Gå til innhold

Når en starter på jobb 08.00 - når mener du...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en kontorjobb der jeg har et bittelite ansvar for oppfølging av de ansatte (jeg er ung, og ny, og har ikke satt meg inn i reglene så godt enda - jeg spør kun for å høre deres synspunkt) 

De ansatte på denne arbeidsplassen (bilverksted) starter 08.00 på jobb, men de aller fleste dagene kommer de inn døren 08.01, eller etter. Deretter bruker de gjerne 10 minutter på å skifte, snakke i garderoben og bruker mye tid på dette. 

Jeg mener at de ansatte skal være påkledd og klar på verkstedgulvet til 08.00, da begynner arbeidsdagen - og de får betalt for å være der når arbeidsdagen starter! 

Jeg har iallefall vokst opp med, og lært, at man alltid skal være litt før tiden på jobb, og det er jeg - gjennomsnittlig ett kvarter hver dag. 
Dette er for å være forberedt på dagen! 

Hva syntes dere? 

Finnes det noen lov som sier at en skal være klar til arbeidsdagens start? Eller er det kun en moralsk tanke - god/dårlig arbeidsmoral? 

Vil gjerne høre masse forskjellige synspunkt på dette, og vis gjerne til loven :) 

Anonymkode: de212...ef8

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når går de hjem da? Må de vanligvis stå over noen minutter eller går de også fem minutter før?

• Liker 7
Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet, og når jeg starter dagvakta kl 0700 så betyr det at da skal jeg være i arbeidsklær, på vaktrommet og klar for rapport fra nattevakt kl 0700. Ikke i garderoben.

Vil tro det gjelder andre arbeidsplasser også 

• Liker 31
Skrevet

Jeg er enig i prinsippet, men ville også sett helheten som andre her nevner.

Tenker at jeg ikke ville brydd meg med de ti minuttene viss det andre var på plass.

Skrevet

Vi ble trukket en time i lønn hvis vi stemplet inn etter kl. 08.00. Da skulle vi være i arbeidsklær og klare til å begynne å jobbe. Og du skulle ikke komme for sent mange ganger før første advarsel kom. Høres ut som om det har sklidd ut litt på arbeidsplassen til ts. Jeg ville ha tatt en prat med sjefen på generelt grunnlag, uten å nevne navn osv. Høres ut som en sak på et personalmøte, men det må komme fra sjefen hvis det skal bli tatt på alvor.

Anonymkode: d9a33...0a2

• Liker 4
Skrevet

Jeg er i prinsippet enig med deg, jeg er også alltid klar på jobb i god tid. På grunn av endringer i arbeidsmarkedet generelt ville jeg sett det an litt. Mange bransjer blir mer fleksible, mens andre blir mer rigide, men forskning er vel ganske samstemte i at folk trives best på fleksible arbeidsplasser. Får de gjort det de skal? Taper bedriften penger eller kunder på at de begynner litt senere? Dette er kjernespørsmål. Jeg vet også av erfaring at når man er ny og i tillegg ung er kontrollbehovet ofte større fordi man ikke har så mye erfaring enda. Se an spørsmålene, tenk over eget kontrollbehov - og ta en avgjørelse ut i fra det. Lykke til 🙂 

Anonymkode: dae00...6ae

• Liker 15
Skrevet

Jeg er TS. 

Det er ofte slik at de drar lunsjen ut, gjerne 5-10 minutter ekstra. Nå deltar jeg ikke i lunsjen hver dag (siden jeg ønsker å være tilstede på kontoret når kunder kommer innom), men jeg har hørt sjefen nevne det. Det er også slik at de går ut av bygget 10-15 minutter før arbeidsdagens slutt for å starte bilene, også er de i garderoben 15.55 - for så å nærmest løpe ut døren 16.00..dette syntes jeg er en uting - spesielt siden ingen av de har barn å rekke i barnehagen for eksempel. 

En annen ting er at de også står mye med telefonen!

• Liker 1
Skrevet

Enig med deg, jeg var kassemedrbeider matbutikk siste året på videregående. Begynte jeg 1600, så skulle jeg møte 1600 ved kassen, ferdig skiftet.

Vi som satt i kassen klargjorde ikke butikk/ryddet varer (leder fylte opp CashGuarden før vi kom), så hadde tatt seg dårlig ut om butikken åpnet 0900 i helgene,  og første kunde som skulle ha et brød måtte vente til klokken 0910-0915 med å betale fordi kasserene skulle skifte først.

Anonymkode: cdd8d...f2e

• Liker 3
Gjest missmarthe
Skrevet

Høres ut som om det har sklidd ut litt, men det er jo ikke noe fasit svar på det. Jobber man et sted der det kommer kunder kl 8 bør man også være klar og påkledd til det mener jeg, på generelt grunnlag. Dette gjelder også for helsevesenet, barnehager ol.

Jobber man på kontor syntes jeg det blir annerledes. Da er det 8-ish som gjelder, Noen dager svarer man en kundetelefon i bilen på vei til jobb, man leser mail og er tilgjengelig for svar i helger og ferier. I den typen jobber er det viktigere hva man får gjort i løpet av en dag/uke en akkurat når man kommer og går.

Uansett viktigtigere hva man gjør mellom pausene enn hvor lange pauser man tar ;)

Skrevet (endret)

Jeg synes man skal være ferdig skiftet på plass til 08.00, ikke bare være i bygget uten å kunne jobbe. Det samme når man går hjem - man forlater plassen sin 16.00 og så skifter, starter bilen og w/e de gjør uten å jobbe. 

Jeg er alltid ferdig skiftet og på plass når jeg begynner på jobb med mindre jeg har vært forsinket en sjelden gang. 

Edit; jeg jobber også på bilverksted/butikk/bensinstasjon og her må alle mekanikerne være klar til 07.00. 

Endret av FantasDick
  • Liker 2
Skrevet

Må bare legge til:

Jeg har nå personalansvar, men de hos meg stempler. Hadde de hos meg oppført seg på samme måte som de hos deg, så hadde jeg innført at man først stemplet inn når jakka var av (arbeidsklærne på), og ut før man tok på jakka igjen (skiftet). Da ville de automatisk ha blitt trukket i lønn om de snek seg unna i begge retninger. Må jo være noe billig stemplingssystmen å oppdrive?

Kan jo også pålegge folk å stemple ut og inn av lunsj. Nå har jeg ikke behov for dette hos meg, de er veldig pliktoppfyllende og jobber heller 5 min ekstra enn 5 min for lite. Dersom de av og til tar seg 45 min lunsj, eller tom 1 time, så sier jeg ikke noe på det da det skjer så sjelden (ingen av de røyker, røykerne tar jo seg gjerne en del ekstra pauser i løpet av dagen). Men hos deg høres det jo ut som det snyltes på tiden i alle retninger, da stiller jeg spørsmål til både arbeidsmoral og hvor effektiv man er når man jobber om dette er holdningen.

Anonymkode: cdd8d...f2e

• Liker 5
Skrevet

TS. 

Missmarthe - jeg er tildels enig med deg, men kontorjobb finnes i så mange forskjellige grader. I mitt tilfelle er det en kontorjobb hvor det også er et kundemottak - da mener jeg at man bør være på plass 08.00, med åpne programmer på pc'en som skal brukes i jobbsammenheng, slik at man er forberedt på å ta i mot telefoner og finne/legge inn kunden kjapt i systemene. Eller hvis de dukker opp her 08.00, så er det også en fordel å være klar - det syntes jeg sier mye om bedriften iallefall :)

• Liker 7
Skrevet

På bilmekanikere ville jeg rett og slett sett på utfakturert tid opp mot gjennomsnitt i bransjen. Er de effektive ville jeg ikke brydd meg om at de bruker litt tid om mirgenen og haler ut pausen. Om de fakturerer ut lite timer sammenlignet med andre verksteder ville jeg strammet skruen. 

• Liker 8
Skrevet

Slike ting er ikke lett å ta tak i. For et ordensmenneske som med selvfølge følger regler og er pliktoppfyllende kan det virke svart/hvitt, og å sette i gang en slags "holdningskampanje" virker bare positivt for en slik person. For andre typer mennesker, de som setter mer pris på frihet eller det sosiale, så kan disse utskeielsene rett og slett være viktig for å at de skal trives. Kanskje jobber de mer effektivt fordi de kan sitte lenger i lunsjen når praten er ekstra interessant eller morsom.

Ikke alle er like responsive til "strenge regler".

Det er også viktig hva som står i kontrakten. Hvis disse 20-25 minuttene hver dag er veldig viktig for ledelsen så klarer de fleste å skjerpe seg. Hvis det står i kontrakten at man skal være klar kl. 8 så har dere i hvert fall et sterkt argument.

Personlig mener jeg at medbestemmelse over egen arbeidshverdag er veldig viktig. Jeg var leder inntil nylig, og jeg skal innrømme at det ikke er så lett når man har fleksitid fra 10-14 og folk får jobbe hjemme så mye de vil. Men folks trivsel var det aller viktigste for meg, og jeg/bedriften fikk mye igjen for det. 

Det er i alle fall mine tanker. 

Ps. At folk står på telefonen er vel det jeg ville tatt tak i. Dette er et tidssluk, og det er ikke bevist at pauser som involverer skjermtid er særlig nyttig eller sunt for oss. 

Anonymkode: 64efb...3d5

• Liker 10
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er TS. 

Det er ofte slik at de drar lunsjen ut, gjerne 5-10 minutter ekstra. Nå deltar jeg ikke i lunsjen hver dag (siden jeg ønsker å være tilstede på kontoret når kunder kommer innom), men jeg har hørt sjefen nevne det. Det er også slik at de går ut av bygget 10-15 minutter før arbeidsdagens slutt for å starte bilene, også er de i garderoben 15.55 - for så å nærmest løpe ut døren 16.00..dette syntes jeg er en uting - spesielt siden ingen av de har barn å rekke i barnehagen for eksempel. 

En annen ting er at de også står mye med telefonen!

Men da har de det for lett og utnytter den slappe strukturen på arbeidsplassen. 

Stram opp strukturen. Det høres jo ut som at det går minst en time vekk på ingenting. 

Skrevet

Høres ikke ut som de er særlig motiverte.. Går det an å måle effektiviteten?

Som en her over sa f.eks..utfakturert tid elns..

Ev. innfør et morgenmøte klokken 08. Med kaffe. Der dere kjapt går gjennom hva som skal gjøres og oppsummerer gårsdagen og der du gjerne gir ros til en/de som fortjener det.

Anonymkode: 4d078...09e

• Liker 3
Skrevet

Er det i teorien nok arbeid til at alle kan fylle hele arbeidsdagen og holde et høyt temp, eller er kundeflyten for dårlig til at man kan opprettholde høyt tempo fra start til slutt? Regler er flotte ting, men de må tjene et formål. Dersom de ansatte rett og slett ikke har nok arbeid til å fylle en effektiv dag blir det kunstig å fokusere på om dagen starter kl. 08:00 eller 08:10, fordi da får du dødtid uansett. I motsatt fall, hvis det er sånn at masse oppgaver forblir ugjort eller må rulle over til neste dag, så må dere selvfølgelig jobbe med effektiviteten.

Anonymkode: 3de1c...ccf

• Liker 16
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ikke ut som de er særlig motiverte.. Går det an å måle effektiviteten?

Som en her over sa f.eks..utfakturert tid elns..

Ev. innfør et morgenmøte klokken 08. Med kaffe. Der dere kjapt går gjennom hva som skal gjøres og oppsummerer gårsdagen og der du gjerne gir ros til en/de som fortjener det.

Anonymkode: 4d078...09e

Møter er vel den største tidssluken av alle.

Anonymkode: a4d93...de8

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...