AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #1 Skrevet 4. september 2018 Ligger dette i mennesker? Men hvis man ser her for eksempel, på et anonymt forum, så får negative kommentarer ofte mer støtte enn positive. Folk legger også fort merke til om noen skryter sv seg selv. Virker også som man bør tenke at noen man liker, ikke liker seg. Ingen virker til å ville innrømme det. Spør man slike direkte spørsmål så vil de fleste svare at "nei, jeg er ikke redd at andre er bedre" "vi skal unne folk" . Men det virker ikke som at andre vil at folk skal klare ting de selv ikke har klart. Det er direkte tabu å tro at man er noe bra, sånn egentlig. Anonymkode: d4292...7dd
Cuntzilla Skrevet 4. september 2018 #2 Skrevet 4. september 2018 Tror folk unner andre ting, men ligger nok litt i den norske sjela (eller i sjela til noen iallfall) at man ikke skal skryte uhemmet av det eller ikke tro man er bedre enn andre av den grunn. Det er lov å ha suksess, men man skal nok helst være litt ydmyk. Så jeg legger mer merke til det motsatte, at folk ikke vil snakke om sine suksesser, blåser det bort som uviktig eller blir flaue om andre hauser det opp som noe stort. I frykt for at de hevder seg over noen. 1
stan Skrevet 4. september 2018 #3 Skrevet 4. september 2018 Janteloven står fortsatt sterkt på diskusjonsforum. Kanskje i andre deler av samfunnet og? Janteloven beskriver nettopp en slik ondskap som ligger i mennesker. Istedenfor å støtte og hjelpe de som vil noe mer, noe ekstra, så rakkes de ned og mistros. Det er vel en blanding av misunnelse og redsel for å bli selv avslørt som mindreverdig. Vi er alle oss selv nok.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #4 Skrevet 4. september 2018 1 minutt siden, stan skrev: Janteloven står fortsatt sterkt på diskusjonsforum. Kanskje i andre deler av samfunnet og? Janteloven beskriver nettopp en slik ondskap som ligger i mennesker. Istedenfor å støtte og hjelpe de som vil noe mer, noe ekstra, så rakkes de ned og mistros. Det er vel en blanding av misunnelse og redsel for å bli selv avslørt som mindreverdig. Vi er alle oss selv nok. Jeg er egentlig enig i dette. Men jeg leste et innlegg her inne for en god stund siden der noen mente at folk som bruker uttrykket "janteloven" er folk som ikke takler motgang. Og er egentlig janteloven sterkere i Norge enn andre steder? Er bare å se på filmer og serier fra diverse land og det er ikke bare norsk. Jeg tror den også er i Sverige, og i hvertfall USA. I USA kan folk være temmelig stygge mot hverandre hvis det oppstår sjalusi, der også. Men de er også litt omvendt. Er det et sted folk virkelig tror de er noe så er det der. Det florerer av folk som elsker oppmerksomhet og gjør de mest ekstreem ting for det. Men det er jo nå Ex on the beach på tv, er ikke mye janteloven der altså. Anonymkode: d4292...7dd
stan Skrevet 4. september 2018 #5 Skrevet 4. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: er egentlig janteloven sterkere i Norge enn andre steder? Det vet jeg ikke. Aksel Sandemose mente at den var noe alment menneskelig. Tilfeldigvis så jeg Janteloven formulert på engelsk i går. Det var en kineser som viste meg den, som trodde originalen var fra Kina. Så også der er loven i virksomhet.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #6 Skrevet 5. september 2018 Er vel noe alle uten om narsissister og psykopater føler på fra tid til annen Anonymkode: 4c546...03b
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #7 Skrevet 5. september 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er vel noe alle uten om narsissister og psykopater føler på fra tid til annen Anonymkode: 4c546...03b Det er jo de samme menneskene som roper rundt om seg og kaller folk psykopater og narsissister da, så fort de føler seg truet. Anonymkode: d4292...7dd
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #8 Skrevet 7. september 2018 Ser ikke helt sammenhengen i problemstillingen din. Mange kan kjenne seg igjen i det å føle seg dårligere enn andre, noe som ikke er en god følelse. Det betyr jo ikke nødvendigvis at en ikke unner andre å lykkes!? Anonymkode: 19926...55b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå