Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaring? Har noen spørsmål rundt dette. Samboer har net søkt om dette. Tar ca 8 mnd å behandle dette, her. Telles de mnd med i de 5 årene? Kan det bli godkjent hvis bolig skrives over på meg, nytt skjøte? Som i gave til meg f.eks? Vi har 2 barn. Vil samboer få barnetillegget for en? Krever kreditorene det som er forbeholdt barna dvs barnetrygd? Hva kan være smart å gjøre i situasjonen f.eks. Tips og råd mottas med stor takk. 

Anonymkode: 0b476...50b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen med erfaring? Har noen spørsmål rundt dette. Samboer har net søkt om dette. Tar ca 8 mnd å behandle dette, her. Telles de mnd med i de 5 årene? Kan det bli godkjent hvis bolig skrives over på meg, nytt skjøte? Som i gave til meg f.eks? Vi har 2 barn. Vil samboer få barnetillegget for en? Krever kreditorene det som er forbeholdt barna dvs barnetrygd? Hva kan være smart å gjøre i situasjonen f.eks. Tips og råd mottas med stor takk. 

Ordningen teller fra den blir inngått, ikke fra søknadsdato. Hvis bolig skrives over på deg vil søknaden bli avslått. Det er verdier som kunne ha kommet kreditorer til gode. Men det skal mye til for at de krever salg av boligen hvis den har rimelig standard og dere må betale mer for gjengs leie. De kan ta pant i boligen, man bare i hans halvpart. De kan ikke kreve den solgt, eller det kan de, men det er umulig å få solgt noe som bare en halvpart. De vil ta hensyn til at han har barn. Jeg tror ikke barnetrygda blir berørt. 

Det som er smart er å legge alle kortene på bordet og ikke holde noe skjult. Hvis de senere oppdager at opplysninger om økonomi er holdt unna avtalen, kan kreditorene oppheve avtalen og det gjør de. Og som de fleste vet; man får bare gjeldsordning en gang. 

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spørs hvem av dere som tjener best. Tjener du bedre enn ham, kan du måtte ta en større del av husholdningen på din kappe, enn om han hadde vært enslig.

Barnetillegget du snakker om er forbeholdt uføre.

Anonymkode: 8e20c...27e

Skrevet

Det høres veldig rart ut om det var mulig å skrive alt av verdier over på en annen og siden få gjeldsordning, men jeg har hørt mye rart i dette systemet vi har, så hvem vet.

Anonymkode: c9abc...d87

• Liker 2
Skrevet

Settes boligen over på deg nå, vil det bli ansett som et forsøk på å snylte unna verdier og gjeldsordningen blir avvist. Så det er veldig dumt. De har grenser for hva de godtar av boligutgifter, og hva du får sitte igjen med til livsopphold. Det er også egne satser for hva du skal sitte igjen med ekstra til hvert barn du har. Du må regne med å bli bedt om å ta en større del av feks boutgiftene for at det skal gå opp. Ordningen gjelder fra den er inngått, ikke fra søknadspunktet. Har han vært gjennom forsøk med å få til en frivillig gjeldsordning via feks en rådgiver i Nav? Hvis ikke, vil også saken antaglig bli avvist også, siden satsene der er lavere enn hos namsmannen. Du får beholde ting som er nødvendige, og som regel ting som er det er pant eller lite effektiv verdi i. Feks er bolig såpass dyrt både på leie og eiemarkedet, at det ofte kommer kreditorene til gode om man fortsetter å eie. Har man en unødvendig stor eller dyr bolig, er saken noe annet. De vil antaglig be han selge bilen sin om han har en bil. Alt av inntekter regnes med når de beregner hva dere har i inntekter. Enten det er barnebidrag, barnetrygd eller kontantstøtte. 

Anonymkode: 54685...025

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Settes boligen over på deg nå, vil det bli ansett som et forsøk på å snylte unna verdier og gjeldsordningen blir avvist. Så det er veldig dumt. De har grenser for hva de godtar av boligutgifter, og hva du får sitte igjen med til livsopphold. Det er også egne satser for hva du skal sitte igjen med ekstra til hvert barn du har. Du må regne med å bli bedt om å ta en større del av feks boutgiftene for at det skal gå opp. Ordningen gjelder fra den er inngått, ikke fra søknadspunktet. Har han vært gjennom forsøk med å få til en frivillig gjeldsordning via feks en rådgiver i Nav? Hvis ikke, vil også saken antaglig bli avvist også, siden satsene der er lavere enn hos namsmannen. Du får beholde ting som er nødvendige, og som regel ting som er det er pant eller lite effektiv verdi i. Feks er bolig såpass dyrt både på leie og eiemarkedet, at det ofte kommer kreditorene til gode om man fortsetter å eie. Har man en unødvendig stor eller dyr bolig, er saken noe annet. De vil antaglig be han selge bilen sin om han har en bil. Alt av inntekter regnes med når de beregner hva dere har i inntekter. Enten det er barnebidrag, barnetrygd eller kontantstøtte. 

Dette er feil. NAV kan ikke åpne gjeldsforhandlinger, kun Namsmann kan gjøre dette. Satsene er også nå like for alle, enten det er tvangstrekk i lønn eller livsopphold.

Skrevet

Dette er feil. NAV kan ikke åpne gjeldsforhandlinger, kun Namsmann kan gjøre dette. Satsene er også nå like for alle, enten det er tvangstrekk i lønn eller livsopphold.

Jeg var gjennom en gjeldsordning for få år siden og fikk da beskjed av namsmannen at jeg først måtte ha prøvd en frivillig gjeldsordning gjennom økonomisk rådgiver i nav før de ville innvilge en gjeldsordning via namsmannen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg var gjennom en gjeldsordning for få år siden og fikk da beskjed av namsmannen at jeg først måtte ha prøvd en frivillig gjeldsordning gjennom økonomisk rådgiver i nav før de ville innvilge en gjeldsordning via namsmannen. 

Det var jeg også, og vet meget godt hva en frivillig gjeldsordning er:

https://www.domstol.no/no/Gjeld-og-konkurs/Gjeldssaker/Frivillig-gjeldsordning/

Skrevet

Kjenner jeg blir skikkelig oppgitt og irritert når du spør «hva er smart å gjøre i en slik situasjon»?! Hva som er smart?

Mannen din har åpenbart brukt penger over evne (eller på en annne måte havnet i en situasjon hvor han skylder mange mye penger). For å få en gjeldsordning må man bli ansett som varig ikke i stand til å betjene gjelden sin..... og dere jobber for å få til en gjeldsordning. Denne vil sannsynligvis vil gi kreditorene hans en brøkdel av hva han egentlig skylder dem. Etterpå vil han være gjeldfri- mens de har lidd store tap. Og du vil prøve å gjemme unna verdier og inntekter og lurer på hva som er smart? 

Anonymkode: cbe04...8c9

• Liker 5
Skrevet
On 9/5/2018 at 5:49 PM, AnonymBruker said:

Kjenner jeg blir skikkelig oppgitt og irritert når du spør «hva er smart å gjøre i en slik situasjon»?! Hva som er smart?

Mannen din har åpenbart brukt penger over evne (eller på en annne måte havnet i en situasjon hvor han skylder mange mye penger). For å få en gjeldsordning må man bli ansett som varig ikke i stand til å betjene gjelden sin..... og dere jobber for å få til en gjeldsordning. Denne vil sannsynligvis vil gi kreditorene hans en brøkdel av hva han egentlig skylder dem. Etterpå vil han være gjeldfri- mens de har lidd store tap. Og du vil prøve å gjemme unna verdier og inntekter og lurer på hva som er smart? 

Anonymkode: cbe04...8c9

Helt enig med deg. Dessverre virker dette som en gjengående tankegang blant mennesker som får gjeldsordning innvilget. Helt hårreisende og vitner litt om at de ikke egentlig forstår penger/økonomi, eller alvoret i situasjonen.

Anonymkode: bde6f...c37

Skrevet

Siden dere ikke er gift er det ikke bare bare å skrive over bolig. Da må dere betale dokumentavgift til staten. Og det er ikke veldig billig. 

Anonymkode: f40af...ccf

• 3 uker senere...
Skrevet
On 9/5/2018 at 12:59 PM, AnonymBruker said:

Mye rare svar du har fått. Kan svare ut i fra egne erfaringer, med forbehold om at reglene har endret seg de siste årene.

En må først å prøvd å komme frem til en frivillig ordning med kreditorer. I mitt tilfelle fikk jeg beskjed om å droppe denne delen basert på min inntekt og gjeldens størrelse, det var rett og slett ikke midler til å lage noen frivillig avtale. Når avtalen ble rettslig så ble den gjeldene i fra søknadsdato. Lengden på gjeldsordning varier fra 3-7 år, alt etter fremtidsutsikter, hvem som er kreditorer osv. Er for eksempel lånekassen inne i bildet så krever de som oftest 7 år.

Det er satser han må forholde seg til. Disse tar høyde for antall barn, om en er enslig eller ikke. Barnetrygden for barna skal han føre inn i budsjettet, halvparten på egen inntekt og halvparten på din inntekt. Dersom han går i "overskudd" i budsjettet og dere samlet har overskudd skal det overskuddet han har betales inn til en kreditorkonto opprettet av namsmannen. Dersom du går i underskudd, skal han først dekke over ditt underskudd før han skal betale.

Om han eier halvparten av en bolig og gir den bort like før han søker om gjeldsordning kan jeg nesten garantere at han får avslag. Vet om flere tilfeller der de har fått beholde boligen under gjeldsordning, men da har det vært under forutsetning at det kun er blitt betalt renter i perioden og at en dermed ikke opparbeider seg formue under gjeldsordningsperioden. Om det gjelder det samme for dere må dere i så fall avtale med banken om noe slikt er mulig, og at kun din del av lånet blir betalt avdrag på. Dette kan garantert namsmannen svare dere på.

Hvilket barnetillegg er det du mener han skal få egentlig?

Alle satser ligger tilgjengelig på nett, så det er bare å sette seg inn i de satsene så raskt som mulig. Det blir da hans livsopphold i årene som kommer. Er ikke veldig mye en sitter igjen med under gjeldsordning. For 3-4 år siden var satsene langt høyere enn de er i dag, faktisk så høy at en levde svært godt under en gjeldsordning mens en samtidig ble kvitt all sin gjeld.

Anonymkode: 15d9e...6b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...