Gå til innhold

Hvor nøye må man være ved utvask/flyttevask?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja du skal vaske tak og vegger. Tørke av alle lister, på stikkontakter osv. Altså, alle kriker og kroker. 

Anonymkode: 9defd...faf

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rent som man selv foretrekker det er når man flytter inn et sted?

Såklart tar man full nedvask

Anonymkode: ef5db...269

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å rengjør sluk. Absolutt alt skal rengjøres, inni skaper, oppe på skaper, under skap osv.

Anonymkode: bb6ae...4e3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Trenger ikke vaske tak og vegger. Se på firmaer som selger flyttevask med garanti og se hva det inkluderer. 

Vask gulv, vinduer, kjøkken, bad, lister og hvitevarer. 

Anonymkode: d1333...a0a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke forventninger ville du hatt dersom du skulle ha flyttet til et nytt hjem? Forventer du at det skal være helt strøkent, så tar du også å vasker hele huset. 

Anonymkode: e709e...7a5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt rent og støvfritt på alle flater, både over, under og på sidene av alt, så da sier det seg selv at man må vaske grundig. 

Anonymkode: 76a49...d9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vaske så grundig at du bør budsjettere med å betale noen for å gjøre det.

Så slipper du å vaske på nytt når klagen kommer. Det kan firmaet gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må rengjøre svært grundig, ellers risikerer du at ny kjøper holder tilbake penger ved overtakelse eller krever omvask før overtakelse. Om du har leid boligen kan eier tilbakeholde depositum om rengjøring ikke er tilfredsstillende. Tak, vegger, gulv, vinduer, lister, inni, utenpå og oppå skap, hvitevarer, sluk, lufteluker og ventiler, kjøkkenventilator. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vasket tak og vegger i forbindelse med flyttevask. Men jeg har vasket grundig i skapene, rengjort slukene og dusjveggene, vasket gulv , dører og vinduer. Hvis det har vært ildsted, har jeg rengjort det. Følger hvitevarer med, er de blitt rengjort, pluss stekeovn og avtrekksvifte. Har selv flyttet inn i boliger hvor jeg etter overrekkelse av nøkler osv har funnet gamle brødskalker bak skuffer, og hår i sluk. Da har det nok kanskje gått litt for fort ved overtakelse, men ikke kjekt uansett. 

Noen gange, hvis boligen f eks selges etter at selger har flyttet ut, går det an å skrive i prospektet at boligen ikke vil bli vasket på ny etter siste visning.

Anonymkode: 08a6f...63f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er forskjell på en bolig du selger og en leid leilighet du flytter ut av.

I første tilfelle: full nedvask, med tak og vegger og det hele. Om ikke annet er avtalt. I andre tilfelle: julerengjøring. Altså fredagsrengjøring pluss ekstra for å ta fettet på kjøkkenet, og alt ellers som synes godt.

Endret av T-Rex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vasket ikke tak og vegger når vi solgte leilighet. Tørket støv derimot, men vegg og tak har kjapt for å bli skjoldete ved vask, da er det nesten bedre å tørke støv, og heller male et strøk i taket. Men det er jo ved salg da. 

Ved leie hadde jeg tørket godt med en tørr klut/mopp, tatt alt av støv, for så å vaske lister, gulv, karmer, vinduer, dørhåndtak, osv osv. 

Anonymkode: 35a3d...70e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man skal vaske alt, inkludert tak og vegger. Har erfart at eiendomsmeglere mener tørrmopping av tak og vegger er bra nok, men da vi tok over et hus var det så møkkete likevel at rengjørere måtte komme tilbake; nettopp for å vaske tak og vegger med såpe og vann. De tidligere eierene hadde røyket inne i ca de to årene de hadde bodd der, og nikotinen rant av veggene når jeg testet ved overtagelse. Tror rengjører brukte 5-6 timer og utallige bøtter såpevann for å få det rent.... 

Anonymkode: 805e2...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldr i vasket tak og vegger. Flyttet mange ganger. De to gangene jeg har solgt har jeg hatt vaskefirma. De tok heller ikke vegger og tak. Men de hadde garanti, i tilfelle kjøper klagde.

Anonymkode: aed35...0f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flyttet mange ganger og huseier har alltid vært fornøyd med utvasken.

Jeg sjekket alltid veggene nøye for å se etter flekker som måtte bort, men vasket ikke bare for å vaske. Trengs det ikke, så trengs det ikke.

Ellers skal det være full nedvask. Inni alle skap, grundig på alle hvitevarer, lister langs veggen, oppå kjøkkenskap om de ikke går helt til taket, sluket i dusjen, skrubbing av vegger inni dusjen, over dørkarmer, vinduskarmer, stikkontakter, vinduer, ventiler og vifter.

Alle steder du vanligvis ikke vasker, fordi du ikke når fram. Som bak komfyren eller kjøleskapet, for eksempel. (Hvis du får flyttet det). Eller under bokhyllen som følger med i leiligheten. Alt som ikke er fastmontert og kan flyttes, må vaskes bak/under.

Min erfaring er at selv om det høres mye ut, så er det ofte fort gjort om leiligheten er tømt på forhånd. Få gjerne en venn til å hjelpe deg.

Anonymkode: 4ceb4...e07

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil uansett anbefale å ta mye av denne vasken før visninger! :) Rent og fresht når du viser frem og enkelt å ta sluttrengjøring.

Jeg mener ikke tak og vegger skal vaskes. Flekker på vegger taes, men ellers ingen vask med vann. Taket blir gjerne skjoldet av å vaskes om det er malt gips. Takplater blir kanskje noe annet, men det har jeg ikke erfaring med. Tok en gang over en leilighet som hadde fine tak før overtakelse, men der tidligere eier hadde vasket taket og laget store «sirkler» og skjolder i taket. Måtte male etter innflytting for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ALT skal vaskes. Alle skap, lister, tak, vegger, gulv, vindu (både innvendig og utvendig så lenge det lar seg gjøre, inne i komfyr, kjøleskap/dusjer o.l skal flyttes på og rengjøres bak osv. osv. 

Anonymkode: 369f5...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener man skal vaske alt, inkludert tak og vegger. Har erfart at eiendomsmeglere mener tørrmopping av tak og vegger er bra nok, men da vi tok over et hus var det så møkkete likevel at rengjørere måtte komme tilbake; nettopp for å vaske tak og vegger med såpe og vann. De tidligere eierene hadde røyket inne i ca de to årene de hadde bodd der, og nikotinen rant av veggene når jeg testet ved overtagelse. Tror rengjører brukte 5-6 timer og utallige bøtter såpevann for å få det rent.... 

Røyker man inne, synes jeg også at det bør vaskes. Ellers er tørrmopping det beste

Anonymkode: f5a5e...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2018 den 9.11, AnonymBruker skrev:

Men herlighet. Det visste dere dere kjøpte det! Syntes du er litt urimelig som forventer et nikotinfritt hus hus ved overtakelse.

ts

Anonymkode: 8561e...15c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...