Gå til innhold

Hva kan man jobbe med, med kun videregående?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en nevø som har slitt med skole og teorien på skolen. Han brukte flere år på å gjøre ferdig videregående, ved å ta opp fag han strøk på. Flere i hans nærmeste familie har høy utdannelse, inkl u.t og mine barn. Vi ser det på han at dette tynger han. Han er en fin gutt, bare at teorien er ikke hans sterkeste side, og å ta noe skole videre er helt uaktuelt, i hvert fall sånn som ståa er nå. Han sier han får vondt i magen, bare av tanken. Han er 25, blir snart 26 år.

Har dere noe forslag på hva en i hans situasjon kan gjøre. Vi har foreslått at han bør prøve noe håndverker yrke, elektro, snekker eller noe. Er det en type yrke som krever opplæring, men minimalt med teori?

Vi bare ønsker å hjelpe han.

Anonymkode: d5fa9...405

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt kan tilrettelegges når det kommer til fagprøver i de fleste fag. Nå som han er såpass stor så kan han jo gå som praksiskandidat, jobbe noen år for å så ta fagprøve i det yrket han vil inn i. Har studiekompetansen, så tror jeg det trekker ned årene man må jobbe før man kan ta fagprøve.

Liker han barn og unge? Kan søke seg inn som vikarer i barnehage/sfo og på sikt bli barne og ungdomsarbeider?

Anonymkode: a0677...f30

Skrevet

Jobb på bensinstasjon e.l. Vikar i omsorgsyrker (f.eks sykehjem). Det finnes også ett-årige utdanninger han kan søke på, som f.eks toller, trafikkstyrer på jernbaneskolen, fengselsbetjent. 

Anonymkode: 03cd2...51a

Skrevet

Kjenner noen uten mer utdannnelse enn videregående (ikke yrkesfag), og noen som ikke har fullført videregående. De jobber som gartner, parkeringsvakt, pleieassistent på sykehjem, kokk på sykehjem og i matbutikk. En annen jobber som vekter, men han har tatt et vekterkurs. 

Skrevet

Hvis han ønsker å bli snekker/elektriker/mekaniker etc kan han ta kontakt med opplæringskontoret. Der kan han få veiledning for å bli lærling. Mulig han kommer under voksenlærling når han er såpass gammel. Mannen min tok utdannelse slik. Han måtte ta noen fag som privatist (vdg nivå) og ellers jobbet han i et firma som lærling i fire år før han fikk gå opp til svenneprøve. Det fungerte godt for han. (Han har adhd og dysleksi, så skolegang har aldri vert lett for han) 

akademia er ikke for alle, og det er flott å få seg en yrkesutdannelse. Norge trenger flere håndtverkere.

Anonymkode: 96d9c...903

Skrevet

Jeg kjenner flere som kun har grunnskole (evt. VGS). Enkelte av dem tjener godt i gode yrker. 

-butikkmedarbeider (her kan man jobbe seg opp til avdelingsleder/sjef etterhvert) 

-lagermedarbeider

-assistent i bofellesskap, på sykehjem, i skole, på SFO, i idretten

-rengjøringspersonell i bedrifter eller hjemme hos folk

-servitør

-bartender (krever noe praktisk kursing) 

-renovasjon

-taxi (krever noe kursing) 

-yrkessjåfør (må ha sertifikat for ulike typer kjøretøy) 

Anonymkode: f5557...5d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...