Gå til innhold

Fritak fra renter og sletting av studielån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på AAP og søkte Statens Lånekasse om fritak fra renter. Det har jeg fått. Men jeg vet jeg blir ufør etterhvert, og da blir jo hele eller deler av studielånet slettet. 

Men når jeg frem til jeg får uføretrygd innvilget ikke betaler renter får jeg jo heller ikke fratrekk på skatten av disse rentene. Så egentlig betaler jeg mer enn jeg må, og jeg taper en par-tre tusen i skattefradrag. 

Si meg har jeg tabbet meg litt ut her? 

Anonymkode: b7459...cda

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du betaler ikke renter på et lån. Det vil si du har et gratis lån. Det er billigere enn "å tape et par-tre tusen" i skatt.

Anonymkode: 2b898...0e3

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du får ikke skattefradrag for renter fordi du ikke betaler renter. Skattefradraget er atskillig mindre enn de rentene du betaler (det er bare 23%), så du taper ingen ting; langt derifra. Du måtte betalt mye mer hvis du ikke hadde fått rentefritak. 

Endret av Ullvott
  • Liker 2
Skrevet

Du ville jo naturligvis betalt mer i renter enn det rentefritaket utgjør. 

• Liker 2
Skrevet

Ja, du taper jo ingenting, men derimot vinner du på å ikke betale renter.

Anonymkode: c39d3...cfd

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du betaler ikke renter på et lån. Det vil si du har et gratis lån. Det er billigere enn "å tape et par-tre tusen" i skatt.

Anonymkode: 2b898...0e3

Men, om jeg betaler 4000,- i renter på studielånet får jeg jo 23% av dette igjen på skatten? Jeg får jo ikke det nå når jeg ikke betaler renter. Om innvilgelse at uføretrygd drøyer ut kan jo dette bli litt? SL vil jo 1500,- med meg i måneden uansett? Det ble ikke en lavere sum på giro etter rentefritak. 

TS

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men, om jeg betaler 4000,- i renter på studielånet får jeg jo 23% av dette igjen på skatten? Jeg får jo ikke det nå når jeg ikke betaler renter. Om innvilgelse at uføretrygd drøyer ut kan jo dette bli litt? SL vil jo 1500,- med meg i måneden uansett? Det ble ikke en lavere sum på giro etter rentefritak. 

TS

Hva vil du heller ha, 4000 eller 23% av 4000?

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Factum Factaria skrev:

Hva vil du heller ha, 4000 eller 23% av 4000?

Når jeg uansett må betale samme sum som før rentefritak så vil jeg heller ha skattefradraget ja. 

Skrevet

Da får du søke betalingsutsettelse også, da. 

Skrevet
Akkurat nå, Ullvott skrev:

Da får du søke betalingsutsettelse også, da. 

Jeg har brukt opp alle 36. 

TS

Skrevet

Mye vil ha mer, er vel tråden her:-)

Anonymkode: 2455b...7e1

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke mye vits å betale på et lån som blir slettet uansett, er det vel? 

TS

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden vi ikke kjenner til TSs personlige økonomi og andre personlige forhold enn de h*n oppgir her i tråden synes jeg man skal holde seg til å svare på akkurat det. Å spekulere og deretter moralisere over konklusjonene av sine tynt begrunnede spekulasjoner har ikke noe for seg. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...