AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #1 Skrevet 5. september 2018 Er fastlege den eneste veien å gå? Har tatt generell prikktest og vanlige blodprøver men trenger hjelp til mer grundigere allergitesting. Jeg sliter periodevis med fatigue og kroppsverk. Legen bare avfeier meg med at det er fibro (!) men gidder ikke henvise meg videre. Jeg er en veldig sensitiv person og har funnet ut mye på egen hånd i forbindelse med matvarer osv, men skulle gjerne fått en grundig sjekk da jeg tror at plagene kan komme av allergisk reaksjon som slår ut immunforsvaret mitt helt periodevis... eksempelvis kan jeg spise lunsj på jobben og merke det småklør litt i huden for så at det bare blir verre og går over i muskelverk, kan sammenlignes med influensa-verk, kvalm og føler meg svimmel og dårlig. Er bare så lei. Anonymkode: eabf9...c56
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #2 Skrevet 5. september 2018 Du kan jo gå til diverse private/alternative, men der er det mye svindel og useriøsitet, særlig når det gjelder intoleranser (og ikke allergier): https://www.vg.no/forbruker/i/32Qq0/1-2-mill-nordmenn-tror-de-har-matintoleranse-friske-marie-21-tok-intoleranse-test-synd-at-en-saa-ung-jente-som-deg-kan-vaere-saa-syk Prikktest og blodprøver viser sensibilisering for IgE-mediert allergi, men er egentlig dårlige tester for å avgjøre om man egentlig har en faktisk reaksjon; https://www.lhl.no/lhl-astma-og-allergi/allergi/allergitester-og-diagnose/ , det må være en sammenheng mellom inntak og reaksjon, og reaksjonen må passe med en IgE-mediert allergi. Dvs du kan reagere på måter som ikke er IgE-mediert, og de vil følgelig ikke slå ut på en test for IgE (som i utgangspunktet er dårlig). Det finnes knapt tester for andre allergier, ihvertfall ikke dokumenterte tester (se første avsnitt). Så det du spør etter egentlig provokasjonstester, helst slike hvor du ikke vet hva du får, og så må se hva som skjer. Det kan eventuelt fastlegen din henvise deg til, men da må det være en berettiget mistanke. Kapasiteten på slike undersøkelser tror jeg også er ganske dårlig, slik at de prioriteres til dem som har allergi det er livsviktig å finne utav. Anonymkode: 54bbe...2d2 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #3 Skrevet 5. september 2018 Takk. Jeg tenkte om det gikk an å ta en blodprøve som ble sendt inn et spesielt sted hvor de virkelig sjekket alt. Jeg hemmes i hverdagen fordi jeg kan bli plutselig dårlig og dårlig i flere dager. Jeg har mange kroppslige reaksjoner på allergi, men så kommer også denne verken, kvalmen og fjernheten som jeg antar har noe med at kroppen har fått nok irritanter. Ulike diffuse plager er å våkne med hovenhet i ansikt/hender som trykker og er ubehagelig, kløe i huden og høysnuefølelse som kløe og rennende nese og øyne, tjukt slim i halsen og tungpust/hoste, magevondt, verk og ubehag i kroppen i liten og stor grad. Kommer ofte etter måltid eller noe jeg har tatt på huden som krem f eks. Er også allergisk mot støvmidd og alt av pollen... TS Anonymkode: eabf9...c56
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #4 Skrevet 5. september 2018 Nei, det går ikke med dagens teknologi og viten, og alle som tilbyr det bør du være EKSTREMT skeptisk til. Det nærmeste du kommer som jeg vet om som er sånn noenlunde vitenskapelig vurdert er ImmunoCap sin ISAC-test (som analyseres av Furst, sikkert andre og), og hvor diverse sykehus også bruker samme analysemetodene (komponent-analyse), bare ikke "alt" i en test. http://www.phadia.com/no/Products/Allergy-testing-products/ImmunoCAP-ISAC/ Den er dog også IgE-basert, og må fremdeles tolkes sammen med symptomer. Den er omtrent verdiløs uten en god sykehistorie og eventuelt provokasjoner. Anonymkode: 54bbe...2d2 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #5 Skrevet 5. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det går ikke med dagens teknologi og viten, og alle som tilbyr det bør du være EKSTREMT skeptisk til. Det nærmeste du kommer som jeg vet om som er sånn noenlunde vitenskapelig vurdert er ImmunoCap sin ISAC-test (som analyseres av Furst, sikkert andre og), og hvor diverse sykehus også bruker samme analysemetodene (komponent-analyse), bare ikke "alt" i en test. http://www.phadia.com/no/Products/Allergy-testing-products/ImmunoCAP-ISAC/ Den er dog også IgE-basert, og må fremdeles tolkes sammen med symptomer. Den er omtrent verdiløs uten en god sykehistorie og eventuelt provokasjoner. Anonymkode: 54bbe...2d2 Takk! Skal lese meg opp. Og så innser jeg at jeg bare får begynne å skrive dagbok på alt jeg tar utenpå huden og det jeg spiser for å bli noe klokere... Anonymkode: eabf9...c56
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #6 Skrevet 5. september 2018 Hvis du er allergisk mot pollen kan noe av det være kryssallergier, og det kan en slik ImmunoCap-test hjelpe til med å sortere ut - men helst etter at du har sett mønstrene (typisk kløe i munn og hals av epler, gulerøtter i pollensesongen). Ville også lest på slikt som bias, dvs at man har en tendens til å koble ting sammen som ikke nødvendigvis hører sammen https://en.wikipedia.org/wiki/Attribution_bias Hadde vært dumt hvis du relaterer alle plagene dine til mat/allergier, og gjør store livsinngripende tiltak på den bakgrunnen, mens det egentlig ikke er det... Anonymkode: 54bbe...2d2 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #7 Skrevet 6. september 2018 Jeg vet det går an å sende blodprøver til England, dyrt men verdt det sier iallefall hun jeg kjenner som gjorde det. Hun la om kosten etterpå, i tråd med prøvesvarene, og ble frisk fra sine plager. Anonymkode: dce5b...3b2 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #8 Skrevet 6. september 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er allergisk mot pollen kan noe av det være kryssallergier, og det kan en slik ImmunoCap-test hjelpe til med å sortere ut - men helst etter at du har sett mønstrene (typisk kløe i munn og hals av epler, gulerøtter i pollensesongen). Ville også lest på slikt som bias, dvs at man har en tendens til å koble ting sammen som ikke nødvendigvis hører sammen https://en.wikipedia.org/wiki/Attribution_bias Hadde vært dumt hvis du relaterer alle plagene dine til mat/allergier, og gjør store livsinngripende tiltak på den bakgrunnen, mens det egentlig ikke er det... Anonymkode: 54bbe...2d2 Takk for svar. Vet at jeg har kryssallergi mot mye da jeg f eks fint kan spise varmebehandlede nøtter, frukt og grønt, men ikke rått. Jeg relaterer ikke alle plagene til mat, men i og med jeg er såpass sensitiv tror jeg flere av plagene er i forbindelse med maten. Andre årsaker til f eks muskelverk kan jo også være stressrelatert. Jeg prøver bare å få puslebitene til å passe sammen men har allikevel ikke et overfokus på egen kropp og helse (usunt). Derfor kjenner jeg kanskje ikke etter før det går såpass langt at jeg blir så dårlig og omtåket. Ts Anonymkode: eabf9...c56
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #9 Skrevet 6. september 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet det går an å sende blodprøver til England, dyrt men verdt det sier iallefall hun jeg kjenner som gjorde det. Hun la om kosten etterpå, i tråd med prøvesvarene, og ble frisk fra sine plager. Anonymkode: dce5b...3b2 Vet du hvordan vennen din gikk frem for å få til dette? Anonymkode: eabf9...c56
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #10 Skrevet 6. september 2018 Jeg er svært allergisk, mot veldig mye. Men jeg reagere og på ting, som ikke slår ut på tester. Så jeg må jo bare prøve meg fram. Siden jeg har pollen allergi, så har jeg kryssallergi, og jeg kan spise mye mindre mat på sommeren, enn på vinteren. Det er en test du kan ta på ryggen, du må ha den på i 2 døgn, det er for parfyme, metaller osv. Jeg får ingen reaksjon på parfyme på den testen, men reagerer kraftig på parfyme. Og jeg kan spise en matvare den ene uken, det går helt fint, og neste uke kan jeg ikke spise den. Så det er mye prøve og feile, og du vil nok aldri bli helt klok på det. Jeg var forkjøla forrige uke, da reagerte jeg kraftigere på alt. Jeg har blitt frarådet, og ta de testene man tar privat, for siden mine IgE verdier er helt ville, så ville jeg fått at jeg var allergisk mot alt. Og da mot ting jeg ikke er allergisk mot. Er jo gjort tester på dette, hvor de tar helt friske personer, som får at de er allergisk mot ting, de overhodet ikke er allergiske mot. Anonymkode: 5fd7c...c6a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå