AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #1 Skrevet 5. september 2018 Er nysgjerrig på dere tenker. Personlig valgte jeg offentlig, fordi det vil gi mindre studielån og jeg hadde såpass så godt snitt at jeg visste jeg ville komme inn. Samtidig føler at det er mer status å studere privat.🤨 Anonymkode: 3f001...83e
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #2 Skrevet 5. september 2018 99% av befolkningen tar jo offentlig utdanning, da det er standard. Norske privatskoler er vel ikke akkurat bedre eller verre, men har heller med tilbud og beliggenhet å gjøre. BI ligger f.eks i Oslo, så jeg skjønner hvorfor noen heller vil gå der, enn å flytte vekk et par år. Utdanningen du får der er helt på nivå med det offentlige. Det negative med offentlig utdanning er selvfølgelig resursmangel - da vi har et endelig budsjett å følge. Da må det både prioriteres hvor mange som taes inn, og hva som kan tilbys, slik at det alltid er noen som faller utenfor. Private skoler kan undervise hva de vil, så lenge de har midler til å drifte. Dette kan vær skolepenger, donasjoner, og andre inntekter. Anonymkode: e07a7...887 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #3 Skrevet 5. september 2018 Hæ? Hva det har jeg aldri tenkt noe over. Bryr meg ingenting hvor folk tar utdannelsen sin Siden du nevner det så har jeg aldri tenkt at det er status å gå privat, tvert i mot har jeg alltid tenkt det er litt unødvendig og showoff, og litt sånn "pappa ordner opp"-greie så jeg kan ha fordommer mot de som er veldig opptatt av å få frem at de går privatskole og liker ikke folk som er veldig selvhøytidelige Anonymkode: 9fb39...49d 11
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #4 Skrevet 5. september 2018 Det som egentlig er mer prestisje er vel toppuniversitetene i utlandet. Har alltid følt at her i landet er det sånn at en del de som ikke kommer inn på studiet de ønsker i det offentlige betaler for å ta utdanning privat. Altså helt motsatt av det du tenker. Anonymkode: c4892...3e6 16
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #5 Skrevet 5. september 2018 Enig med AB over. Det er mest prestisje å studere på et godt universitet. De som ikke kommer inn på de gode universitetene gjennom Samordna opptak kan velge å betale for å studere privat. Anonymkode: f2a05...861 5
Gjest Bøff Eløff Skrevet 5. september 2018 #6 Skrevet 5. september 2018 Min oppfatning er at de som har dårlige karakterer studerer privat, altså er det mer prestisje å studere offentlig.
Gjest Stella Rose Skrevet 5. september 2018 #7 Skrevet 5. september 2018 "Alle" tar offentlig utdanning, ser ikke hvorfor jeg skal tenke noe om det.
Gjest GiftMann38 Skrevet 5. september 2018 #8 Skrevet 5. september 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: Er nysgjerrig på dere tenker. Personlig valgte jeg offentlig, fordi det vil gi mindre studielån og jeg hadde såpass så godt snitt at jeg visste jeg ville komme inn. Samtidig føler at det er mer status å studere privat.🤨 Anonymkode: 3f001...83e Skal du til utlandet? Det finnes knapt private studier det er knyttet prestisje til.
SPOCA Skrevet 5. september 2018 #9 Skrevet 5. september 2018 Tenker jeg ikke over i det hele tatt, da de fleste jeg kjenner tar offentlig utdanning.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #10 Skrevet 5. september 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: BI ligger f.eks i Oslo, så jeg skjønner hvorfor noen heller vil gå der, enn å flytte vekk et par år. Bare til orientering, vi har BI i flere byer enn Oslo. Anonymkode: ead91...5a3 4
Jentadi Skrevet 5. september 2018 #11 Skrevet 5. september 2018 Å ta offentlig utdanning er helt vanlig. Det er få yrker hvor status ved å ha studert privat betyr noe. 1
Gjest Kritt Skrevet 5. september 2018 #12 Skrevet 5. september 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er nysgjerrig på dere tenker. Personlig valgte jeg offentlig, fordi det vil gi mindre studielån og jeg hadde såpass så godt snitt at jeg visste jeg ville komme inn. Samtidig føler at det er mer status å studere privat.🤨 Anonymkode: 3f001...83e Det er vel bare BI som er en anerkjent privat høyskole her i landet? BI har en ørlite annen og mer markedsrettet tilnærming enn NHH, men har inntrykk av at at NHH er vel så anerkjent. Status forbinder jeg mer med kjente utenlandske universiteter og høyskoler som Harvard, Oxford, Yale, Insead, Stanford, MIT m.fl.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #13 Skrevet 5. september 2018 20 minutter siden, AnonymBruker said: Bare til orientering, vi har BI i flere byer enn Oslo. Anonymkode: ead91...5a3 Fult klar over det, men BI som før lå på Sandvika, nå på Nydalen, er jo det mest brukte eksemplet på det folk mener er "kjøpt utdanning", siden de ikke greide å komme seg inn på NHH. Men jeg tror absolutt at du finner kapable studenter ved BI, som rett og slett heller ville bli boende i Oslo, kontra 3-5 år i Bergen. Selv om Bergen (NHH) og Trondheim (NTNU) er fine byer, så er de ikke god match for alle, og søker de gjerne seg til beste alternativ, eller noe som ligger nærmere hjemmet. Også kan det vel hende at BI har studie de andre skolene ikke har, nå er det ganske lenge siden jeg har sett på BI sine tilbud. Anonymkode: e07a7...887
Gjest Bøff Eløff Skrevet 5. september 2018 #14 Skrevet 5. september 2018 3 timer siden, Kritt skrev: Det er vel bare BI som er en anerkjent privat høyskole her i landet? BI har en ørlite annen og mer markedsrettet tilnærming enn NHH, men har inntrykk av at at NHH er vel så anerkjent. Status forbinder jeg mer med kjente utenlandske universiteter og høyskoler som Harvard, Oxford, Yale, Insead, Stanford, MIT m.fl. I disse trakter er ikke BI status. Nesten det motsatte faktisk.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #15 Skrevet 5. september 2018 3 minutter siden, Bøff Eløff skrev: I disse trakter er ikke BI status. Nesten det motsatte faktisk. Hvilke trakter ? I ansettelses-sammenheng ? Jeg går på offentlig høyskole øk/ad men har flere rundt meg som gikk BI. Virker mer status å gå på BI Anonymkode: 73384...a4a
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #16 Skrevet 5. september 2018 Ja, det er jammen meg lavstatus å studere rettsvitenskap, medisin og indøk. Hjelpes. Anonymkode: 05766...8dd 5
_popcorn_ Skrevet 5. september 2018 #17 Skrevet 5. september 2018 Jeg gidder ikke bry meg om hvor folk studerer, det som er mer interessant er hva dem studerer...
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #18 Skrevet 5. september 2018 Anser dette som et "ikke problem", forøvrig er det helt idiotisk at det skal bli sett på som snobbete å gå på BI når man får alle kostnadene dekket av lånekassen. Er ikke akkurat en enorm utgift for en lang karriere. Finnes mange grunner til at man ønsker å gå på BI, f.eks spesielle fag man har interesse for, beliggenhet, nettverk, gode muligheter til å få internships osv. I land som f.eks Storbrittania koster en bachelorgrad på et universitetet fra 90-200 000 per år og det blir ikke sett på som snobbete å studere der for å si det sånn. Jeg er veldig nysgjerrige på hvorfor folk i Norge har så bastante meninger om hvilke studiesteder som er best? Er det fordi det er så lite tilbud i dette landet? Hører stadig på jobb folk fra BI snakke dritt om de som har studert på NHH og omvendt. Synes det er veldig spesielt. Mitt inntrykk er ikke at arbeidsgivere bryr seg nevneverdig. Anonymkode: 9965f...a8b
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #19 Skrevet 5. september 2018 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anser dette som et "ikke problem", forøvrig er det helt idiotisk at det skal bli sett på som snobbete å gå på BI når man får alle kostnadene dekket av lånekassen. Er ikke akkurat en enorm utgift for en lang karriere. Finnes mange grunner til at man ønsker å gå på BI, f.eks spesielle fag man har interesse for, beliggenhet, nettverk, gode muligheter til å få internships osv. I land som f.eks Storbrittania koster en bachelorgrad på et universitetet fra 90-200 000 per år og det blir ikke sett på som snobbete å studere der for å si det sånn. Jeg er veldig nysgjerrige på hvorfor folk i Norge har så bastante meninger om hvilke studiesteder som er best? Er det fordi det er så lite tilbud i dette landet? Hører stadig på jobb folk fra BI snakke dritt om de som har studert på NHH og omvendt. Synes det er veldig spesielt. Mitt inntrykk er ikke at arbeidsgivere bryr seg nevneverdig. Anonymkode: 9965f...a8b Det er vel ikke sett på som snobbete fordi det stort sett ikke finnes alternativer til høyere utdanning der? Anonymkode: ed6e6...117 1
Gjest Kritt Skrevet 5. september 2018 #20 Skrevet 5. september 2018 1 time siden, Bøff Eløff skrev: I disse trakter er ikke BI status. Nesten det motsatte faktisk. Ettårige utdannelser fra BI har vel ikke særlig status, men det fireårige siviløkonomstudiet har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå