AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #1 Skrevet 5. september 2018 Det er tydeligvis greit å spise kanin så hvor går grensen? Anonymkode: fda51...cc5
Gjest Cocosa Skrevet 5. september 2018 #2 Skrevet 5. september 2018 Alle dyr spises så vidt jeg vet. Kanskje ikke i alle land og kulturer, men for veldig mange er dyr ensbetydende med mat og overlevelse. Selv kommer jeg aldri til å smake på verken hund eller katt av personlige grunner. Tviler likevel ikke på at det kan være en delikatesse om det er riktig tilberedt.
Gjest Rocka69 Skrevet 6. september 2018 #3 Skrevet 6. september 2018 Alle - unntatt giftige. Og da mener jeg der kjøttet er giftig. Giftige slanger kan spises, så lenge man fjerner giftkjertler(dvs kapper av hodet). Men det er noen dyr som er giftige i kjøttet - og de kan ikke spises.
Gjest Stella Rose Skrevet 6. september 2018 #4 Skrevet 6. september 2018 Jeg kunne ikke spist rovdyr, som katt, hund, løve, rev osv, og selvfølgelig ikke gnagere, mus, rotter osv ser ikke på de dyrene som mat.
T-Rex Skrevet 6. september 2018 #5 Skrevet 6. september 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: Det er tydeligvis greit å spise kanin så hvor går grensen? Anonymkode: fda51...cc5 Ved mennesker. Og så spiser vi ikke dyrene som kan være skadelige for oss, altså de giftige og innvollsparasitter. 10
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #6 Skrevet 6. september 2018 2 timer siden, T-Rex skrev: Ved mennesker. Og så spiser vi ikke dyrene som kan være skadelige for oss, altså de giftige og innvollsparasitter. Så du synes det er greit å spise katter? Anonymkode: fda51...cc5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #7 Skrevet 6. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så du synes det er greit å spise katter? Anonymkode: fda51...cc5 Man KAN spise alle dyr som ikke er giftige og gjør oss syke. Det var det du spurte etter, hvilke dyr vi kan spise. I Kina spiser de både hund og katt, for dem er det normalt selv om det for oss er helt horribelt. Hvorfor er det ikke greit å spise kanin? De har blitt spist i mange mange år, selv om de som nå eier kanin ser på det som noe helt grusomt. Kanin som kjæledyr er ganske nytt. Anonymkode: 4b844...c08 10
T-Rex Skrevet 6. september 2018 #8 Skrevet 6. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Så du synes det er greit å spise katter? Anonymkode: fda51...cc5 I prinsippet, ja. 6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #9 Skrevet 6. september 2018 3 minutter siden, T-Rex skrev: I prinsippet, ja. Sykt Anonymkode: fda51...cc5 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #10 Skrevet 6. september 2018 4 timer siden, Rocka69 skrev: Alle - unntatt giftige. Og da mener jeg der kjøttet er giftig. Giftige slanger kan spises, så lenge man fjerner giftkjertler(dvs kapper av hodet). Men det er noen dyr som er giftige i kjøttet - og de kan ikke spises. Hvilke dyr er giftige å spise ? Anonymkode: 6d1f9...97f
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #11 Skrevet 6. september 2018 Det at de spiser fritert tarantella i Kambodsja sier vel bare at det aller meste kan spises. Jeg kunne aldri spist det selv, men det er sikkert bedre enn det høres ut som. https://www.nrk.no/urix/tarantellaer-er-delikatesse-i-kambodsja-1.13576885 Anonymkode: b0462...e53
Perle Skrevet 6. september 2018 #12 Skrevet 6. september 2018 (endret) Vi har som norm og tradisjon her i vesten for ikke å spise domestisere tamme kjæledyr. Om du derimot har LYStT til å spise hunden og katten din så må du jo gjøre dette såfremt de avlives på rett måtte iht loven. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1998-10-11-991 Skjønner at du er ute etter å liksom provosere. 🙄Tror du ville oppnådd dette best ved som sagt å fortære pus eller Passop. Kaniner driter folk stort sett i (de avles også opp til kjøttproduksjon), hester blir pølse og marsvin er det nok lite mat i. Endret 6. september 2018 av Perle 1
T-Rex Skrevet 6. september 2018 #13 Skrevet 6. september 2018 Just now, AnonymBruker said: Sykt Anonymkode: fda51...cc5 Nei, det er ikke det. Selvsagt ville jeg ikke spist mine egne kjæledyr, og jeg ville nok slitt med å ale opp kaniner til egen mat. Og jeg er preget av den norske normen til hvilke dyr man spiser, så i utgangspunktet rygger jeg ved tanken på å spise katt, hund, rotter, mus etc. Men hva som regnes som akseptabelt å spise, varierer mellom ulike kulturer. For noen er fete åmer en delikatesse, som de mumser i seg rå, mens de kan bli forferdet ved tanken på å skulle spise kreps - som vi synes er prima mat. Blir vi sultne nok, spiser vi omtrent hva som helst, som i det hele tatt er spiselig. Les boka "En amerikaner i Gulag", så får du et visst innblikk i det. 4
Leo Skrevet 6. september 2018 #14 Skrevet 6. september 2018 3 timer siden, Stella Rose skrev: Jeg kunne ikke spist rovdyr, som katt, hund, løve, rev osv, og selvfølgelig ikke gnagere, mus, rotter osv ser ikke på de dyrene som mat. En liten digresjon, men bever, som er en stor gnager, var en svært viktig matkilde for våre forfedre i flere tusen år og det er fremdeles en del som både jakter og spiser bever. Ellers er jeg enig i at man kan spise kjøttet fra alle dyr som ikke er direkte farlig å spise. Kaniner var i vår kultur mat lenge før noen kom på å holde dem som kjæledyr og i andre deler av verden spiser de hunder og katter. Jeg ser ikke problemet så lenge dyrene blir behandlet skikkelig. 4
T-Rex Skrevet 6. september 2018 #16 Skrevet 6. september 2018 (endret) 7 hours ago, AnonymBruker said: Hvilke dyr er giftige å spise ? Anonymkode: 6d1f9...97f https://en.wikipedia.org/wiki/Poisonous_fish Vi har jo også skjell, som kan bli giftige på grunn av alger i vannet. Og så har vi håkjerring. "The meat of the Greenland shark is poisonous when fresh, due to a high content of urea and trimethylamine oxide, but may be consumed after being processed.[2][3] " Jeg tror det finnes landlevende dyr med giftig kjøtt også, men er ikke sikker (og gidder ikke google). Endret 6. september 2018 av T-Rex 1
Macro Skrevet 6. september 2018 #17 Skrevet 6. september 2018 3 timer siden, Stella Rose skrev: Jeg kunne ikke spist rovdyr, som katt, hund, løve, rev osv, og selvfølgelig ikke gnagere, mus, rotter osv ser ikke på de dyrene som mat. Sier meg enig her.
_popcorn_ Skrevet 6. september 2018 #18 Skrevet 6. september 2018 Man KAN spise alt som ikke er giftig. Hva man VIL spise, er helt individuelt. Personlig frister det ikke spise hund og katt for eksempel, men hadde jeg vært i ett land hvor det var en del av kulturen, så hadde jeg sikkert smakt. 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #19 Skrevet 6. september 2018 57 minutter siden, Perle skrev: Vi har som norm og tradisjon her i vesten for ikke å spise domestisere tamme kjæledyr. Om du derimot har LYStT til å spise hunden og katten din så må du jo gjøre dette såfremt de avlives på rett måtte iht loven. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1998-10-11-991 Skjønner at du er ute etter å liksom provosere. 🙄Tror du ville oppnådd dette best ved som sagt å fortære pus eller Passop. Kaniner driter folk stort sett i (de avles også opp til kjøttproduksjon), hester blir pølse og marsvin er det nok lite mat i. Rapportert Anonymkode: fda51...cc5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #20 Skrevet 6. september 2018 Kanin er da godt. Hund smaker visstnok som helt vanlig kjøtt, jeg har ikke prøvd, men kjenner noen som har spist det. Enkelte dyr inneholder trikinker, og trenger høyere varmebehandling for å spises. Marsvin er en delikatesse i Peru. Så det meste kan spises, men jeg hadde altså ikke spist det meste. Anonymkode: daa26...6f1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå