Gå til innhold

Hvilke dyr kan spises?

Fremhevede innlegg

Gjest Stella Rose
Skrevet
20 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Forstår heller ikke motvilje og avsmak for hvalkjøtt.  Fersk hval smaker slett ikke av tran eller råtten fisk.  Og det er så anvendelig kjøtt.  Gryte, biffer, i brun saus med godt tilbehør, på grillen...hval kan og spises rå.

Jeg ble tvunget til å spise hval da jeg var liten, så jeg har ikke hatt lyst til å smake på det igjen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Stella Rose skrev:

Jeg ble tvunget til å spise hval da jeg var liten, så jeg har ikke hatt lyst til å smake på det igjen...

Det er selvsagt ikke bra.  Har sjøl blitt tvunget til å spise ting jeg avskydde.

Men for de av oss som elsker hval er det nydelig mat i så mange varianter.  :)

Skrevet
På Tuesday, September 11, 2018 den 10.41, AnonymBruker skrev:

Hvalkjøtt må ligge i vann med eddik en stund før du steker det.

Anonymkode: 9c8b2...1aa

Tull.  Fersk hval kan brukes i hvilken som helst rett uten slikt tøv!

• Liker 1
Skrevet
På 6.9.2018 den 15.15, AnonymBruker skrev:

Kan kylling spises så kan vel en katt spises? Alle dyr er like mye verdt. Katten lider ikke mer under slakting enn kyllingen gjør.

Anonymkode: 44633...bcc

I utgangspunktet rett, men det er et stort menn. Og det er at i land hvor hund og katt står på menyen. Så står dyrevelferd lavt og Mons og Fido behandles gjerne ikke særlig pent. Men vil annta at det gjelder alle dyr som brukes til mat i de landene ikke bare hund og katt.

Men rent bortsett fra det ser jeg heller ikke problemet med at hund og katt spises, vær sin kultur og tradisjoner. Selv spiser jo vi blant annet storfe, noe som er totalt utenklig for indere. Det annses som helt uhørt. Strengt tatt er det vel bare kylling og lam/sau som alle folkeslag kan spise.

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, Kjetil E skrev:

I utgangspunktet rett, men det er et stort menn. Og det er at i land hvor hund og katt står på menyen. Så står dyrevelferd lavt og Mons og Fido behandles gjerne ikke særlig pent. Men vil annta at det gjelder alle dyr som brukes til mat i de landene ikke bare hund og katt.

Men rent bortsett fra det ser jeg heller ikke problemet med at hund og katt spises, vær sin kultur og tradisjoner. Selv spiser jo vi blant annet storfe, noe som er totalt utenklig for indere. Det annses som helt uhørt. Strengt tatt er det vel bare kylling og lam/sau som alle folkeslag kan spise.

Men indere pisker og sliter ut kyrne sine til de dør slik at de likevel kan brukes til skinn.  Sånn istedet for å bare kakke de i hodet og drepe de momentant.  Så vel...

Skrevet
1 time siden, Jerry Lee skrev:

Jeg lærte dette av en hvalfanger

Skrevet
2 timer siden, Jerry Lee skrev:

Ikke hvis man vil ta vekk transmaken først...

Skrevet
1 time siden, Maleficenta skrev:

Ikke hvis man vil ta vekk transmaken først...

Får man tak i fersk hval av god kvalitet smaker det ikke tran. Har bodd flere år ved kysten hvor vi fikk tak i hvalkjøtt som var så ferskt at det nesten hadde puls. Herlig ❤️

Anonymkode: 4b844...c08

• Liker 2
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får man tak i fersk hval av god kvalitet smaker det ikke tran. Har bodd flere år ved kysten hvor vi fikk tak i hvalkjøtt som var så ferskt at det nesten hadde puls. Herlig ❤️

Anonymkode: 4b844...c08

Nettopp. Akkurat det jeg mener. Fersk hval smaker ikke tran. Fatter ikke hvorfor så mange tviholder på det. Har aldri opplevd det.

Er de egentlig hvalfangstmotstandere som aldri har smakt skikkelig hvalkjøtt, mon tro?   😉

Skrevet
4 hours ago, Kjetil E said:

Problemet er at hund og katt har følelser og en følelse av å ville overleve. Vi dreper vesener med livsvilje og som kan føle frykt og redsel. Å drepe skapninger som hat utviklet en såpass høy evne til å føle er noe man burde tenke seg om over

Anonymkode: 989b2...920

Skrevet
15 timer siden, Tibbie skrev:

Skjønner ikke hvorfor det er sykere å spise kaniner og katter, enn det er å spise lam og ku.

Jeg spiser ingen dyr, siden jeg mener at det ikke er moralsk forsvarlig. Men at det er forskjell på dyrene, det forstår jeg ikke. Enten mener man at det er greit å spise dyr, eller så gjør man det ikke.

Det skal jeg forklare deg, det handler om menneskets forhold til hold av dyr. Om dyr hovedsakelig holdes for kos, er det en selvfølge at det menneske-dyr-forholdet vil stå i veien for å spise det dyret. Vi spiser ikke våre venner. 

Men derimot, dyr som holdes utelukkende for å kunne slaktes (og etes), de skaper man avstand til. Det er mange sauebønder som ikke gir dyrene sine navn, nettopp av den grunnen. Det knyttes et annet bånd til et "kosedyr" enn til et "matdyr", derfor greier vi å spise de dyra som skal brukes til mat. 

Tanken ved å ha dyret har også, hele tiden, vært at dyret skal spises. Vi er med andre ord klar over det fra første stund. Det er vi ikke med de dyrene som normalt sett holdes som kjæledyr som f.eks. katter, hunder eller kaniner. Kaniner holdes i liten grad for å slaktes, i motsetning til katter og hunder som vi trygt kan si at "ikke spises i Norge". 

Det er psykisk, og forskjellen ligger i båndet mennesker har til de forskjellige dyrene. Hvor mange kunne tenkt seg å spise edderkopper? Hvor mange kunne tenkt seg å spise brunsnegler? Det er også et annet type bånd vi har til dyrene, eller assosiasjoner som gjør at flesteparten av oss ikke akkurat får vann i munnen av tanke på å fortære edderkopper eller brunsnegler. 

Hvis man skal tenke praktisk, har sauen større verdi enn en katt, fordi den på en relativt enkel måte kan gi oss ull, melk og kjøtt. Vi kan med andre ord overleve ved hjelp av en sau. Katter fanger bare mus, enkelte finner selskap i dem. Men de har ingen nytteverdi videre utover det at de kanskje kan fange en mus i ny og ne. Så sånn sett kan man konkludere med at katten er mindre verdifull enn sauen (men hysj! Det er kontroversielt snakk). 

Jeg forstår hva du mener, og tenker, at dyr er dyr og alle er like mye verdt. Men dette er forklaringen på hvorfor vi spiser gårdsdyr og ikke hunder.

Skrevet
14 timer siden, Stella Rose skrev:

Da forstår jeg godt at du ikke er fristet til å prøve på nytt. Tvangsfôring har ikke noe for seg.

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lærte dette av en hvalfanger

Men når lærte du det? I den perioden for 15-20 år siden når man nesten utelukkende fikk fatt i hval av dårlig kvalitet og transmak i kjøttet var normen, eller i senere tid hvor hvalfangsten har fått en oppsving og hvalen stykkes og dypfryses ombord før den sendes frosset til videreforedling? 

For de som er interesserte i mer kunnskap om moderne hvalfangst, vil jeg anbefale dokumentaren 'Slaget om kvalen' som ligger tilgjengelig på NRK. 

Anonymkode: ce69c...a1c

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at hund og katt har følelser og en følelse av å ville overleve. Vi dreper vesener med livsvilje og som kan føle frykt og redsel. Å drepe skapninger som hat utviklet en såpass høy evne til å føle er noe man burde tenke seg om over

Anonymkode: 989b2...920

Det er da isåfall en følelse de fleste litt høyerestående dyr har. Den to eneste reelle årsakene til at folk som ellers spiser kjøtt ikke vil spise hund å katt. Er de ser på dem som kjæledyr og eller at de ikke vil spise rovdyr 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...