Gå til innhold

Er ferdigutdannet vernepleier men ønsker å jobbe som jordmor eller helsesøster! Må jeg starte helt på nytt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble ferdigutdannet i 2009 som vernepleier. Må jeg starte helt fra start med sykepleier-utdanning om jeg skal kunne få jobb som jordmor eller helsesøster? :( forestiller meg at dette er drømmejobbene mine som har kommet de siste årene. Før det ville jeg jobbe innen psykiatri, PU og barnevern, og har jobbet med alt, og er klar for noe annet. Helsesøster er vel den optimale drømmejobben 💕 Noen som har gjort samme «karrierebytte»... Synes det er litt dumt å skulle hoppe inn i full utdannelse igjen etter så mange år, savner ikke studentlivet akkurat. 😕

Anonymkode: 777f6...958

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, man må ha sykepleie i bunn og 2 år(?) i praksis før man kan videreutdanne seg til helsesøster.

Hilsen vernepleier som også vil bli helsesøster. 

Anonymkode: 57cac...2ca

Skrevet

Du må ta sykepleien hvis du vil bli jordmor eller helsesøster ja, kanskje noen fellesfag du kan få fritak for, men ellers må du gå de tre årene. I tillegg må du jobbe 1 år før du kan søke videreutdanning. Har du mange år igjen i arbeidslivet kan det være en god investering å følge drømmen :)

Anonymkode: 143fe...434

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar, da vet jeg det sikkert at jeg må starte på flerårig studie igjen, det høres spennende ut med sykepleiestudiet da, men får vente å se litt, for øyeblikket ligger jeg høygravid på sofaen, så tidspunktet er jo ikke akkurat nå :) 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, da vet jeg det sikkert at jeg må starte på flerårig studie igjen, det høres spennende ut med sykepleiestudiet da, men får vente å se litt, for øyeblikket ligger jeg høygravid på sofaen, så tidspunktet er jo ikke akkurat nå :) 

Lykke til! Hvorfor er disse yrkene drømmen? Jordmødre har en av de tyngste turnusene i helsevesenet har jeg hørt. 

Anonymkode: 8c458...9f1

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må ta sykepleien hvis du vil bli jordmor eller helsesøster ja, kanskje noen fellesfag du kan få fritak for, men ellers må du gå de tre årene. I tillegg må du jobbe 1 år før du kan søke videreutdanning. Har du mange år igjen i arbeidslivet kan det være en god investering å følge drømmen :)

Anonymkode: 143fe...434

Man må jobbe i to år, ikke ett.

Anonymkode: 9827d...035

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må jobbe i to år, ikke ett.

Nope.

«For å bli jordmor må du først ta en bachelorgrad i sykepleie, ha minimum ett års yrkespraksis som sykepleier, og deretter en toårig spesialisering innen svangerskapsomsorg, fødselshjelp og kvinnehelse. «

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/jordmor

Anonymkode: ae1fd...456

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til! Hvorfor er disse yrkene drømmen? Jordmødre har en av de tyngste turnusene i helsevesenet har jeg hørt. 

Anonymkode: 8c458...9f1

Etter å ha jobbet i tung ungdomspsykiatri har jeg fått en stor forkjærlighet for å jobbe med barn/unge, men så er det veldig tungt å jobbe med psykiatri og barnevern i lengden. Ser for meg at jeg hadde egnet meg godt som helsesøster på en skole, satt vaksiner og snakket med barn/unge om store og små problemer i livene deres. Ser for meg at helsesøsterjobben kan være veldig givende og samtidig ikke like utmattende som ungdomspsykiatri/barnevern selv om det gir masse. Siden jeg er gravid har jeg sett mye på fødeavdelingen og fikk plutselig veldig lyst til å kunne jobbe sånn som dem, virker veldig sterkt og givende å få ta del i en så sinnsyk opplevelse. Også kunne jeg godt tenkt med en jobb på helsestasjonen for å følge opp mødre og småbarn, eller jobbe på helsestasjonen for unge:) Vet ikke om jeg fikk svart ordentlig på «hvorfor» - men jeg tror jeg hadde passet godt til yrkene😊 Men er bare vernepleier 😅

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nope.

«For å bli jordmor må du først ta en bachelorgrad i sykepleie, ha minimum ett års yrkespraksis som sykepleier, og deretter en toårig spesialisering innen svangerskapsomsorg, fødselshjelp og kvinnehelse. «

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/jordmor

Anonymkode: ae1fd...456

Beklager. Mener å huske det var to år for noen år siden, er det endret nå? Eller har det alltid vært ett år?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...