Gå til innhold

Vektnedgang, generelle tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har app, og teller kalorier (veier mat). Men jeg innser jo nå hvor mye jeg har spist tidligere da jeg ikke føler meg mett nå, men det er vel bare magesekken som må krympe og hjernen som må omstille seg ser jeg for meg. 

Men, hva kan jeg knaske på for å unngå å «kjedespise»? Jeg studerer hjemme så jeg har tid til å gå i kjøleskapet 🙈 jeg prøver å drikke istedet for å spise noe, slik som fun saft, te (med suketter), kaffe etc. Men jeg har vel på en måte blitt avhengig av å tygge på et eller annet. 

Andre ting jeg kan fokusere på for å holde meg unna søtsaker? Evt andre tips dere har for å holde motivasjonen oppe? 

Anonymkode: 8c99a...fbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tygg brokkoli og gulerøtter rå. Man kan ikke overspise seg på de og man lurer hjernen til å tro den er mett. Har nå kommet meg igjennom 3 uker, og sliter rett og slett med å få i meg nok kalorier, blir nå plutselig bare 1000/1200 pr dag.  Så var kun den 1 uka som var skikkelig tøff. Og drikk to glass vann før du spiser noen ting. Du vil etter få dager mer tenke uff, må jeg drikke nå igjen og dermed hoppe over å spise, for å slippe ekstra vann😂 Selv om det kun er en tyggegummi du skal spise, så drikk først. 

Anonymkode: e3966...97e

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tygg brokkoli og gulerøtter rå. Man kan ikke overspise seg på de og man lurer hjernen til å tro den er mett. Har nå kommet meg igjennom 3 uker, og sliter rett og slett med å få i meg nok kalorier, blir nå plutselig bare 1000/1200 pr dag.  Så var kun den 1 uka som var skikkelig tøff. Og drikk to glass vann før du spiser noen ting. Du vil etter få dager mer tenke uff, må jeg drikke nå igjen og dermed hoppe over å spise, for å slippe ekstra vann😂 Selv om det kun er en tyggegummi du skal spise, så drikk først. 

Takk for tips, skal prøve å drikke mer vann, og kjøpe meg gulrøtter (liker ikke rå brokkoli i tilleg til at jeg blir ekstremt oppblåst av det) 😛 

Skrevet

Tren!

Finn noen korte økter på nettet, og tren når søtsuget tar deg. Litt fysisk aktivitet skjerper også konsentrasjonen etterpå :) 

Jeg blir ofte sugen på søtt etter middag, og da tar jeg en kort økt (ti eller 15 min) på Live Gym. Etterpå frister det ikke like mye med tomme kalorier.

Anonymkode: f1aa1...fd9

Skrevet

Det beste er vel å komme seg vekk fra vanen å kjedespise, selv om man spiser noe med lite kalorier og som er sunt. Man må lære seg til at det ikke er nødvendig å spise noe hele tiden. Det er jo en vane. Det vil selvfølgelig ta noe tid før vanen går bort, men jeg vil tro den forsvinner etterhvert hvis du bare kutter bort kjedespisingen. I tillegg til å fokusere på hvor unødvendig det er å trykke i seg kalorier bare for å trykke det i seg. 

Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Har app, og teller kalorier (veier mat). Men jeg innser jo nå hvor mye jeg har spist tidligere da jeg ikke føler meg mett nå, men det er vel bare magesekken som må krympe og hjernen som må omstille seg ser jeg for meg. 

Men, hva kan jeg knaske på for å unngå å «kjedespise»? Jeg studerer hjemme så jeg har tid til å gå i kjøleskapet 🙈 jeg prøver å drikke istedet for å spise noe, slik som fun saft, te (med suketter), kaffe etc. Men jeg har vel på en måte blitt avhengig av å tygge på et eller annet. 

Andre ting jeg kan fokusere på for å holde meg unna søtsaker? Evt andre tips dere har for å holde motivasjonen oppe? 

teller kalorier? alle eller dem som betyr noe? 

Skiller du isåfall på mono og dia\polysakkarider ihht matvaretabellen? 

Hva i alle dager? krympe magesekken? hvem som har sagt dette? 

Du må fylle magen din med mer mat. Unngå mat bestående av karbohydrater av typen mono\dia slik at du ikke igangsetter fettsyresyntesen i kroppen. Istedenfor å veie maten så skal du se etter strukturen i maten. Er den porøs? lett i strukturen? da betyr det at den brytes raskt ned i magen. Det ønsker du egentlig ikke. 

Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Du skal redusere på antall kalorier som stammer fra karbohydrater av typen mono\diasakkarider, men prioritere av typen polysakkarider. Ikke den totale mengden kalorier om man regner sammen fra proteiner\fett. Brokkoli inneholder karbohydrater av typen mono\dia bare så det er sagt (slå opp på matvare tabellen). 

Om noe så bør du øke antallet kalorier så lenge de stammer fra de fordelaktige ernæringsemnene som f.eks protein. Du bør ikke lure hjernen til noe som helst :) det er misforstått. Det er de raskt oppløselige karbohydratene av typen mono\dia som styrer fettlagringsaktiviteten i kroppen din. Ved at kroppen raskt må nedregulere blodsukkeret med nødvendig mengden insulin. Det er dette hormonet som er bindeleddet mellom hva du spiser og hva som tas opp av næring i cellene dine. Desto høyere tilstedeværelse av dette hormonet, desto høyere lagring av fett f.eks i fettcellene dine i kroppen.

En joggetur eller annen fysisk aktivitet er først og fremst bra for at det senker kroppens insulinfølsomhet resten av dagen. Noe som betyr den behøver mindre mengder insulin for å nedregulere blodsukkeret som følge av samme mengde karbohydrater. Du får en mindre aktiv fettsyresyntese i kroppen som er gunstig hva vektnedgang angår. Det er ikke akkurat de kaloriene som forbrennes under selve aktiviteten som er så mye å skryte av. 

Dette er grunnleggende ernæringslære egentlig...husk at du går ned i vekt først og fremst ved å ha rett kunnskap. Så skal en være bevisst på begrepet "gå ned i vekt" som at det handler om netto fettmasse. Noe som ikke alltids vises på vekta..men det betyr ikke at du IKKE har gått ned i fett%. 

Skrevet

Frosne druer ❤️

Anonymkode: de965...9a0

Skrevet

Frossen mango eller jordbær. 

Anonymkode: cb653...716

Skrevet

Mitt beste tips er egentlig å begynne og dra på lesesalen på studiestedet. Ta med en sunn matpakke hjemmefra. Å sitte slik hjemme og lese hele dagen gjør småspising veldig lett er min erfaring.

Anonymkode: c9ce3...a4a

Skrevet
På 6.9.2018 den 19.02, Xcase33 skrev:

Du skal redusere på antall kalorier som stammer fra karbohydrater av typen mono\diasakkarider, men prioritere av typen polysakkarider. Ikke den totale mengden kalorier om man regner sammen fra proteiner\fett. Brokkoli inneholder karbohydrater av typen mono\dia bare så det er sagt (slå opp på matvare tabellen). 

Om noe så bør du øke antallet kalorier så lenge de stammer fra de fordelaktige ernæringsemnene som f.eks protein. Du bør ikke lure hjernen til noe som helst :) det er misforstått. Det er de raskt oppløselige karbohydratene av typen mono\dia som styrer fettlagringsaktiviteten i kroppen din. Ved at kroppen raskt må nedregulere blodsukkeret med nødvendig mengden insulin. Det er dette hormonet som er bindeleddet mellom hva du spiser og hva som tas opp av næring i cellene dine. Desto høyere tilstedeværelse av dette hormonet, desto høyere lagring av fett f.eks i fettcellene dine i kroppen.

En joggetur eller annen fysisk aktivitet er først og fremst bra for at det senker kroppens insulinfølsomhet resten av dagen. Noe som betyr den behøver mindre mengder insulin for å nedregulere blodsukkeret som følge av samme mengde karbohydrater. Du får en mindre aktiv fettsyresyntese i kroppen som er gunstig hva vektnedgang angår. Det er ikke akkurat de kaloriene som forbrennes under selve aktiviteten som er så mye å skryte av. 

Dette er grunnleggende ernæringslære egentlig...husk at du går ned i vekt først og fremst ved å ha rett kunnskap. Så skal en være bevisst på begrepet "gå ned i vekt" som at det handler om netto fettmasse. Noe som ikke alltids vises på vekta..men det betyr ikke at du IKKE har gått ned i fett%. 

Man trenger ikke lage ting mer komplisert enn de er. Selv gått ned 20kg av å telle kalorier, samtidig som jeg passet på å få i meg vitmainer. 

Er så uenig med det du skriver i de fleste tråder om samme emne, men orker ikke engang begynne.

😂

• Liker 6
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger ikke lage ting mer komplisert enn de er. Selv gått ned 20kg av å telle kalorier, samtidig som jeg passet på å få i meg vitmainer. 

Er så uenig med det du skriver i de fleste tråder om samme emne, men orker ikke engang begynne.

😂

Hva var det slags svar? 

Siden du har gått ned med kaloritelling, og er uenig, så betyr ikke det at du har rett, og forskning feil. Eller? 

Kunnskap er makt, å kjenne til insulinets betydning for vekten, kan for noen være nøkkelen til suksess. 

At DU ikke skjønner/ vil skjønne betyr ikke at du MÅ svare i tråder dette blir nevnt. 

Gi råd ut fra ditt ståsted, og ikke kritiser andres råd ut fra sitt ståsted. 

Jeg har lest meg opp på insulin, og den kunnskapen har vært gull i min vektnedgang. Plutselig forstod jeg hva som skjer når jeg spiser, hvorfor noen «aldri» tar av, hvordan vi kan gå opp på tross av underskudd. Å fokusere på rett mat er mye enklere når jeg vet hvorfor salatkalorien er bedre enn sjokoladekalorien. 

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

😂

Du får nesten begrunne hva du er uenig i da? jeg har nå underbygget ganske inngående hvorfor det fungerer sånn og ikke sånn. 

Hvis du mener noe av det jeg skriver er feil...ja da må du nesten underbygge hvorfor. Ikke bare si at beviset på at det jeg sier er feil er fordi du har gått ned 20kg ved å telle kalorier? det holder ikke helt mål du. 

Selv om du skulle ønske at ting var mindre komplisert (det skulle sannelig jeg også) så betyr det ikke at verden bare blir mindre komplisert neste dag fordi vi ønsker det.  Men vet du hva? jeg vet og ser at du ikke har forstått noe av det jeg engang sa....selvfølgelig går du ned i vekt av å telle kalorier. Det jeg sier er at du kan ikke bare ta TOTALT antall kalorier fra et måltid å regne utfra. Det blir helt feil....KUN kaloriene fra karbohydratene. Jeg har underbygget i dybde hvorfor også. Hvis du mener det er tull...så synes jeg jo det er rart da sykdommer som diabetes ikke da burde eksistert? nå får du komme på banen og forklare meg og resten av vitenskapen dette, fordi hvis det stemmer at det ikke er så komplisert som dette så har du løst flere store problemer og kurert veldig alvorlige sykdommer som diabetes. 

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva var det slags svar? 

Siden du har gått ned med kaloritelling, og er uenig, så betyr ikke det at du har rett, og forskning feil. Eller? 

Kunnskap er makt, å kjenne til insulinets betydning for vekten, kan for noen være nøkkelen til suksess. 

At DU ikke skjønner/ vil skjønne betyr ikke at du MÅ svare i tråder dette blir nevnt. 

Gi råd ut fra ditt ståsted, og ikke kritiser andres råd ut fra sitt ståsted. 

Jeg har lest meg opp på insulin, og den kunnskapen har vært gull i min vektnedgang. Plutselig forstod jeg hva som skjer når jeg spiser, hvorfor noen «aldri» tar av, hvordan vi kan gå opp på tross av underskudd. Å fokusere på rett mat er mye enklere når jeg vet hvorfor salatkalorien er bedre enn sjokoladekalorien. 

Exacly! :)

Skrevet

Jeg pleide å lage meg en skål med diverse grønt i; sukkererter, gulrøtter, blomkål buketter, spisspaprika, agurkstenger, cherrytomat osv.

Anonymkode: efe9f...b2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...