AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #1 Skrevet 4. september 2018 Ja jeg undres. Er det fordi de er for bundet opp til hva de har lært og klarer ikke tenke selv ? De rikeste har en egen evne til å våge å Ta risiko. De har også ofte spiser albuer. Eller tar jeg feil ? Som et tilleggs-spørsmål - hvordan blir man rik ? Anonymkode: 01e6b...fd0
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #2 Skrevet 5. september 2018 Statistisk sett så vil jeg tro økonomer er overrepresentert blant Norges rikeste. Nå er jo også mange av de rikeste arvinger, men den gjennomsnittlige direktør I Norsk industri er nok utdannet økonom / siviløkonom, vil jeg tro. Dersom vi ser på de 20 rikeste på topp 100 listen over Norges rikeste fra 2017, så finner vi følgende med utdanning innen økonomi: Trond Mohn - Siviløkonom (#3) Svein Støle - Siviløkonom (#6) Leif Ovesøn Høegh - Master i Economics + MBA (#10) Magnus Reitan - Siviløkonom (#11) Johan H. Andresen - MBA (#17) Einar Aas - Siviløkonom (#20) Disse utgjør da 30% av topplisten...resten er en god blanding av arvinger, gründere, Ingeniører, og miks. Nå er det heller ikke rart at mange siviløkonomer får toppjobber i Norge. For å komme inn på f.eks NHH, så må en ha gode karakterer, og studentene ved NHH har på snitt høyere karakterer enn resten. Anerkjente selskap hyrer ofte folk fra NHH, og disse går da i mange forskjellige jobber med mulighet for klatring til administrative stillinger (Trainee-stillinger f.eks), eller jobber med gode økonomiske utsikter. Men kanskje du tenkte på mer "A4" økonomer? Anonymkode: b2fe1...aa8 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #3 Skrevet 5. september 2018 *sjeldent Anonymkode: beeeb...88b 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #4 Skrevet 5. september 2018 Økonomer er risikoaverse og foretrekker å forvalte i stedet for å skape. Anonymkode: 71ad0...c97 2
Knirke Skrevet 5. september 2018 #5 Skrevet 5. september 2018 Som AB ....aa8 skriver over så er det mange rike siviløkonomer. Men man blir ikke rik av å ta årsstudium i økonomi. Heller ikke hvis man tar bachelor i samfunnsøkonomi. Det er forskjell på økonomiutdannelser, er poenget mitt. 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #6 Skrevet 5. september 2018 Kommer jo an på hva slags økononi man har studert, det er mange retninger. Man blir ikke risikomotivert hvis man f. eks. velger en retning innen regnskap, men man kan få interesse for det hvis man f. eks. tar finans.... Anonymkode: e1b05...5b3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #7 Skrevet 5. september 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Statistisk sett så vil jeg tro økonomer er overrepresentert blant Norges rikeste. Nå er jo også mange av de rikeste arvinger, men den gjennomsnittlige direktør I Norsk industri er nok utdannet økonom / siviløkonom, vil jeg tro. Dersom vi ser på de 20 rikeste på topp 100 listen over Norges rikeste fra 2017, så finner vi følgende med utdanning innen økonomi: Trond Mohn - Siviløkonom (#3) Svein Støle - Siviløkonom (#6) Leif Ovesøn Høegh - Master i Economics + MBA (#10) Magnus Reitan - Siviløkonom (#11) Johan H. Andresen - MBA (#17) Einar Aas - Siviløkonom (#20) Disse utgjør da 30% av topplisten...resten er en god blanding av arvinger, gründere, Ingeniører, og miks. Nå er det heller ikke rart at mange siviløkonomer får toppjobber i Norge. For å komme inn på f.eks NHH, så må en ha gode karakterer, og studentene ved NHH har på snitt høyere karakterer enn resten. Anerkjente selskap hyrer ofte folk fra NHH, og disse går da i mange forskjellige jobber med mulighet for klatring til administrative stillinger (Trainee-stillinger f.eks), eller jobber med gode økonomiske utsikter. Men kanskje du tenkte på mer "A4" økonomer? Anonymkode: b2fe1...aa8 Andresen og Reitan er vel arvinger Anonymkode: 01e6b...fd0 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #8 Skrevet 5. september 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Økonomer er risikoaverse og foretrekker å forvalte i stedet for å skape. Anonymkode: 71ad0...c97 Ja der fikk du sagt det jeg har inntrykk av. Hvis man foretrekker å skape, hvilken utdannelse burde man ta da ? Anonymkode: 01e6b...fd0
Gjest Bolledeig Skrevet 5. september 2018 #9 Skrevet 5. september 2018 (endret) Svaret er vel enkelt. De lærer seg tidlig at nytten av økende inntekt er sterkt avtagende og velger vet et tidspunkt å hoppe av rotteracet. Endret 5. september 2018 av Bolledeig
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #10 Skrevet 5. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer jo an på hva slags økononi man har studert, det er mange retninger. Man blir ikke risikomotivert hvis man f. eks. velger en retning innen regnskap, men man kan få interesse for det hvis man f. eks. tar finans.... Anonymkode: e1b05...5b3 1 time siden, Knirke skrev: Som AB ....aa8 skriver over så er det mange rike siviløkonomer. Men man blir ikke rik av å ta årsstudium i økonomi. Heller ikke hvis man tar bachelor i samfunnsøkonomi. Det er forskjell på økonomiutdannelser, er poenget mitt. Ja hvilken retning er for de økonomene som faktisk er rike da ? Er ikke disse økonomene ledere og Har en ledelse utdannelse på toppen ? Anonymkode: 01e6b...fd0
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #11 Skrevet 5. september 2018 1 minutt siden, Bolledeig skrev: Svaret er vel enkelt. De lærer seg tidlig at nytten av økende inntekt er sterkt avtagende og velger det et tidspunkt å hoppe av rotteracet. Hm kan du utdype ? Anonymkode: 01e6b...fd0
Gjest Bolledeig Skrevet 5. september 2018 #12 Skrevet 5. september 2018 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hm kan du utdype ? Anonymkode: 01e6b...fd0 Uten å høres for mye ut som en hippie, så blir du ikke noe særlig lykkeligere av mer penger etter du har kommet deg forbi punktet der penger ikke lenger er en bekymring (alle som har hatt lite penger i kortere eller lengre perioder vet godt hva denne forskjellen er). Det eneste som skjer er at du flytter referansepunktet ditt, justerer forbruket opp tilsvarende og blir ikke noe særlig lykkeligere. Så begynner du bare å sammenlikne deg med litt rikere folk hele tiden, og blir du rik nok, så kaster du vinglass på rikmannskompisene dine på fester i kjempeleiligheter fordi de sier at konen din ikke er ung nok eller at han har flere rike venner enn deg. https://www.dn.no/nyheter/2018/06/04/1328/Jus/-damer-over-40-er-lik-er-blitt-sjargong-for-disse-mennene-i-finansmiljoet Og når man bare har et liv, så er det ganske mange som bestemmer seg for at de ikke gidder hele det opplegget der. Endret 5. september 2018 av Bolledeig
Gjest Bolledeig Skrevet 5. september 2018 #13 Skrevet 5. september 2018 Og her vil jeg være EKSTREMT klar. Jeg mener IKKE at "fattigdomslykke" er en greie av den grunn, for opp til et visst punkt har det veldig mye å si hvordan du har det knyttet til hvor mye penger du har, type Bekymring knyttet til deg selv og barna dine Bekymring knyttet til boligsituasjon Følelse av utenforskap på grunn av at pengene ikke strekker til til det "alle andre gjør" Dag/dag bekymring om at penger ikke skal strekke til +++ Dette er en helt annen greie
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #14 Skrevet 5. september 2018 12 minutter siden, Bolledeig skrev: Uten å høres for mye ut som en hippie, så blir du ikke noe særlig lykkeligere av mer penger etter du har kommet deg forbi punktet der penger ikke lenger er en bekymring (alle som har hatt lite penger i kortere eller lengre perioder vet godt hva denne forskjellen er). Det eneste som skjer er at du flytter referansepunktet ditt, justerer forbruket opp tilsvarende og blir ikke noe særlig lykkeligere. Så begynner du bare å sammenlikne deg med litt rikere folk hele tiden, og blir du rik nok, så kaster du vinglass på rikmannskompisene dine på fester i kjempeleiligheter fordi de sier at konen din ikke er ung nok eller at han har flere rike venner enn deg. https://www.dn.no/nyheter/2018/06/04/1328/Jus/-damer-over-40-er-lik-er-blitt-sjargong-for-disse-mennene-i-finansmiljoet Og når man bare har et liv, så er det ganske mange som bestemmer seg for at de ikke gidder hele det opplegget der. Jeg spør ikke om lykke egentlig men greit nok. Jeg lurer på hvorfor folk vil bli økonomer om de ikke vil bli rike ? Det er altså forvaltning de ønsker å jobbe med ? Hva studerer de som ønsker å skape verdier da ? Anonymkode: 01e6b...fd0
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #15 Skrevet 5. september 2018 Nytt innspill : hvem var rike før oljen kom og hva tjente de penger på ? Jeg antar det gikk i skog/trær, fisk, aluminium ( div gruvedrift), skipsfart m.m. Gjerne utfyll ! Finnes det litteratur om Norges industri-historie ? Takk hilsen nyoppstartet øk/ad student Anonymkode: 01e6b...fd0
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #16 Skrevet 5. september 2018 Du stiller mange interessante spørsmål, og mange spørsmål vil du nok få litt svar på utover i utdanningen! Hvis du går på BI vil jeg anbefale deg å sitte fremoverlent i Bedriften-fagets undervisning. Spør foreleserne dine, spør medstudentene dine, følg med i aviser og tidsskrifter (DN, E24, DinePenger, Kapital, Finansavisen) osv. Gjør oppgaver og konsentrer deg om studiene, så kommer svar ramlende ned etter hvert Lykke til! Anonymkode: 79984...176
Gjest Bolledeig Skrevet 5. september 2018 #17 Skrevet 5. september 2018 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg spør ikke om lykke egentlig men greit nok. Jeg lurer på hvorfor folk vil bli økonomer om de ikke vil bli rike ? Det er altså forvaltning de ønsker å jobbe med ? Hva studerer de som ønsker å skape verdier da ? Anonymkode: 01e6b...fd0 Selvfølgelig er det et svar på spørsmålet ditt. Når du, blant annet gjennom studiet, får innblikk i hvor lite ekstra lykke som kommer av relativt mye ekstra inntekt, så er det ganske mange som velger seg en karrierevei som ikke utelukkende er motivert av penger. Dessuten er et hardt skille mellom skaping og forvaltning kunstig. Det hjelper ikke om noen har en kjempegod forretningsidé dersom konkurrenten din kan stjele ideen uten konsekvenser en uke senere, underleverandøren din kan love deg masse greier de ikke klarer å holde uten at det får konsekvenser for dem, og du ikke har et fungerende marked å selge det i når du er ferdig med å utvikle produktet fordi en aktør har overtatt hele greien og skviser ut alle nykommere. Eventuelt at alle kundene dine nekter å betale etter å allerede ha mottatt tjenesten. Endret 5. september 2018 av Bolledeig
matrobot Skrevet 5. september 2018 #18 Skrevet 5. september 2018 Bare tenk det som fotballspillere. Ikke alle kan spille i de øverste ligaene. Noen satser mye og får suksess, mens andre tar fotball mindre alvor. Det er også mange som spiller fotball som hobby. Og det er heller ikke slik at alle økonomer ønsker å være rike. De er kanskje så økonomisk hjemme at de greier veldig bra med en vanlig lønn 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #19 Skrevet 5. september 2018 Av de 5 rikeste personene i verden har 3 IT-relatert utdannelse. Anonymkode: 700bd...5ca
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #20 Skrevet 5. september 2018 Hvordan skape verdier i stedet for å forvalte andres: Steg 1: https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/registrering/starte-registrere-aksjeselskap-as/ Steg 2: Her stopper det for min del 🙂 Anonymkode: 71ad0...c97
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå