AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #1 Skrevet 5. september 2018 Jeg er 23 år, og har en bachelor i økonomi og administrasjon fra BI. Jeg valgte veldig feil, og sleit meg gjennom tre år med finans og regnskap. Jeg har ingen intersse for dette og likte bare de fagene som markedsføring, foretningsjus og organisasjonsledelse. Altså ingen tallfag. Nå jobber jeg innen forsikring og jeg har innsett at jeg har valgt helt feil retning. Jeg er fortsatt ung men har begynt på «voksenlivet» med hus, bil og bra økonomi. Jeg har allerede 400k i studielån og det frister lite å sette seg på skolebenken igjen. Samtidig vet jeg at det blir enda verre med årene. HVA GJØR JEG? Hadde jeg valgt på nytt nå ville jeg muligens valgt jus, psykologi eller vetrinærstudie. Jeg kan alltids ta master men det er nok bare finans videre der også. Finnes det deltidstudier eller må jeg faktisk begynne på en ny bachelor? Hva hadde dere gjort? Anonymkode: b97b2...235
Snop Skrevet 5. september 2018 #2 Skrevet 5. september 2018 Jeg orket heller ikke tanken på å ta ny bachelor etter å ha valgt feil studie og yrke, så jeg endte opp med 2-årig fagskole innenfor et helt annet felt. Jeg hadde selvfølgelig flaks med at det fantes 2-årig i noe jeg ønsket å bli. Hvis jeg var deg hadde jeg nok tatt master i noe som var litt det samme men som ledet en annen vei i yrkeslivet, eller startet fra scratch med noe helt annet. Du kan selvsagt ta deltidsstudier bachelor, men da må du jo studere i 6 år til - bedre å bare bli ferdig med det og få det livet du ønsker?
*melis* Skrevet 5. september 2018 #3 Skrevet 5. september 2018 Jeg ville ha startet med å sjekke hvilke muligheter du har når det gjelder master. Økad er en veldig allsidig bachelor og jeg vil tro det finnes mange andre muligheter enn finans på masternivå, også innenfor de mykere fagene. Med mindre du har noe du virkelig brenner for og har tenkt på i mange år ville jeg ikke tatt en helt ny utdanning med det første i alle fall. 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #4 Skrevet 5. september 2018 Jeg går deltid bachlor og det er 4 år, ikke 6 år som noen over her skriver. Anonymkode: 8cef2...d77 2
solmåneogstjerner Skrevet 5. september 2018 #5 Skrevet 5. september 2018 Kan du ikke søke jobber innen markedsføring eller hr f eks? Og så kanskje ta en master i det litt senere dersom du trives med det. Er mange økonomer som ikke jobber noe særlig med tall. 3
Slowdive Skrevet 5. september 2018 #6 Skrevet 5. september 2018 (endret) Jeg ville begynt på en ny bachelor/master eller et profesjonsstudie (du nevnte veterinær/psykologi) om du ønsker det. Du blir da ferdig i en alder av 29/30 og da har du sannsynligvis over 30 år igjen i arbeidslivet. Studielånet blir nok høyt og man får kun studielån i 8 år, men hvis du virkelig mistrives i jobben din så er det ikke noe poeng i å fortsette. Kjenner ei som studerte sykepleie, men som 24 åring begynte på medisin. Hun har aldri angret, til tross for at hun nå har mye studielån å nedbetale. Du bør tenke på hva du faktisk ønsker å jobbe med. Kommer du til å trives med å jobbe med økonomi/forsikring eller lignende i flere år fremover? Det er nok lettere å sette seg på skolebenken igjen nå, enn senere, som du selv skriver. Endret 5. september 2018 av Slowdive 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #7 Skrevet 5. september 2018 Har master innen markedsføring og det er vanskelig å få jobb med dette uten ordentlig erfaring! Du bør utdanne deg til noe som gir jobb. Anonymkode: 8fdf7...749 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #8 Skrevet 5. september 2018 3 timer siden, Slowdive skrev: Jeg ville begynt på en ny bachelor/master eller et profesjonsstudie (du nevnte veterinær/psykologi) om du ønsker det. Du blir da ferdig i en alder av 29/30 og da har du sannsynligvis over 30 år igjen i arbeidslivet. Studielånet blir nok høyt og man får kun studielån i 8 år, men hvis du virkelig mistrives i jobben din så er det ikke noe poeng i å fortsette. Kjenner ei som studerte sykepleie, men som 24 åring begynte på medisin. Hun har aldri angret, til tross for at hun nå har mye studielån å nedbetale. Du bør tenke på hva du faktisk ønsker å jobbe med. Kommer du til å trives med å jobbe med økonomi/forsikring eller lignende i flere år fremover? Det er nok lettere å sette seg på skolebenken igjen nå, enn senere, som du selv skriver. Viktige innspill du kommer med. Som en motvekt vil jeg også legge til at jeg kjenner flere sykepleiere som har startet på medisinstudiet og avsluttet etter noen år etter. Når man har trådt litt feil tidligere bør man nok være litt påpasselig på å ta en gjennomtenkt beslutning neste gang. Det er ikke krise å feile litt på veien, men samtidig er det jo greit å ikke skape unødvendig mange omveier og hindringer for seg selv. Hyggelig å høre at venninnen din tok riktig beslutning. Enig i at et litt større studielån betyr lite når man har valgt noe man trives med og i tillegg har valgt et yrke som gir en god lønn. Anonymkode: de5d4...608 1
Slowdive Skrevet 5. september 2018 #9 Skrevet 5. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Viktige innspill du kommer med. Som en motvekt vil jeg også legge til at jeg kjenner flere sykepleiere som har startet på medisinstudiet og avsluttet etter noen år etter. Når man har trådt litt feil tidligere bør man nok være litt påpasselig på å ta en gjennomtenkt beslutning neste gang. Det er ikke krise å feile litt på veien, men samtidig er det jo greit å ikke skape unødvendig mange omveier og hindringer for seg selv. Hyggelig å høre at venninnen din tok riktig beslutning. Enig i at et litt større studielån betyr lite når man har valgt noe man trives med og i tillegg har valgt et yrke som gir en god lønn. Anonymkode: de5d4...608 Kan jeg spørre hvorfor de sluttet på studiet etter noen år? Ja, absolutt. Har man valgt "feil" en gang, så bør man nok tenke seg ekstra godt gjennom før man velger på nytt igjen, der er jeg helt enig.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #10 Skrevet 5. september 2018 En bachelor i psykologi gir ikke mange jobbmulighetene slik jeg ser det. Da må du ha master, og da snakker vi en del år frem i tid før du er ferdig. Undersøk hva som gir arbeid hvis du skal begynne på nye studier. Lite vits i å gå 3 nye år og utdannede deg til noe som ikke gir jobb. Anonymkode: 13145...297
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #11 Skrevet 5. september 2018 Jeg tenker det aller viktigste er å finne ut hva du vil jobbe med, eller i hvert fall hvilken retning du vil gå. Det er ingen vits i å starte på noe nytt hvis det ikke er sannsynlig at det er noe du liker. Samtidig burde det jo også være noe som gir jobbmuligheter. Først og fremst kunne det vel vært greit å ta en mastergrad da det bare er to år videre utdanning i stede for å starte på noe nytt. Men er det noen her som har tips til mastergrader man kan søke med denne bakgrunnen? Utenom MRR og Siv.øk? Jeg er nemlig i samme situasjon som deg, TS. Skulle gjerne tatt en master, men finner ingenting jeg kan søke på med denne bakgrunnen. Jeg er eldre enn deg da, så føler det haster veldig med å bestemme meg her. Finne en mastergrad eller starte på noe helt nytt.. Dersom du ønsker å starte på noe helt annet (som jeg veldig godt forstår!), så vil jeg råde deg til å være ganske sikker før du kaster deg ut i noe. 3 år til for en ny bachelor er ikke ille i det lange løp! Ikke så lenge det gir deg en jobb du er fornøyd med. Det finnes forøvrig mange studier man kan ta ved siden av jobb! Jeg har jobbet 100% under mine studier og det må jeg fortsette å gjøre for å få ting til å gå rundt (hus og barn). Anonymkode: d77b1...548
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #12 Skrevet 10. september 2018 Takk for gode svar! Jeg er enig i at det blir dumt å starte på en ny utdanning uten å være helt sikker. Men hvordan vet man hva man vil bli?? Jo mer jeg tenker på det jo mer forvirret blir jeg. Å ta master innen økonomi tror jeg blir vanskelig. Jeg har ikke motivasjon til å gå videre på en slik utdannelse. Jeg kjenner jeg er ganske fortvilet.. Anonymkode: b97b2...235
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #13 Skrevet 10. september 2018 Med mindre yrket absolutt trenger relevant utdanning (mange profesjonsfag), så er det fortsatt mulig å få jobber. Du må bare kunne selge deg på en god måte, å få folk til å ta sjansen på deg. Du har jo noe arbeidserfaring, så det er positivt. Da vet jo i det minste arbeidsgiver at du kan møte opp tidsnok, samt at du greier å jobbe med folk. Videre så må du jo vise en interesse for jobbene du har lyst på, slik at de tør sette deg i opplæring. En mulighet er jo å tilby deg til praksisplass der, mot mindre lønn - så kan bedriften se hvordan du fungerer, og om de trenger deg. I verste fall har du tapt noe inntekt, men samtidig fått bygget opp erfaring. Men slike veier er ofte prisen en må betale om man ikke har det formelle på plass (nå har du jo en Bachelor fra før, så du har jo en viss formell utdanning, selv om den ikke skulle være 100% match med div. andre yrker) Anonymkode: 0c33f...9e2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #14 Skrevet 10. september 2018 On 9/5/2018 at 9:00 AM, AnonymBruker said: Jeg er 23 år, og har en bachelor i økonomi og administrasjon fra BI. Jeg valgte veldig feil, og sleit meg gjennom tre år med finans og regnskap. Jeg har ingen intersse for dette og likte bare de fagene som markedsføring, foretningsjus og organisasjonsledelse. Altså ingen tallfag. Nå jobber jeg innen forsikring og jeg har innsett at jeg har valgt helt feil retning. Jeg er fortsatt ung men har begynt på «voksenlivet» med hus, bil og bra økonomi. Jeg har allerede 400k i studielån og det frister lite å sette seg på skolebenken igjen. Samtidig vet jeg at det blir enda verre med årene. HVA GJØR JEG? Hadde jeg valgt på nytt nå ville jeg muligens valgt jus, psykologi eller vetrinærstudie. Jeg kan alltids ta master men det er nok bare finans videre der også. Finnes det deltidstudier eller må jeg faktisk begynne på en ny bachelor? Hva hadde dere gjort? Anonymkode: b97b2...235 Jeg var så heldig å treffe på første forsøk, men har sett andre som mener de ikke gjorde det. Det jeg lurer på er: er det faget som er feil, eller kollegene? Å føle seg faglig mislykka i første jobb er ikke nødvendigvis noe tegn på at faget ikke er for deg. Det kan være firmaet/kollegene/det at det er beintøft å begynne å jobbe. Er du helt sikker på at det er selve jobben som er feil for deg? Anonymkode: 825b2...170
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #15 Skrevet 10. september 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var så heldig å treffe på første forsøk, men har sett andre som mener de ikke gjorde det. Det jeg lurer på er: er det faget som er feil, eller kollegene? Å føle seg faglig mislykka i første jobb er ikke nødvendigvis noe tegn på at faget ikke er for deg. Det kan være firmaet/kollegene/det at det er beintøft å begynne å jobbe. Er du helt sikker på at det er selve jobben som er feil for deg? Anonymkode: 825b2...170 Kollegaene mine og arbeidsplassen er helt fantastisk. Så det er virkelig ikke det. Jeg er faktisk lei meg for at jeg ikke trives med faget, ettersom jeg skulle ønske at jeg hadde interesse. Der er rett og slett faget. Det merket jeg når jeg tok bacheloren også. Alt med økonomi og finans slet jeg meg gjennom, med verken interesse eller god forståelse. Anonymkode: b97b2...235
alli634 Skrevet 10. september 2018 #16 Skrevet 10. september 2018 Jeg har en bachelor som egentlig ikke duger til noe, men har nå startet en såkalt erfaringsbasert master på deltid ved siden av jobben. Her finnes det litt av hvert å velge mellom hvor bacheloren ikke spiller noen rolle Jeg har en operativ bachelor, men tar nå en MBA
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #17 Skrevet 13. september 2018 Tror ikke jeg har lang nok erfaring for å ta erfaringsbasert master. Jeg har dessuten bare erfaring innen finans. Jeg vil noe helt annet. Anonymkode: b97b2...235
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #18 Skrevet 13. september 2018 Har du interesse for jus, geografi og Arkitektur? Jeg tar master i Fysisk Planlegging på NTNU og de tar en rekke forskjellige bachelor grader som inntak. Man har mulighet til å jobbe som arealplanlegger når man er ferdig. De har også en master i eiendomsutvikling der de tar inn folk med økad bachelor. Anonymkode: 8fdf7...749 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #19 Skrevet 20. august 2023 Du ser sikkert ikke denne ts, men om du gjør det så lurer jeg på hva du endte opp med å gjøre? Jeg er i en lignende situasjon, og er litt usikker på hva jeg vil gjøre kjenner jeg. Anonymkode: 722c5...db8
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #20 Skrevet 20. august 2023 Jeg har gått økonomi og ledelse ved USN. Er heller ikke veldig glad i rene tall, kunne ikke tenkt meg å være regnskapsfører feks. Jeg har funnet ut at jeg utvider mine muligheter veldig ved å ta master. Jeg tar master i økonomi og ledelse (siviløkonom), med spesialisering innen strategi og ledelse. Vi har ikke en eneste tall/regnefag. Til valgfag er det mulig å velge IT, markedsføring, innovasjon og noen flere. Så det finnes muligheter. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men det er gratis å ta master ved universiteter. Betaler kun semesteravgift på 830kr. Du kan jo sjekke litt ut. Anonymkode: 3c8c1...41c 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå