Gå til innhold

Hvilke dyr kan spises?

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, T-Rex skrev:

Nei, det er ikke det. Selvsagt ville jeg ikke spist mine egne kjæledyr, og jeg ville nok slitt med å ale opp kaniner til egen mat. Og jeg er preget av den norske normen til hvilke dyr man spiser, så i utgangspunktet rygger jeg ved tanken på å spise katt, hund, rotter, mus etc. Men hva som regnes som akseptabelt å spise, varierer mellom ulike kulturer. For noen er fete åmer en delikatesse, som de mumser i seg rå, mens de kan bli forferdet ved tanken på å skulle spise kreps - som vi synes er prima mat.

Blir vi sultne nok, spiser vi omtrent hva som helst, som i det hele tatt er spiselig. Les boka "En amerikaner i Gulag", så får du et visst innblikk i det.

Nei. 

Anonymkode: fda51...cc5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle dyr kan spises, men alle kulturer har sine mattabuer. 

Anonymkode: aa674...112

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rapportert

Tåler du ikke at folk ser at du er ute etter å provosere? 

Anonymkode: 4b844...c08

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tåler du ikke at folk ser at du er ute etter å provosere? 

Ikke når det er løgn. 

Skrevet

Alt kan spises, og jeg ville prøvd alt unntatt menneskekjøtt..  Jeg må poste denne som anonym fordi det er sykt, men dersom man visste at menneskekjøttet kom fra jeg vet ikke, en som ville bli mat. Så ville jeg kanskje tatt en liten smakebit. Jeg vet jeg er syk.

Anonymkode: 4e277...e8c

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke dyr er giftige å spise ?

Anonymkode: 6d1f9...97f

Vet at det er noen fisker som er giftig eller delvis giftige. Sjekk f.eks Fugu på Google. Det lages av blåsefisk, det er ikke hele fisken som er giftig - men om den ikke tilberedes på riktig måte så blir det siste måltid - du dør. Fugu er en japansk rett, og for å bli fugukokk så er det flere år med trening/utdannelse før du får lov til å servere Fugu til gjester. Men likevel dør flere personer i Japan årlig etter å ha spist Fugu. Flere haiarter har også giftig kjøtt, og på fermenteres/gjæres i flere år før de er trygt å spise - man spiser hai på Island som i utgangspunktet er giftig. Det er også dyr som spiser andre giftige dyr, som har utviklet immunitet mot giften, men giften er fordelt i kroppen - blant annet gjelder dette hos noen tropiske fugler og skjell. Men jeg har ikke komplett liste over dyr som er giftige, kanskje man kan henvende seg til Zoologisk/naturhistorisk museum for å få en liste. Men i utgangspunktet så kan man spise alt som ikke er giftig uavhengig om det er i planteriket, dyreriket eller soppriket. Og noe kan man spise rått, andre ting må gjæres, andre ting må vaskes grundig, eller kjemisk behandles og noe ting må varmebehandles fordi det kan inneholde trikiner, farlige bakterier, virus eller parasitter. F.eks de fleste fugler må være godt varmebehandlet, da de gjerne inneholder salmonella som ikke er noe problem for fuglen - men kan være dødelig for oss. Svin og bjørn kan inneholde store mengder med trikiner som utvikler seg til bendelorm eller andre parasittormer. Men varmebehandling, f.eks at svinekjøtt og kyllingkjøtt bør være gjennomstekt eller kokt. Mens kjøtt fra storfe/kveg inneholder lite farlige bakterier, og derfor kan man gjerne spise Biff Tartar av okse. 

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rapportert

Jeg beklager. :ironi:Jeg skulle ikke insinuert noe om ts sin motivasjon. Irrelevant og unødvendig.

Endret av Perle
Skrevet

Kan kylling spises så kan vel en katt spises? Alle dyr er like mye verdt. Katten lider ikke mer under slakting enn kyllingen gjør.

Anonymkode: 44633...bcc

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, _popcorn_ skrev:

Man KAN spise alt som ikke er giftig. 
Hva man VIL spise, er helt individuelt. Personlig frister det ikke spise hund og katt for eksempel, men hadde jeg vært i ett land hvor det var en del av kulturen, så hadde jeg sikkert smakt. 

Hva hvis du var et sted hvor kanibalisme var en del av kulturen?

Anonymkode: 88a7c...eba

Skrevet

Alt kan spises, untatt giftige dyr. Så lenge dyrene har hatt det godt mens de levde, ser jeg ingenting galt med det.

Anonymkode: 9c8b2...1aa

Skrevet

Husker det var noen overlevende etter en flyulykke i Andesfjellene som spise av de andre omkommende for å overleve. Hvis jeg hadde hadde havnet i en slik situasjon hadde det vært helt greit om andre hadde spist meg og jeg ville heller ikke hatt særlig betenkeligheter med å spise andre mennesker.

Anonymkode: c4c1b...abf

• Liker 2
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva hvis du var et sted hvor kanibalisme var en del av kulturen?

Anonymkode: 88a7c...eba

Sjansene for at jeg kommer over isolerte stammer/sekter er såpass liten at jeg ikke gidder ta stilling til det engang. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husker det var noen overlevende etter en flyulykke i Andesfjellene som spise av de andre omkommende for å overleve. Hvis jeg hadde hadde havnet i en slik situasjon hadde det vært helt greit om andre hadde spist meg og jeg ville heller ikke hatt særlig betenkeligheter med å spise andre mennesker.

Anonymkode: c4c1b...abf

Saklig 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saklig 

Åh ser irionien lyser av svaret ditt. Det er fakta. Klarer du ikke å svare skikkelig så får du heller la være 

• Liker 3
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh ser irionien lyser av svaret ditt. Det er fakta. Klarer du ikke å svare skikkelig så får du heller la være 

🤦‍♀️

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sykt 

Det som er sykt er å vurdere spisbarhet utifra cuteness og kjæledyregenskaper.

Enten er det greit å spise andre levende vesener, eller ikke.

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, QBee skrev:

Det som er sykt er å vurdere spisbarhet utifra cuteness og kjæledyregenskaper.

Enten er det greit å spise andre levende vesener, eller ikke.

Hvem har sagt det? 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Saklig 

Det skjedde faktisk

Skrevet
3 minutter siden, Honey Dew skrev:

Det skjedde faktisk

Ikke det jeg siktet til..

Skrevet

Tipper at nordmenn oppigjennom har spist det meste av norsk fauna.  I hungertider er det få som er kresne, spis det som fins eller dø. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...