Gå til innhold

Er sviger-mennesker likeverdige familiemedlemmer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg forvirret, og vil høre hva andre mener. 

Ser dere på inngiftede familiemedlemmer som familie?

Jeg snakker ikke om personlig relasjon til personen her, men rent familiemessig sett.

Anonymkode: 8272d...d71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig er de det.

Anonymkode: cc39a...04e

• Liker 4
Skrevet

Ja. I alle hensyn unntatt arv. De har sine egne å arve.

Anonymkode: 0cd02...df7

• Liker 1
Skrevet

Ja, I navnet, men følelsesmessig er det litt hipps om happ. Det kommer også an på partners forhold til egen familie. Jeg ser tydelig hvordan inngiftede oppfattes i min svigerfamilie. Det er stor forhold mellom den eldste brorens kone og yngste brorens kone. Det har med deg som person og gjøre også. Er du likendes blir du bedre tatt imot av svigerfamilien. 

Anonymkode: 85913...f5f

Skrevet

Bakgrunnen for spørsmålet er at min (inngiftede) tante mente at hennes mann (min biologiske onkel) ikke var nær familie med sin inngiftede svoger. (og det var begrunnelsen for at hun ikke mente det var rikrig at de var med på familiens spleisegave da svogeren feiret rund dag.  De sendte en gratulasjonsmelding og sms)

Det er greit at de ikke ville være med på spleis, men begrunnelsen om at han ikke var nær familie ble jeg forundret over.

Men etter å ha lest svarene her føler jeg meg ikke like rar siden de fleste mener som meg :)

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bakgrunnen for spørsmålet er at min (inngiftede) tante mente at hennes mann (min biologiske onkel) ikke var nær familie med sin inngiftede svoger. (og det var begrunnelsen for at hun ikke mente det var rikrig at de var med på familiens spleisegave da svogeren feiret rund dag.  De sendte en gratulasjonsmelding og sms)

Det er greit at de ikke ville være med på spleis, men begrunnelsen om at han ikke var nær familie ble jeg forundret over.

Men etter å ha lest svarene her føler jeg meg ikke like rar siden de fleste mener som meg :)

Skjønte ikke helt den jeg. Den som hadde rund dag var da gift med søsteren til din inngiftede tante?

Skrevet
2 minutter siden, Illuminatum skrev:

Skjønte ikke helt den jeg. Den som hadde rund dag var da gift med søsteren til din inngiftede tante?

Ja, og min inngiftede(!) tante mente at det ikke var naturlig at de var med på en familiegave siden han ikke var nær familie.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og min inngiftede(!) tante mente at det ikke var naturlig at de var med på en familiegave siden han ikke var nær familie.

Må si at jeg oppfatter min svoger som i min familie. Han er jo gift med min søster. Om min kone mener at de er nære tror jeg, men i alle fall er jeg det.

Gjest theTitanic
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker det har litt med hvor ofte man treffer vedkommende + hvor god kjemi/kontakt og hvor dyr. 

Hadde ikke villet gi 1000 til spleisegave om jeg så vedkommende en gang i året. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette brukte jeg litt tid på å forstå. Men du har altså ei tante (inngiftet) som mener at HENNES svoger (gift med hennes søster, ikke i familie med deg overhodet), ikke er nær familie. Resten av (hennes eller jubilantens eller begges?) familie spleiset. Hvis det var hans foreldre og søsken som spleiset, så kan jeg forstå at hun ikke var med, og føler det ikke er hennes nære familie, men de burde jo sendt en oppmerksomhet siden det var en rund dag (men det var tydeligvis ikke selskap)? Hvis det var hennes (og jubilantens kones) familie som spleiset, så er det uforståelig at hun ikke regner svoger som familie når åpenbart alle andre gjør det. Men man kjøper ikke nødvendigvis dyre presanger til svogre når man ikke er med på noen feiring, en blomst eller noe hadde vært passende da.

Anonymkode: f8869...a4c

Skrevet
Akkurat nå, Illuminatum skrev:

Må si at jeg oppfatter min svoger som i min familie. Han er jo gift med min søster. Om min kone mener at de er nære tror jeg, men i alle fall er jeg det.

Jeg er enig med deg, jeg oppfatter min svigerinne som en inngiftet søster.

Hvor nære vi er personlig er en ting, det er ikke alle søsken eller "søsken" man kommer like godt over ens med, men familiemessig er jeg ikke i tvil om at vi er nær familie.

Derfor ble jeg så overrasket over tantes utspill.  Når hun ikke anerkjenner sin svoger som nær familie vil det jo si at hun heller ikke anser seg for å være en nær del av familien.  (Hvis ikke hun har en diobbeltstandard på dette da, at hun er nær familie selv om hun selv er inngiftet, men ikke de andre inngiftede)

1 minutt siden, theTitanic skrev:

Tenker det har litt med hvor ofte man treffer vedkommende + hvor god kjemi/kontakt og hvor dyr. 

Hadde ikke villet gi 1000 til spleisegave om jeg så vedkommende en gang i året. 

Det var snakk om 300 kr pr familie,  og de har møttes regelmessig i løpet av de 50+ årene de har tilhørt samme familie.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette brukte jeg litt tid på å forstå. Men du har altså ei tante (inngiftet) som mener at HENNES svoger (gift med hennes søster, ikke i familie med deg overhodet), ikke er nær familie. 

Nei, hun mener at mannen som er gift med hennes svigerinne (ektefellens svoger) ikke er nær nok familie til at mannen hennes (og hun selv) kunne være med på en familiefar.

Det var ikke svogerens familie som spleiset, men svigerinnen søsken med ektefeller.

(Jeg ser at dette blir komplisert, så jeg bruker fiktive navn.  Ola er gift med Lisa.  Ola fyller år  og de fleste i svigerfamilien ønsker å gå sammen om å gi ham en fin bursdagsgave .  Kari er Olas inngiftede svigerinne  og mener at hennes mann, Lisas bror, ikke er i nær nok familie til at det er naturlig at de blir med på spleisen)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hun mener at mannen som er gift med hennes svigerinne (ektefellens svoger) ikke er nær nok familie til at mannen hennes (og hun selv) kunne være med på en familiefar.*

* Familiespleis

Skrevet

Skjønner ikke helt jeg.. er noen av disse søsken av din inngiftede tante, eller biologiske onkel?

Anonymkode: 63872...8d9

• Liker 1
Skrevet

Er det snakk om han som er gift med søstra til tanta di? 

Anonymkode: 63872...8d9

Skrevet

Ok. Så her er det en mann som har bursdag og svigerfamilien spleiser på gave, men den ene av svigersøsknene blir ikke med fordi de ikke er i nær nok familie? 

Veldig sært.

Anonymkode: df141...6c4

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, hun mener at mannen som er gift med hennes svigerinne (ektefellens svoger) ikke er nær nok familie til at mannen hennes (og hun selv) kunne være med på en familiefar.

Det var ikke svogerens familie som spleiset, men svigerinnen søsken med ektefeller.

(Jeg ser at dette blir komplisert, så jeg bruker fiktive navn.  Ola er gift med Lisa.  Ola fyller år  og de fleste i svigerfamilien ønsker å gå sammen om å gi ham en fin bursdagsgave .  Kari er Olas inngiftede svigerinne  og mener at hennes mann, Lisas bror, ikke er i nær nok familie til at det er naturlig at de blir med på spleisen)

Kari er sær. Hun er kanskje ikke i nær familie, men mannen hennes er.

Og neste gang burde du fokusere på søsknene for at vi andre skal forstå.

Anonymkode: df141...6c4

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? (Men hvem er da "svogerens familie og svigerinnens søsken med ektefeller her, alle er jo svogere og svigerinner (og ektefeller) :)  Sånn da: Ola blir 50 og er gift med Lisa. Lisa har en bror, Petter. Petter (svoger til Ola) er gift med Kari (svigerinne til Lisa). Kari mener at Ola ikke er nær familie av henne, siden både hun og Ola er inngiftet.  Men Petter er jo nærmere familie, og Petter kan da ha egne meninger.

Så: Petter er jo onkelen til TS, dvs at Lisa er tanta hennes (og Ola inngiftet onkel og Kari inngiftet tante). 

Ok, så langt så godt.

Det var altså noen i Lisas familie som spleiset, det vil si Hanne (som er mor til TS og søsken til både Lisa og Petter). Petter var ikke med på spleisen. Det var umåtelig kjipt av Petter og en merkelig og uvanlig holdning fra ham og kona, og jeg er skjønner nå hvorfor ts lurer, det betyr at tante Kari ikke føler hun er i slekt med noen av dem eller en del av familien, og onkel Petter er enig.

Men jeg tror tante Kari er sur fordi hun ble snytt for en fest. 

Skrevet

Selvfølgelig. Og på lik linje med min egen biologiske familie så finnes det gode og dårlige relasjoner der. 

Skrevet

Altså, det er litt vanskelig å forklare. 

Ja, selvfølgelig er de familie, det er ikke tvil. Vil likevel ikke kalle svigers «næreste familie», akkurat som jeg ikke vil kalt min mor for min manns næreste familie. Selvsagt er de mannens familie, og barna våres familie og er der likestilt på begge sider :) Men min svigermor vil for meg aldri være likestilt med min mor. For MEG vil min mor alltid være viktigere enn min svigermor. Det er selvfølgelig motsatt for mannen, og alle besteforeldre er selvsagt likestilt for barna våre. Var dette forståelig? 

Har et veldig godt forhold til svigers, de er fantastiske mennesker! Men de blir for meg aldri likestilt med mine egne foreldre. Svigers er liksom en bonus 😛 For mannen er det motsatt. 

Anonymkode: 7f72d...4bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...