Egenskap Skrevet 5. september 2018 #1 Skrevet 5. september 2018 Det er håpløst når Norge lager lov der det er påbudt med sikkerhetsbelte i buss. Snakk om å være tufs. Det er mennesker som aldri kjører kollektivt som har lagd en regel for å gjøre det enda mer innviklet å kjøre kollektivt. Norge får tilbake betale alle bøtene dem har tatt fra uskyldige mennesker som kun har valgt å kjøre kollektivt. Hva er neste? ha sikkerhetsbelte når man kjører tog?
Leo Skrevet 5. september 2018 #2 Skrevet 5. september 2018 Hvis sikkerhetsbelte blir for innviklet er det ikke sikkert at man er moden for å kjøre buss alene! (Og jeg har sett mange førskolebarn som fikser det helt fint...) 37
SPOCA Skrevet 5. september 2018 #3 Skrevet 5. september 2018 (endret) Så du synes ikke det er en fordel å ha belte hvis bussen må bråbremse/blir utsatt for ulykke, for å unngå at noen av dine medpassasjerer kræsjer i deg ved eventuelt bråstopp/ulykke? Jeg er veldig glad for belter i buss, og jeg tar bare kollektivt (har verken førerkort eller bil). Det er jo for vår egen sikkerhet, ikke fordi man skal tre flest mulige lover nedover hodene på oss. Personlig har jeg hjertet mer i halsen når jeg tar bussen i byen, gjerne hundreogørten passasjerer skvist sammen i en stappfull buss, uten mulighet for setebelte. Endret 5. september 2018 av SPOCA 8
Kjetil E Skrevet 5. september 2018 #4 Skrevet 5. september 2018 2 timer siden, Egenskap skrev: Det er håpløst når Norge lager lov der det er påbudt med sikkerhetsbelte i buss. Snakk om å være tufs. Det er mennesker som aldri kjører kollektivt som har lagd en regel for å gjøre det enda mer innviklet å kjøre kollektivt. Norge får tilbake betale alle bøtene dem har tatt fra uskyldige mennesker som kun har valgt å kjøre kollektivt. Hva er neste? ha sikkerhetsbelte når man kjører tog? Det er åpenbart at det er behov for belte i buss. Har jo vært et par stygge ulykker med buss i Norge de siste årene. Med flere drepte, og felles for de som ble drept. NULL BELTE. 2
ajarRun Skrevet 5. september 2018 #5 Skrevet 5. september 2018 3 timer siden, Egenskap skrev: Det er håpløst når Norge lager lov der det er påbudt med sikkerhetsbelte i buss. Snakk om å være tufs. Det er mennesker som aldri kjører kollektivt som har lagd en regel for å gjøre det enda mer innviklet å kjøre kollektivt. Norge får tilbake betale alle bøtene dem har tatt fra uskyldige mennesker som kun har valgt å kjøre kollektivt. Hva er neste? ha sikkerhetsbelte når man kjører tog? Det tar fem sekunder å ta på beltet. Det reduserer skader... 7
I Grosny Skrevet 5. september 2018 #6 Skrevet 5. september 2018 (endret) På 5.9.2018 den 21.13, Egenskap skrev: Det er håpløst når Norge lager lov der det er påbudt med sikkerhetsbelte i buss. Snakk om å være tufs. Det er mennesker som aldri kjører kollektivt som har lagd en regel for å gjøre det enda mer innviklet å kjøre kollektivt. Norge får tilbake betale alle bøtene dem har tatt fra uskyldige mennesker som kun har valgt å kjøre kollektivt. Hva er neste? ha sikkerhetsbelte når man kjører tog? Jeg kjenner ei som falt, fra ståplass i buss, når bussen kjørte i grøfta. Hun fikk nakkeskade. Hadde hun hatt sitteplass og sikkerhetsbelte så hadde hun vært helt fin. Endret 7. september 2018 av I Grosny 4
Gjest Nina1975 Skrevet 7. september 2018 #7 Skrevet 7. september 2018 Hvorfor er det så urimelig å pålegge folk å ha bilbelte på seg i bussen? Om en ikke bruker belte og bussen krasjer, så er det den idioten uten belte som flyr gjennom luften og brekker nakken på meg eller mitt barn som har belte på. Så om du ikke bryr deg om ditt liv, så tenk på de foran deg som dør pga at du er en tosk. Det er også den norske stat som har de økonomiske forpliktelsene ovenfor deg om du blir skadet/drept. Ambulanse, sykepersonell, opptrening ol. Trygd og sykepenger. Millionene går fort da. At du har bilbelte på deg, er nå vel det minste du burde gjøre til gjengjeld. Er nå ett lite offer for egen og andres sikkerhet. Om ikke, registrer deg nå i det minste som organdonor.
Aragorn ll Elessar Skrevet 7. september 2018 #8 Skrevet 7. september 2018 Jeg må være ærlig å si at jeg ikke helt ser problemet med denne loven. 1
Kvinne87Rogaland Skrevet 7. september 2018 #9 Skrevet 7. september 2018 Ja, det er helt sykt at det må et påbud til for at folk skal ha vett til å sikre livet sitt og de rundt. Burde vært en selvfølgelighet. 4
Gjest Nina1975 Skrevet 7. september 2018 #10 Skrevet 7. september 2018 20 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev: Ja, det er helt sykt at det må et påbud til for at folk skal ha vett til å sikre livet sitt og de rundt. Burde vært en selvfølgelighet. Håper det kommer ett påbud om sykkelhjelm også. Så lite som skal til for å sikre seg, så gidder ikke folk.
Filifjonkamor Skrevet 7. september 2018 #11 Skrevet 7. september 2018 (endret) Hadde folk tenkt litt mer så hadde vi ikke trengt en lov. Men mange trenger denne loven for at det skal bli tryggere for seg selv og andre Jeg bruker alltid setebelte når det er på bussen (tar ofte bybuss som ikke har). I de siste dagene så har det jo være kontroller og mange har fått bot. I dag la jeg merke til at nesten alle hadde belte på, noe som er veldig uvanlig. Så da sier det seg selv at jo en trenger denne loven. virker jo nesten som folk er mer redd for å få en bot enn å bli skadet Endret 7. september 2018 av Filifjonkamor 2
brainstorm Skrevet 7. september 2018 #12 Skrevet 7. september 2018 Denne loven bør følges opp med nok sitteplasser til alle, slik at man faktisk har muligheten til å spenne seg fast. 2
Gjest Rocka69 Skrevet 8. september 2018 #13 Skrevet 8. september 2018 Det er faktisk ikke bare norsk lov. Dette er en EU-lov, som Norge er blitt pålagt å innføre av EU som en del av EØS-avtalen. Så det er ikke bare Norge som er tufs, men hele EØS-området hvis vi skal følge deg. Hvorfor har EU innført så loven, jo veldig mange ulykker der passasjerer har omkommet som følge av at de ikke har hatt belte. Men det gjelder bare busser som kjører på vei som har 70 km/t eller mer - altså regionbusser eller langrutebusser. Disse har plikt til å ha sikkerhetsbelter, og vi som passasjerer har plikt til å bruke de. I tillegg så er det gjerne ikke lagt opp til ståplasser på slike busser heller(mener på nye slike busser(typegodkjenning) er det heller ikke lov til å ha mer passasjerer enn det er sitteplasser). På eldre fjernbusser som fremdeles er i drift så vil disse kunne ha ståplasser fra gammelt av, men de fikk plikt til å etterinstallere sikkerhetsbelter i seter. Lokalbusser/bybusser som stort sett kjører på veier med max 60 km/t eller lavere, så er det ikke plikt til å installere sikkerhetsbelter og dermed kan ikke passasjerer bruke sikkerhetsbelter. Lokalbusser har lov til å ha ståplasser. Dvs at på lokalbusser så vil passasjerer ikke kunne få bøter for manglende bruk av sikkerhetsbelte - fordi det ikke er plikt for busselskaper eller produsenter av bussene til å montere sikkerhetsbelter. Men mener det er en regel(som kom når plikten om at sikkerhetsbelter skulle innføres på alle nye biler i 1975(for forseter og utvidet i 1985 til alle seter i personbiler) er det installert sikkerhetsbelter i en bil så plikter du å bruke de(dvs personbiler, trailere, busser, varebiler, lastebiler). Veteranbiler som er før 1975(alle typer biler) har ikke plikt til sikkerhetsbelte. Men det er en annen rar regel i loven. Hvis du kjøper/bygger en tre-hjuls motorsykkel så plikter du å bruke hjelm, så fremt motorsykkelen har motorsykkelmotor. Skifter du derimot ut motoren til en bilmotor, så trenger du ikke hjelm, men da må du installere sikkerhetsbelte! Sykkelen er den samme, forskjellen er motoren.
Example Skrevet 8. september 2018 #14 Skrevet 8. september 2018 Må innrømme at dette fort glemmes. Mest fordi det er sjelden jeg tar buss nå, men at jeg har tilbrukt utallige timer i buss i barndommen der det ikke engang var belter i bussene. Ser dog null problem med at dette er påbudt. Sikkerhetsbelte er en viktig, og egentlig utrolig dumt å droppe. Det er ganske ironisk at man pålegger dette da, men legger opp til storstilt bruk av ståplasser på busser.
Gjest solavskjerming Skrevet 8. september 2018 #15 Skrevet 8. september 2018 Håper det snart også komme påbud om refleks for myke trafikanter.
Drizzt Skrevet 8. september 2018 #16 Skrevet 8. september 2018 På 5.9.2018 den 21.13, Egenskap skrev: Det er håpløst når Norge lager lov der det er påbudt med sikkerhetsbelte i buss. Snakk om å være tufs. Det er mennesker som aldri kjører kollektivt som har lagd en regel for å gjøre det enda mer innviklet å kjøre kollektivt. Norge får tilbake betale alle bøtene dem har tatt fra uskyldige mennesker som kun har valgt å kjøre kollektivt. Hva er neste? ha sikkerhetsbelte når man kjører tog? Hvis man bruker belte i bilen, hvorfor skal det være annerledes å bruke belte på bussen, trikken, osv? Det er livsfarlig å reise stående og uten å være festet. Barnevognene må også festes med belte. Se her etter 1:00
Gjest Senil Skrevet 8. september 2018 #17 Skrevet 8. september 2018 (endret) Så lenge det er lovlig å ha ståplasser i busser er jo grunnalget for loven lite gjennomtenkt. Ja man kan spare liv, men for de 30 som har ståplass så er det ingen reddning? Ja og de kan så klart lande på de sittende med belte ved uhell. Så skal loven virkelig redde liv må det bli forbudt for stående i busser, og da sette inn flere busser i rute. Endret 8. september 2018 av Senil
Egenskap Skrevet 8. september 2018 Forfatter #18 Skrevet 8. september 2018 her er det kun om å være vanskelig og trangsynt. For det første må setebeltene være sånn som på bil. Og det som er det farligste er at man har gjort det så enkelt som mulig ved kun å ta rundt mageregionen. Det er livsfarlig måte å binde seg fast i en buss.
Egenskap Skrevet 8. september 2018 Forfatter #19 Skrevet 8. september 2018 hvem har rett å gi bot der det innebærer egen risiko. Skal man gi bot til mennesker som røyker også nå?
Gjest Stella Rose Skrevet 8. september 2018 #20 Skrevet 8. september 2018 Det påbudet redder liv, men så finnes det idioter som ikke ser det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå