Gå til innhold

Hvor nøye må man være ved utvask/flyttevask?

Anbefalte innlegg

Skrevet
11 timer siden, Pikeliten skrev:

Vil uansett anbefale å ta mye av denne vasken før visninger! :) Rent og fresht når du viser frem og enkelt å ta sluttrengjøring.

Jeg mener ikke tak og vegger skal vaskes. Flekker på vegger taes, men ellers ingen vask med vann. Taket blir gjerne skjoldet av å vaskes om det er malt gips. Takplater blir kanskje noe annet, men det har jeg ikke erfaring med. Tok en gang over en leilighet som hadde fine tak før overtakelse, men der tidligere eier hadde vasket taket og laget store «sirkler» og skjolder i taket. Måtte male etter innflytting for å si det sånn...

Visning har vært for 3 mnd. Siden. ‘Rent og fresht’ varer ikke så lenge....

ts

Anonymkode: 8561e...15c

Skrevet
På 6.9.2018 den 16.16, T-Rex skrev:

Jeg tenker at det er forskjell på en bolig du selger og en leid leilighet du flytter ut av.

I første tilfelle: full nedvask, med tak og vegger og det hele. Om ikke annet er avtalt. I andre tilfelle: julerengjøring. Altså fredagsrengjøring pluss ekstra for å ta fettet på kjøkkenet, og alt ellers som synes godt.

Jeg synes ikke det bør være noe forskjell. Jeg har alltid etterlatt meg et spotless sted, men har aldri overtatt noe som har vært like rent. Veldig kjedelig. Synes folk gir veldig faen noen ganger.

11 timer siden, Pikeliten skrev:

Se feks her: https://www.bolig360.no/forbruker/flyttevask-hva-skal-vaskes/

Anbefales bare tørrmopp av tak.

Huseiernes landsforbund anbefaler også tørrmopping av tak:

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/bolig/flyttevask---hva-er-godt-nok/

Ja, de fleste tak blir skjoldete og stygge, så om man ser behovet for våtrengjøring av tak bør man male også (og det er en skikkelig drittjobb å male tak og få det pent).

Skrevet

Om det er snakk om solgt leilighet, så tenker jeg storrengjøring. Alt av hvitevarer rengjøres innvendig og utvendig, trekkes fram og rengjøres bakom. Gulv, lister, skap, sluk og sånt vaskes selvfølgelig, vegger på kjøkken og bad vaskes. Vinduer vaskes selvfølgelig, persienner om det følger med, alt av ventilatorer/vifter rengjøres. 

Om det er leiebolig, så spør man utleier om kravene dem har til vask. Jeg har vært borti flere utleiere som er meget nøye, og andre som mener at typisk dagligdags rengjøring er nok. 

Skrevet
22 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Om det er snakk om solgt leilighet, så tenker jeg storrengjøring. Alt av hvitevarer rengjøres innvendig og utvendig, trekkes fram og rengjøres bakom. Gulv, lister, skap, sluk og sånt vaskes selvfølgelig, vegger på kjøkken og bad vaskes. Vinduer vaskes selvfølgelig, persienner om det følger med, alt av ventilatorer/vifter rengjøres. 

Om det er leiebolig, så spør man utleier om kravene dem har til vask. Jeg har vært borti flere utleiere som er meget nøye, og andre som mener at typisk dagligdags rengjøring er nok. 

Men å dra fram hvitevarer og vaske skikkelig er jo noe man gjør, eller bør, jevnlig uansett. Også inni ventilasjonsluker, skuffer, skap etc. Det er kjedelig å komme sliten inn i et hjem etter at man har vasket seg ut selv et sted og sette igang med å vaske andres dritt. Eneste gangen jeg har overtatt noe som ikke hadde synlige rengjøringsmangler var da jeg flyttet inn i en nybygd leilighet.

Skrevet
3 minutter siden, visp said:

Men å dra fram hvitevarer og vaske skikkelig er jo noe man gjør, eller bør, jevnlig uansett. Også inni ventilasjonsluker, skuffer, skap etc. Det er kjedelig å komme sliten inn i et hjem etter at man har vasket seg ut selv et sted og sette igang med å vaske andres dritt. Eneste gangen jeg har overtatt noe som ikke hadde synlige rengjøringsmangler var da jeg flyttet inn i en nybygd leilighet.

Selvfølgelig er det noe man bør gjøre jevnlig, men man bør også gjøre det før man flytter. 
Man vasker jo vinduer og gulv jevnlig også, og så en ekstra gang idet man flytter ut. 

Skrevet
Akkurat nå, _popcorn_ skrev:

Selvfølgelig er det noe man bør gjøre jevnlig, men man bør også gjøre det før man flytter. 
Man vasker jo vinduer og gulv jevnlig også, og så en ekstra gang idet man flytter ut. 

Da misforsto jeg deg. Trodde du skrev at det var unødvendig å være så grundig ved utvask av leiebolig.

Skrevet
15 minutter siden, visp said:

Da misforsto jeg deg. Trodde du skrev at det var unødvendig å være så grundig ved utvask av leiebolig.

Tenker vi begge kanskje misforsto hverandre litt :)

Så lenge man har hatt ett normalt renhold igjennom bo-tiden, så kan man sjekke med utleier om "vaskekrav". 
Noen krever full utvasking på lik linje med boliger som skal selges, andre krever mindre. 
Jeg har leid hos noen som krevde såpass grundig vask at jeg leide inn byrå, og jeg har leid hos noen som konkret sa at det ikke var nødvendig med total nedvask. Så om man har leid, så bør man sjekke med utleier. 
Det er ikke vits legge ned mer arbeid enn man må (forutsatt at man har hatt normalt renhold jevnlig), men man kan heller ikke gå ut i fra at man kan slurve. 

Skrevet

IKKE vask tak, men bruk tørrmopp. Ved vasking må du raskt male for det blir skjoldete! 

Anonymkode: 0db57...12f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...