AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #1 Skrevet 5. september 2018 Hei! Jenta mi har aldri vært vanskelig å legge, har stort sett ammet henne i søvn og samsovet. Jeg er hjemme med henne, så det er praktisk, pluss at jeg får slappet av litt også. Men nå har altså denne perioden kommet. Hun skal klatre rundt i sengen, nekte å legge seg, tro hun har sovna, men plutselig setter hun seg opp med de trøtteste øynene og "skal ting". Jeg bruker en time halvannen på legging. Dette når jeg vet hun er trøtt. Hvordan kom dere igjennom det? Erfaringer? Vurderer å droppe hele dagduppen, men da blir kvelden klokka 17 og det er litt tidligste laget. Sover fra 20:00 til 0730 ish, og har hatt dupp fra 1130-1330. Men nå nytter ikke det. Klokka er 1345 nå og hun har akkurat sovnet. Blir ikke lang lur idag nei. Anonymkode: 79c81...5e6 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #2 Skrevet 5. september 2018 Ps: amming er ikke et tema jeg vil diskutere. Sånn er det hun trives best. Anonymkode: 79c81...5e6
atropos Skrevet 5. september 2018 #3 Skrevet 5. september 2018 (endret) Har du en leggerutine? Typ pupp, lese bok, synge sang og så natta? Jeg ser du sier du ammer henne i søvn, men det fungerer tydeligvis ikke nå. Så da ville jeg lagt om rutinen. Pupp først, og så en eller anna kos som f.eks bok eller sang. Jeg har to barn som har vert igjennom denne perioden, og jeg har fokusert på å finne en rutine i denne perioden. Jeg har gått ut av rommet etter sangen, og kommet inn igjen hvis barnet har grått, sunget ny sang, strøket og kost litt, sagt at nå er det natt og du må sove og så gått ut igjen. Etter en stund har barna trengt færre returer av meg/far og sovnet selv. Endret 5. september 2018 av atropos 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #4 Skrevet 5. september 2018 9 minutter siden, atropos skrev: Har du en leggerutine? Typ pupp, lese bok, synge sang og så natta? Jeg ser du sier du ammer henne i søvn, men det fungerer tydeligvis ikke nå. Så da ville jeg lagt om rutinen. Pupp først, og så en eller anna kos som f.eks bok eller sang. Jeg har to barn som har vert igjennom denne perioden, og jeg har fokusert på å finne en rutine i denne perioden. Jeg har gått ut av rommet etter sangen, og kommet inn igjen hvis barnet har grått, sunget ny sang, strøket og kost litt, sagt at nå er det natt og du må sove og så gått ut igjen. Etter en stund har barna trengt færre returer av meg/far og sovnet selv. Har leggerutine, vi spiser mat, roer oss, bader kanskje, tar på pysj, småkoser i sengen inntil hun spør etter pupp, hvor hun sovner raskt. Har veldig lyst at hun skal sove uten pupp, men når hun spør etter den og ikke vil gi seg, så føler jeg det blir feil. Hun vil bare ha litt før hun snur seg og sover videre liksom:) Men jeg får prøve å finne noe annet hun kanskje liker takk for råd:) Anonymkode: 79c81...5e6
atropos Skrevet 5. september 2018 #5 Skrevet 5. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har leggerutine, vi spiser mat, roer oss, bader kanskje, tar på pysj, småkoser i sengen inntil hun spør etter pupp, hvor hun sovner raskt. Har veldig lyst at hun skal sove uten pupp, men når hun spør etter den og ikke vil gi seg, så føler jeg det blir feil. Hun vil bare ha litt før hun snur seg og sover videre liksom:) Men jeg får prøve å finne noe annet hun kanskje liker takk for råd:) Anonymkode: 79c81...5e6 Har hun egen seng? Det kan jo være en ide å legge henne i egen seng og ikke tilby pupp etter kveldspuppen. Forsøk å få henne over på vann eller noe istedet for pupp. Jeg ammer fremdeles min 22 mnd frøken på kveld, men i senga får hun en vannflaske. Det har gått greit her. Selv nå med nyfødt og litt krise i livet pga det. Og jeg er all in på samsoving altså, vi gjør det selv, men tar barna opp i senga vår når de våkner første gang på natta.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #6 Skrevet 5. september 2018 9 minutter siden, atropos skrev: Har hun egen seng? Det kan jo være en ide å legge henne i egen seng og ikke tilby pupp etter kveldspuppen. Forsøk å få henne over på vann eller noe istedet for pupp. Jeg ammer fremdeles min 22 mnd frøken på kveld, men i senga får hun en vannflaske. Det har gått greit her. Selv nå med nyfødt og litt krise i livet pga det. Og jeg er all in på samsoving altså, vi gjør det selv, men tar barna opp i senga vår når de våkner første gang på natta. Vi er i prosessen, har nettop pusset opp soverommet til henne, så håper egentlig det går litt av seg selv (men kjøper en litt bred seng sånn i tilfellet). Får prøve å gi henne vann i stedet:) Hun er veldig viljesterk, men verdt å prøve ^^ Anonymkode: 79c81...5e6 1
atropos Skrevet 5. september 2018 #7 Skrevet 5. september 2018 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er i prosessen, har nettop pusset opp soverommet til henne, så håper egentlig det går litt av seg selv (men kjøper en litt bred seng sånn i tilfellet). Får prøve å gi henne vann i stedet:) Hun er veldig viljesterk, men verdt å prøve ^^ Anonymkode: 79c81...5e6 Det går nok med mye tålmodighet og kos fra din side og litt protester vil det nok bli, men så lenge man gjør det med kjærlighet vil det gå bra til slutt Endret 5. september 2018 av atropos
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #8 Skrevet 5. september 2018 Akkurat sånn har vi det å for tiden. 1-2 timer tar det å legge. Våkner da annenhver time frem til kl 6.30. Tenker at det er en fase som forhåpentligvis snart går over. Anonymkode: dddb9...129
Gjest BearMama Skrevet 5. september 2018 #9 Skrevet 5. september 2018 Legg i egen seng, null pupp. Kun flaske med vann. Sitt på rommet og vær tilstede, men ikke gi oppmerksomhet eller ta henne opp om hun klager. Trøst ved gråt, men ikke ta på lys, la henne være på gulvet eller sulle rundt. Det tar litt tid, men ethvert innser hun at det ikke skjer noe spennende ved å klage. Min fikk mer ro med en nattlampe og nattbamse som lyser og spiller vuggeviser.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #10 Skrevet 5. september 2018 Du er heldig som har hatt det så enkelt så lenge! 😂 det er en fase som går over. Mitt beste tips er egentlig bare å stålsette seg og forberede seg på at legging tar tid, så blir man heller positivt overrasket når det går raskt 😊👍🏻 For det går over! Har ungen din alltid sovnet godt og raskt, så kommer hun dit igjen. min er akkurat blitt 20 mnd og vi har hatt flere perioder med vanskelig legging, men det går alltid over etter noen uker. Hun har vel og merke en del helseutfordringer som gjør det. i vanskelige perioder sitter jeg ved siden av sengen hennes i en stol. Synger litt og leser litt, så er det natta. Hun turner og styrer, jeg setter meg godt til rette og lukker øynene. Da roer hun seg vanligvis ganske raskt (kjedelig å turne uten publikum!). Hvis hun blir veldig styrete, gjentar jeg «nå er det natta, god natt». Er veldig kjedelig, med andre ord 😊 i gode perioder er det nok å synge litt og si god natt og så kan jeg gå ut av rommet og hun roer seg og sovner selv. Lengter alltid tilbake dit når hun har dårlige perioder! Men samtidig vet jeg at vi kommer tilbake dit, så det er bare å holde ut 😊 ville ikke kuttet dagsøvn så tidlig, har hørt det kan gjøre det verre (blir overtrøtte og har enda vanskeligere for å roe ned og sovne). Anonymkode: 13bec...a4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå