Gå til innhold

Når er det ok å avlive hesten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg har en voksen hest på litt over 20 år. Den har problemer med tennene, også en del løst og mye som mangler. Veterinær sier at dette holder ikke frem til sommeren neste år, vi må tenke på avliving. Hesten er ellers frisk og virker fornøyd per nå, men spørsmålet er hvor lenge skal man vente før man bestemmer seg? Jeg har hatt den i mange år så dette er tungt. 

Bør vi ta den før helsen er dårligere? Bør vi vente til den spiser dårligere? 

Anonymkode: aeb38...1a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en ponni på 28 år som mangler masse tenner, deriblandt alle fortenner. Han er fremdeles glad, spiser godt og virker fornøyd.

han blir selvfølgelig fulgt opp av dyrlege en gang i året, og han brukes kun som selskapsponni til de andre hestene mine. 

Skrevet

Om veterinæren mener det er på tide begynne tenke avliving, så ville jeg heller gjort det nå, enn å vente til i vinter. 
De eldre hestene blir ofte stive og støle på vinteren også, og virker friskere på sommer, derfor synes jeg det er greit gjøre det på høsten, hvor hesten har hatt en fin sommer uten store plager. 
Jeg ville heller gjort det litt tidligere, enn litt for sent, slik at den har det bra til siste slutt, og ikke plages den siste tiden... 

Anonymkode: e9492...fbf

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Jeg har en voksen hest på litt over 20 år. Den har problemer med tennene, også en del løst og mye som mangler. Veterinær sier at dette holder ikke frem til sommeren neste år, vi må tenke på avliving. Hesten er ellers frisk og virker fornøyd per nå, men spørsmålet er hvor lenge skal man vente før man bestemmer seg? Jeg har hatt den i mange år så dette er tungt. 

Bør vi ta den før helsen er dårligere? Bør vi vente til den spiser dårligere? 

Anonymkode: aeb38...1a0

Hvis veterinær anbefaler, ville jeg nok gjort det. Jeg har selv en eldre hest spm mangler tenner her og der, men deyye er tenner i front, og ikke de de tygger med, så her er beskjeden fra veterinær om at vi må ta en vurdering fra gang til gang. Foreløpig er det tommel opp. 

Anonymkode: da1a3...aad

• Liker 1
Skrevet

Ville hørt på veterinær OM det er en som kjenner hesten. Jeg mistet min hest i november, hun var da 38.5 år (ikke skrivefeil!). Når fremmede veterinærer var innom, var de helt sjokka og ville avlive. Merket dette spesielt da hun fikk slag i 2015 og fikk problemer med balansen. Første veterinær som kom mente at dette var omtrent bare å avlive der og da. Min veterinær kjente henne, og sa vi skulle leie små turer og se an. Han hadde sett henne over lang tid og visste at han måtte si ifra. Og det gjorde han til slutt. Da hadde jeg innsett det selv også. Hennes tenner var fine, men hun slutta å spise og drikke etter en gasskolikk, og vi ville ikke sette henne på behandling da. I tillegg var hun blitt veldig tynn. Men hun levde i flere år etter slaget, kunne gå ute og leies på tur og fikk tilbake nesten all balanse. 

Dessverre er tenner og bein det største problemet med hest. Når de ikke kan stå ordentlig eller ikke får i seg mat hjelper det ikke om hodet og kroppen ellers fungerer. Det er ikke noe moro å gå rundt og bekymre seg halvt ihjel hele tiden helger. Spesielt ikke gjennom sykdomsperioder. Jeg hadde eid henne i over 20 år og kjent henne enda lenger, men bortsett fra selve øyeblikket da hun døde, hvor jeg klappet totalt sammen følelsesessig, var perioden før det, når jeg visste det skulle skje, og var bekymra hele tiden, verre.

Min var mentalt frisk til siste åndedrag, og det syns jeg er viktig. Hun sto ikke der og hang og ba om å få slippe. Hun spiste gulrøtter, som var det eneste hun ville ha. Hun koste og virka trygg og rolig, og det var ikke noe stress i prosessen. Det slapp å bli krise og nødslakt og stress og sjokk, jeg fikk bestemme dato, veterinæren kom til stallen, vi tok henne ut i grålysningen, og det var ingen folk i nærheten annet enn vi som hadde henne nær. En verdig død. Det følte jeg at jeg skyldte henne. 

Så, hvordan er det med kosten, får hesten i seg mat, eller blir hun/han veldig tynn? Har hun/han problemer med å tygge? Hvordan er vinteren der du bor? Vil det bli tungt ute? Min veterinær sa det fint: "Hva slags liv får hun om vi behandler nå? Har hun flest gode dager, eller flest dårlige? Er de aller fleste dagene bare ok?". Når man kommer dit at det er flest dårlige eller ok dager, er det ikke bra nok.

20 år + er ikke så veldig gammelt, men det kommer selvsagt an på rase og generell helse. Når jeg ser hvordan vinteren ble værmessig her, er jeg glad min hest fikk slippe den, men jeg savner henne hver eneste dag. Det kom bare til et punkt der jeg ikke kunne la henne leve for min skyld, men måtte la henne slippe for hennes.

Lykke til med valget ditt, jeg vet altfor godt hva du går gjennom og hvor vanskelig det er å vite hva som er riktig. 

Anonymkode: c87ca...e25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...