Blomstermor Skrevet 4. september 2018 #1 Skrevet 4. september 2018 Og hvilke bøker syns du det virker som at «alle har lest»?
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #2 Skrevet 5. september 2018 Jeg mener alle bør lese noen av de mest vesentlige klassikerne, som Fluenes herre av William Golding, Animal farm av George Orwell, Natten av Elie Wiesel. Bøker det virker som alle har lest for meg er kanskje typ Harry Potter, Fifty shades etc. Anonymkode: 9c32a...9c6
Gjest missmarthe Skrevet 5. september 2018 #3 Skrevet 5. september 2018 Veldig mange gode klassikere. Noen av mine favoritter er "Parfymen" av Patrick Suskind, "Magikeren" av Fowles (enter elsker du den eller så hater du den). "Lolita" av Vladimir Nabokov er svært god, men passer ikke for alle. Ernest Hemingway har mye bra; "den gamle mannen og havet" er fin ellers kan novellene: "The short happy life of Francis Macomber", "End of Something" og "Cat in the rain" varmt anbefales. Virker som alle har lest Harry Potter, Fifty Shades, Twilight ol. "A song of Ice and Fire" (Game of Thrones) bøkene likte jeg også svært godt. Disse er dårlig skrevet og tunge, men handlingen er god
Aragorn ll Elessar Skrevet 5. september 2018 #4 Skrevet 5. september 2018 Synes egentlig ikke det finnes noen bøker man må lese. Det er bøker jeg synes man burde lese som Krig og Fred eller Store Forventinger altså klassiker.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #5 Skrevet 5. september 2018 Kommer an på hvilke miljø du vanker i hvilke bøker det virker som "alle" har lest. Folk snakker om Harry Potter her som om det er noe negativt. Harry Potter-serien er fantastisk. Ellers synes jeg alle bør lese John Steinbeck, Emily Brontés Wuthering Heights, Charles Dickens, Alice Munro. Og så synes jeg folk bør drite mer i begrep som lav- og høykultur. Da kan de heller lese Bourdieu om smak. Å bare være opptatt av høykultur kan fort ende i arroganse og nedlatenheter. Anonymkode: f4257...82c 8
miaw Skrevet 5. september 2018 #6 Skrevet 5. september 2018 (endret) Dette kommer helt an på hva en liker. Noen liker litterære klassikere, andre liker fantasy eller poesi osv. Så jeg ser ikke vitsen i å si alle må lese game of thrones for eksempel selv om jeg personlig elsker bøkene. Liker du ikke sjangeren er det sannsynligvis ikke noe for deg. Men en bok som heter "halve himmelen" er en bok jeg mener alle bør lese. Den handler om kvinneundertrykkelse. Fordi temaet er så viktig, og ikke minst fordi boka engasjerer og gir deg lyst til å bidra til å gjøre en forskjell er dette en bok jeg kan anbefale til alle. Endret 5. september 2018 av miaw
Diamant20 Skrevet 5. september 2018 #7 Skrevet 5. september 2018 Er ikke mye å lese, men jeg syntes Ayla the for er en utrolig fin bok. Nå elsker jeg virkelig dyr da så det har sikkert litt å si
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #8 Skrevet 5. september 2018 Jeg synes det bør gå mer på interesse og ikke at alle må lese bøker de ikke er interessert i eller liker. Anonymkode: fe645...3d5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #9 Skrevet 5. september 2018 Hvis du tenker på bøker som det av og til refereres til, og på en måte er "allmennkunnskap" vil jeg foreslå Ringenes herre, Harry Potter, Krig og Fred, Alkymisten, sult, Ibsens verker, Romeo og Julie, bibelen, sagaen om isfolket,... Anonymkode: 362bd...308
Tanuki Skrevet 5. september 2018 #10 Skrevet 5. september 2018 Never Let Me Go - Kazuo Ishiguro Atonement - Ian McEwan The Color Purple - Alice Walker On Justice - Michael Sandel Marley & Me - John Grogan Harry Potter serien Ronja Røverdatter 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #11 Skrevet 6. september 2018 De tre musketerer og Greven av Monte Cristo av Alexandre Dumas er helt fantastiske bøker og man har gått glipp av noe stort dersom man ikke har lest noen av dem. Anonymkode: ca7eb...b95 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #12 Skrevet 6. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: De tre musketerer og Greven av Monte Cristo av Alexandre Dumas er helt fantastiske bøker og man har gått glipp av noe stort dersom man ikke har lest noen av dem. Anonymkode: ca7eb...b95 Enig i dette, dog dette er bøker man kanskje får mest ut av dersom man leser de i tenårene. Jeg tenker at På sporet av den tapte tid av Proust, Idioten av Dostojevskij, Reisen til nattens ende av Céline, Far Goriot av Balzac, Den fremmede av Camus og Uroens bok av Pessoa er viktige bøker å ha lest. Anonymkode: a09ad...b84 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #13 Skrevet 6. september 2018 En av oss, om 22.juli Anonymkode: 362bd...308
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå