnehagen med nyansatt/vikaren. Barnet er jo med de andre ansatte og barna . Kan det være at dere har hilst før og du bare bare glemt det? Anonymkode: af464...13f
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #7 Skrevet 5. september 2018 Synes du overreagerer... Anonymkode: 8b764...477
camliiaa Skrevet 5. september 2018 #8 Skrevet 5. september 2018 Det er jo snakk om vanlig folkeskikk å introdusere seg selv.. nei du overreagerer ikke 10
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #9 Skrevet 6. september 2018 Jeg hadde tatt det opp med en annen ansatt i bhg, og forklart hva som skjedde, at du syntes det var ubehagelig, at barnet ditt reagerte osv. Anonymkode: 11cd8...bbc 5
Snaskesnusken Skrevet 6. september 2018 #10 Skrevet 6. september 2018 Meget spseiell oppførsel.. Det er da vanlig folkeskikk å introdusere seg selv. Du kan ta det opp med vedkommende selv så kanskje hun lærer noe nytt om skikk og bruk? 2
Sola* Skrevet 6. september 2018 #11 Skrevet 6. september 2018 Ta det opp med ped leder! Man skal introdusere seg for foreldre, og man skal si hei til alle om morgnen. Det er tydelig at denne nye ikke har fått beskjed om deres rutiner, så det burde du også ta opp med ped leder 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #12 Skrevet 6. september 2018 Jeg hadde en lignende opplevelse en gang, de kjente ansatte var opptatt annetsteds med en situasjon med å roe annet barn (og snakke med foreldre), og på avdelingen sto en vilt fremmed, stum og stiv ung jente som ikke hilste på verken meg eller barna, selvom jeg smilte og sa hei, og mitt eldste barn stilte seg foran henne og skravlet i vei: «Hei, jeg heter Tea og gjett hva bamsen heter?»- null respons. Jeg tenkte mye på det, hvordan kan en så usikker og hjelpeløs person ta seg av barna, som ikke evner å si hei, og virker redd? Da jeg henta de følgende dagene satt min minste alltid på hennes fang, de snakka og leste og lo, hun var fast vikar noen uker som barna sørget over å miste, kjempeflink med dem. Hun var aldri den som smalltalket med foreldrene(heller ikke hennes rolle), men det var bare aller første dagen hun ble kasta ut i det. Jeg er dobbelt så gammel som henne, jeg fikk feil førsteinntrykk. Bare uheldig situasjon der og da (at pedleder var for opptatt til å presentere, hun visste ikke helt hva hun skulle gjøre, 19-år.) I situasjonen du beskriver, burde jo de nye være instruert om rutiner, og blitt presentert av de andre ansatte, jeg ville bare sagt det til de kjente, spurt hvem hun var og evt snakket med henne selv om at dere gjør slik og sånn om morgenen, og det funker. Du behøver ikke miste all tillit til BHG eller denne personen, det var uvitenhet der og da. Anonymkode: a98c2...c7d 7
Gjest studentmammaen Skrevet 6. september 2018 #13 Skrevet 6. september 2018 Det er ikke bra. Sånt pleier jeg ta opp med barnehagen. Da kan man jo få følelsen av at de "bare er der".
Outlander Skrevet 6. september 2018 #14 Skrevet 6. september 2018 Om en fremmed dame kom opp til meg som dette, og revet barnet ut av armene mine på denne måten ville hun ha fått en skikkelig oppsiktsvekkende diskusjon med meg da og da. Dette er IKKE GREIT ts og jeg skjønner ikke i hva som helst situasjon at dette ville ha vært ok. Stå på og ring lederen i dag og si ifra. 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #15 Skrevet 6. september 2018 Jeg hadde blitt dritsur. Jeg hadde røsket barnet mitt tilbake og sagt "heiheihei! Hvem er du og hvorfor løfter du barnet mitt?". Jupp. Sånn gjør jeg det 😛 Anonymkode: 6fd8f...cd9 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #16 Skrevet 6. september 2018 Huff dette er ikke greit. Så leit for deg, men ikke minst for barnet. Særlig når dere har funnet en levering som fungerer dere i barnehagen. Hvis dette var en person som barnet ikke heller har truffet og hilst på før er det jo faktisk ganske ille. Mine barn ville blitt hysteriske hvis en fremmed person decaldri hadde møtt før tok dem ut av armene mine. I barnehagen mine barn gikk var det i perioder utskifting av personell, nye som tok praksisperioden sin mm. Men uten unntak ble de introdusert for barn og foreldre. Barnehagen mente dog at det aller viktigste var at de hilste på og så barna. Så hvis de i en overlevering skulle «glemme» foreldrene, så var det fordi de var opptatt av å se, og hilse på barnet. Og dette ser jeg på som OK, når det jo er barna som skal være i barnehagen og føle seg trygge. Men det du opplevde TS er ikkd OK. Dette ville jeg gitt beskjed om med en gang til ansvarlig for avdelingen. Anonymkode: b86e2...e19 3
exictence Skrevet 6. september 2018 #17 Skrevet 6. september 2018 Enig med deg. Men noen mennesker tror at det beste for barnet er å ikke si ha det, for da skjermes de liksom for det ubehagelige. Trodde de fleste var opplyst om dette nå, for før var det faktisk ganske vanlig å tenke sånn. Vet ikke hvor ny denne personen var, om hun hadde rukket å lære hvordan dere gjør det. Skulle vært en selvfølge, men dessverre er ikke det sånn alltid. Ta det opp og si din opplevelse av det. Det ordner seg.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #18 Skrevet 6. september 2018 27 minutter siden, Outlander said: Om en fremmed dame kom opp til meg som dette, og revet barnet ut av armene mine på denne måten ville hun ha fått en skikkelig oppsiktsvekkende diskusjon med meg da og da. Dette er IKKE GREIT ts og jeg skjønner ikke i hva som helst situasjon at dette ville ha vært ok. Stå på og ring lederen i dag og si ifra. Høres ut som du hadde reagert med sinne, nærmest. Noen ganger vet folk ikke bedre, eller er veldig usikre på seg selv. Det går an å ta opp ting på en høflig måte uten å hisse seg opp. Innse at ikke alle mennesker har samme erfaringene og kunnskapen som deg selv, og at noen trenger litt mer opplæring i "livet" for å fungere like bra som andre. Ikke alle mennesker har hatt en like god og trygg oppvekst der de har lært alle de sosiale reglene. Om man kjefter på en nyansatt som gjorde noe av uvitenhet, så sprer man abre negative følelser til en annen person, som gjerne sprer det videre og vi får en mer negativ kultur. Tenk for eks på alle gangene en fremmend har gjort noe ekstra fint/ hyggelig for deg og hvor godt du husker det. Reaksjoner fra fremmende kan ha stor påvirkning på hvordan vi blir og behandler andre, og det er viktig at vi som har selvtillit og tørr snakke om ting sier fra på en ordentlig måte, ikke hisser oss opp og bryter andre ned Anonymkode: e3c6c...0fc 2
Outlander Skrevet 6. september 2018 #19 Skrevet 6. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Høres ut som du hadde reagert med sinne, nærmest. Noen ganger vet folk ikke bedre, eller er veldig usikre på seg selv. Det går an å ta opp ting på en høflig måte uten å hisse seg opp. Innse at ikke alle mennesker har samme erfaringene og kunnskapen som deg selv, og at noen trenger litt mer opplæring i "livet" for å fungere like bra som andre. Ikke alle mennesker har hatt en like god og trygg oppvekst der de har lært alle de sosiale reglene. Om man kjefter på en nyansatt som gjorde noe av uvitenhet, så sprer man abre negative følelser til en annen person, som gjerne sprer det videre og vi får en mer negativ kultur. Tenk for eks på alle gangene en fremmend har gjort noe ekstra fint/ hyggelig for deg og hvor godt du husker det. Reaksjoner fra fremmende kan ha stor påvirkning på hvordan vi blir og behandler andre, og det er viktig at vi som har selvtillit og tørr snakke om ting sier fra på en ordentlig måte, ikke hisser oss opp og bryter andre ned Anonymkode: e3c6c...0fc Ja, jeg ville ha reagert skikkelig på en uoppdragne voksne som jobber med våres små, som kommer over og river barnet mitt ut av armene mine uten å si et ord..og så deretter bærer barnet skrikende ut av rommet. Damn right jeg ville ha reagert med sinne. 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #20 Skrevet 6. september 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Men denne uken dukket det plutselig opp en helt ny person som bare hentet hun ut av armene mine, noe som resulterte i skriking og hylgråt og jeg skjønte ingenting. Denne personen aner jeg ikke hvem er, hun introduserte seg ikke, og jeg vet ikke hvilken rolle hun har i barnehagen. Hun så ikke på meg, snakket kun til barnet og det hele var veldig ubehagelig for meg, og barnet viste en tydelig reaksjon. Da barnet reagerte og viste at hun ikke ville bli med inn, så gikk jenta bare inn uten å si et ord til meg. Men hvordan reagerte du der og da? Spurte du henne hvem hun var, introduserte du deg selv, fulgte du etter henne da hun tok med seg ungen og gikk, snakket du med noen av de andre ansatte? Jeg har også vært ung og uerfaren banehagevikar som bare ble kastet ut i det uten å helt vite hva jeg skulle gjøre og hvordan jeg skulle forholde meg til både barn og voksne - jeg ville foretrukket å få direkte beskjed der og da om at ting jeg gjorde ikke var greit, heller enn at misfornøyde foreldre bare hadde gått og så tatt det opp med ledelsen etterpå. Anonymkode: 7c092...6f5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå