AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #1 Skrevet 4. september 2018 Hei! Jeg har jobbet i butikk i et par år etter videregående, da jeg har vært litt usikker på hva jeg vil studere. Fant nylig ut at jeg er gravid og vi ønsker å beholde barnet. Jeg vil få meg en utdannelse og har tenkt litt på å bli lærer. Men da må jeg ta opp matte neste år (er for sent nå), og så søke lærerutdanning i 2020. Utdannelsen er samlingsbasert, 1.-7.trinn. Jeg er redd for at det blir veldig lenge å studere når jeg etter hvert får barn. Samboer har forresten 100% fast jobb. Har også tenkt litt på vernepleie, men jeg tror ikke at jeg vil trives med å jobbe turnus. Hvilke dagjobber (evt. noen kvelder) er aktuelle for vernepleiere? Er så stresset nå, kom gjerne med innspill... Anonymkode: b4e81...8dc
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #2 Skrevet 4. september 2018 Vet ikke så mye om studiene, men kanskje det er mulig å ta matten til våren slik at du fremdeles kan søke til høstopptaket? Så går det litt raskere ihvertfall Anonymkode: 5552c...86b
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #3 Skrevet 5. september 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke så mye om studiene, men kanskje det er mulig å ta matten til våren slik at du fremdeles kan søke til høstopptaket? Så går det litt raskere ihvertfall Anonymkode: 5552c...86b Takk for tips! Ja, det er jo en mulighet. Men jeg er avhengig av å få 4 i både 1P og 2P, så jeg er redd det blir litt mye å ta for seg på et halvår. Har 2 i begge fagene nå... Anonymkode: b4e81...8dc
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #4 Skrevet 5. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips! Ja, det er jo en mulighet. Men jeg er avhengig av å få 4 i både 1P og 2P, så jeg er redd det blir litt mye å ta for seg på et halvår. Har 2 i begge fagene nå... Anonymkode: b4e81...8dc Verdt å prøve! Hvis du ikke klarer det er det heller ikke sikkert du klarer det året etter. Og så synes jeg også du skal begynne på det studiet du har lyst til å gå på. Du har fremdeles mange år igjen i arbeidslivet. Viktig å trives i jobben sin. Vernepleiere jobber ofte både noen kvelder og litt helg. Turnus er ofte grunnen til at folk velger vekk vernepleier og sykepleier. Eller at de søker seg over til annet når de får barn. Vanskelig å få 100% fast stilling også, sånn at du "må" spe på med kveldsvakter for å få en grei inntekt. Anonymkode: a02f5...fd1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #5 Skrevet 5. september 2018 Jeg synes ikke du skal utdanne deg «nedover» fordi du tror det er mest praktisk. Du ønsker egentlig å bli lærer - da synes jeg du skal starte på det. Det er selvsagt ingen hindring å studere med baby når man er 2 foreldre, og spør du meg er det helt ideellt. Jeg ventet med barn til jeg var ferdigstudert og hadde jobbet noen år, og det er utfordringer med det og. Tror jeg hadde klart det like greit i studietiden mtp prioriteringer osv. Jeg ser ikke helt hvorfor du tviler på dette. Studenter med barn får ofte gode karakterer fordi de MÅ prioritere all tid fornuftig - og kan ikke «bare ta det senere». Studenter som er foreldre går jo glipp av endel sosialt, men det valget har dere uansett bestemt uavhengig av jobb/studier. Jeg personlig hadde aldri valgt en såpass tøff jobb som vernepleier om jeg ikke virkelig ønsket det og var forberedt på relativt lav lønn og turnusarbeid. Jeg har venninner som studerte som eneforsørgere, så jeg ser ikke hvorfor dette skal være en hindring for deg. Anonymkode: 68f11...0a2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #6 Skrevet 5. september 2018 Har selv fått to barn under studietiden. Har mastergrad og en fin jobb. Det var fint å være studentmamma. Som vernepleier kan du f.eks jobbe i en arbeids og inkluderingsbedrift (hjelpe folk som f.eks sliter med rusproblematikk ut i arbeid), NAV, barnevern eller annet. Ville personlig aldri blitt lærer (krevende jobb og slitsomme foreldre) men er glad noen ønsker det Lykke til! Anonymkode: dd065...812
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #7 Skrevet 5. september 2018 Vernepleier kan jobbe på dagsenter for utviklingshemmede og i barnehage og skole med barn med spesielle behov. Sikkert mange flere steder også. Jeg er nyutdannet vernepleier nå, og syns det var en veldig fin utdanning, ikke for vanskelig og veldig interessant, spesielt atferdsanalyse. Jeg syns turnusarbeid har fungert veldig bra med små barn. Arbeidstidene mine er enten 7-15 eller 15-22.30. Ved dagvakter slutter jeg ganske tidlig, og kan være i bhg og hente kl 15.15. Og når jeg har kveldsvakter kan vi ha en lang rolig morgen med sen levering. Etter levering har jeg masse tid til husarbeid og hvile (noe man trenger når man har små barn). Og far får bidratt på lik linje med mor på kvelden. Min mann har like god kontroll på legging og rutiner med ungene fordi han har vært alene med dem. Turnus innebærer også helgejobbing, og da får jeg fri enkelte ukedager istedenfor, og kan holde ungene hjemme for å dra på badeland f.eks. selvfølgelig kjipt å gå glipp av enkelte familiemiddager og sånt pga turnus, men i det store og hele er jeg mer fornøyd med turnus enn dag. Anonymkode: 1a9bd...76d
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #8 Skrevet 5. september 2018 Hva har du mest motivasjon for? Jeg syntes det var tungt å studere med barn (var enslig, da, så det økonomiske og praktiske kom i tillegg til omsorgsoppgaven), og tror at motivasjonen har mye å si. Selvsagt er det en fordel med et kortere studieløp, men hvis det er lærer du virkelig ønsker kan det gjøre det enklere å stå i det også når det blir slitsomme dager med eksamenslesing og omgangssyke. For ikke å snakke om alle de årene som kommer etterpå, hvis du ønsker å være lærer og ha jobb uten turnus. Det er utrolig kjedelig å legge ned flere år i studier og likevel ende opp med å dagdrømme om den jobben du egentlig skulle hatt. Anonymkode: df137...cb3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #9 Skrevet 5. september 2018 Tusen takk for alle svar. Koselig at så mange prøver å hjelpe Når det gjelder valg av utdannelse står vernepleie og lærer ganske likt. Det er to vidt forskjellige yrker, men likevel har jeg ikke noe mer lyst til det ene enn det andre. Det som omsider kan være avgjørende er arbeidstid og -mengde. Det er ingen problem for meg å jobbe tidlig og kveld, men høytider vil jeg aller helst ha fri. Jeg ser jo at vernepleiere blir mer og mer aktuelle i skolen, og jeg tenker at jeg har flere muligheter som vernepleier. Hører ofte at lærere jobber lange dager, men til gjengjeld mye fri i ferier. Så jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Samboer har dagjobb med fleksitid. Anonymkode: b4e81...8dc
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #10 Skrevet 5. september 2018 Synes du egentlig burde gå for S1-matte i stedet for 2P. Da slipper du å ta opp 1P, for det er nok at du har 2 i 1P og 2 i S1 (tror det er slik, men er ikke helt sikker...jeg skal ikke bli lærer selv, men har hørt om dette) Anonymkode: 48a92...adb
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #11 Skrevet 5. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Synes du egentlig burde gå for S1-matte i stedet for 2P. Da slipper du å ta opp 1P, for det er nok at du har 2 i 1P og 2 i S1 (tror det er slik, men er ikke helt sikker...jeg skal ikke bli lærer selv, men har hørt om dette) Anonymkode: 48a92...adb Jeg sier foressten dette fordi jeg selv har fått en grei karakter da jeg gikk fra 1P til S1 selv om jeg var dårlig i 1P Anonymkode: 48a92...adb
mjauritz Skrevet 5. september 2018 #12 Skrevet 5. september 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: KLIPP Som vernepleier kan du f.eks jobbe i en arbeids og inkluderingsbedrift (hjelpe folk som f.eks sliter med rusproblematikk ut i arbeid), NAV, barnevern eller annet. KLIPP Anonymkode: dd065...812 Må bare sitere her, for hvis man ønsker å jobbe i NAV eller barnevernet så er sosionom (sosialt arbeid) heller veien å gå. I min by ansetter de ikke vernepleiere i de etatene. Siterer ikke for å kverrulere, men for at TS burde være klar over at vernepleiere ikke nødvendigvis får seg jobb i hverken NAV eller barnevernet. Har dog hørt at noen byer er mindre strenge på dette enn hva andre er. Til TS: Jeg studerer nå og har barn, og jeg elsker hverdagen det gir. Jeg jobber ved siden av, og mannen jobber 100%. I perioder har også mannen vært delvis under utdanning. Det gir så store fordeler å kunne være hjemme lenger når man har små barn! Jeg har friheten til å vente med å levere i barnehage frem til kjernetid de fleste av dagene, og kan hente tidlig hvis det passer. Vi har mye god kvalitetstid sammen som jeg allerede vet at jeg kommer til å savne når jeg får meg fast jobb etter endt utdannelse. Nå studerer jeg til en bachelor, men en så lenge så er planen å gå rett på master. Det sosiale er hva du gjør det til. Jeg har mange venner på mitt studie, og har en veldig sosial hverdag sammen med dem. Forskjellen er at jeg sier nei til fest/øl/byen 9/10 ganger, men alle vet at jeg har barn og alle forstår. Likevel er jeg alltid med å henge på cafe på dagtid eller lese sammen. Det å ha barn er ikke ensbetydende med at du ikke får deg venner eller ikke får lov til å ha en sosial studiehverdag. Har du muligheten til å være med å fadderuken finner du deg nok venner fort som du går godt sammen med. Sannsynligvis er det noen andre også som har barn. På mitt studie tror jeg det er mellom 5-10 som har barn i barnehagealder. Hvis du sliter med matte ville jeg ha tatt det opp gjennom Sonans (eventuell annen privatskole). Hvis det ikke er mulig å møte opp til undervisning har de det på nett. Det gjorde jeg, og det hjalp veldig å ha en lærer som kunne hjelpe meg med matte når det ble vanskelig, og som kunne forklare ting jeg rett og slett ikke forsto
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #13 Skrevet 5. september 2018 Jeg tok nettopp vernepleie, og vi klarte oss fint økonomisk. Men i etterkant har jeg regnet ut at det kostet oss vanvittig mye penger. Hadde inntekt på 400 000 fra før, gikk ned til ca 150 000 i året da jeg studerte. Dvs tapte 750 000. I tillegg sitter jeg igjen med 180 000 i studiegjeld. Er veldig glad jeg kun tok 3 årig utdannelse. Gikk opp 40 000 i året i lønn 🙄 (Var allerede helsefagarbeider). Ta det med i beregningen, om du tar lærer (som blir 1 + 5 år?) Eller vernepleier (3 år). Anonymkode: 1a9bd...76d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå