Gå til innhold

Foreldre på barnehagetur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan være jeg er helt på viddene her altså. Men er det virkelig lov/greit at barnehagen bruker foreldre som personale når de drar på tur med barna? Dette er snakk om foreldre som ikke er ansatt i barnehagen, ikke har noe erfaring eller utdannelse innen dette og ikke har levert politiattest. Så skal de være medansvarlig for de andre barna (ikke bare sitt eget). Jeg kjenner at det liker jeg ikke i det hele tatt.... 

Er det noen regler på dette? Hva synes dere?

Anonymkode: e971b...571

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet høres det jo litt rart ut. Men det kan godt hende at barnet de er foreldre til har spesielle behov som ikke syns utenpå. Men da burde jo heller barnet hatt en personlig assistent, eller at de ansatte tok seg av det. Å bruke foreldre som frivillig arbeidskraft, kanskje ved å spille på dårlig samvittighet ("ellers er vi for få til å gå tur") er i hvert fall helt uakseptabelt! Her hadde jeg sendt mail til ped leder (evt daglig leder) og etterspurt informasjon om hvorfor det var (ubetalte og ufaglærte) foreldre med på tur - dersom det var slik at de hadde ansvar for mer enn sitt eget barn.

Anonymkode: 25af1...8de

Skrevet

Etter nye regler kan ikke noen jobbe i bhg uten levert vandelsattest. Kan ikke skjønne at det er unntak for foreldre hvis de skal være ansvarlige for andre enn sitt eget barn. Iallefall hvis de fikk lønn for dette.

Hvis de ikke fikk lønn for dette bør de ikke ha ansvar for andre barn enn sitt eget. 

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke det høres greit ut at foreldre skal brukes som personale og være medansvarlige på tur, men synes det er helt innafor at foreldre er med på tur. Er du sikker på at du har forstått situasjonen riktig?

Jeg har selv vært med på tur med barnas barnehage flere ganger, og som voksen så passer jeg automatisk litt på de andre barna også, ikke bare mitt eget, men barnehagen har aldri bedt meg om noe. Og jeg er ikke med fordi barnehagen trenger flere voksne, selv om de har uttrykt at det er fint med flere voksne på tur.

• Liker 5
Skrevet

Jeg har ikke misforstått. Det var for at de trengte så og så mange voksne ellers kunne de ikke på den turen. I tillegg er det en båttur, og jeg er litt ekstra redd for sikkerheten på slike turer. Jeg er også redd for at personer som ikke har noe slags opplæring og som ikke jeg kjenner skal 'håndtere' mitt barn. Ja selvsagt har de erfaring med barn, er jo foreldre selv men likevel. Og på toppen av det er jeg redd for ting som seksuelle overgrep osv (Ja det er kanskje irrasjonelt).

Jeg lar barnet mitt være på lekebesøk hos andre, men da har jeg i det minste snakket med foreldrene før. Og det blir noe annet med barnehagen. Jeg synes det skal være et sted hvor man føler seg helt komfortabel med å ha barna, og det er jo også en tjeneste jeg betaler for. Jeg forstår jo også at barnehagen tar inn vikarer av og til som er nye for både meg og barna. Men de har i hvertfall levert politiattest og er i et arbeidsforhold. Føler det er mer kontroll over dem, det blir noe helt annet. Aller sist så er jeg litt redd for at det skal bli et press om at vi må bidra med slikt. Jeg har verken tid eller lyst til å være med barnehagen på tur. Da tar jeg heller en fridag med barnet hjemme hvis jeg kan...

• Liker 1
Skrevet

Nei, foreldre skal ikke jobbe gratis for barnehagen. Spesielt ikke på en båttur.

• Liker 1
Skrevet

Djises tror du en assistent på 21 år er mer båtkyndig enn en foreldre? 

Pust med magen du- og gled deg på vegne av barnet som får en flott dag!

Anonymkode: 29052...c87

• Liker 10
Skrevet

Det er vanlig både i skole og barnehage at foreldre er med på «større» turer.

Anonymkode: 2e74a...c51

• Liker 5
Skrevet

Helt vanlig på skolen her, er det verre i barnehagen?

• Liker 2
Skrevet

I vår skole får ikke foreldre bidra pga har ikke sjekket politiattest.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke misforstått. Det var for at de trengte så og så mange voksne ellers kunne de ikke på den turen. I tillegg er det en båttur, og jeg er litt ekstra redd for sikkerheten på slike turer. Jeg er også redd for at personer som ikke har noe slags opplæring og som ikke jeg kjenner skal 'håndtere' mitt barn. Ja selvsagt har de erfaring med barn, er jo foreldre selv men likevel. Og på toppen av det er jeg redd for ting som seksuelle overgrep osv (Ja det er kanskje irrasjonelt).

Jeg lar barnet mitt være på lekebesøk hos andre, men da har jeg i det minste snakket med foreldrene før. Og det blir noe annet med barnehagen. Jeg synes det skal være et sted hvor man føler seg helt komfortabel med å ha barna, og det er jo også en tjeneste jeg betaler for. Jeg forstår jo også at barnehagen tar inn vikarer av og til som er nye for både meg og barna. Men de har i hvertfall levert politiattest og er i et arbeidsforhold. Føler det er mer kontroll over dem, det blir noe helt annet. Aller sist så er jeg litt redd for at det skal bli et press om at vi må bidra med slikt. Jeg har verken tid eller lyst til å være med barnehagen på tur. Da tar jeg heller en fridag med barnet hjemme hvis jeg kan...

Her tror jeg faktisk du bør jobbe litt med frykten og bekymringene dine. 

Som flere nevner, det er ikke uvanlig i skolen at foreldre stiller opp på større turer. I en del tilfeller er det helt nødvendig for å få til turen. Jeg synes det er utelukkende positivt og ser ikke at det skal være verre i barnehagen. 

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan være jeg er helt på viddene her altså. Men er det virkelig lov/greit at barnehagen bruker foreldre som personale når de drar på tur med barna? Dette er snakk om foreldre som ikke er ansatt i barnehagen, ikke har noe erfaring eller utdannelse innen dette og ikke har levert politiattest. Så skal de være medansvarlig for de andre barna (ikke bare sitt eget). Jeg kjenner at det liker jeg ikke i det hele tatt.... 

Er det noen regler på dette? Hva synes dere?

Har de ikke nok ansatte til en slik tur, bør en heller ikke ha det.

Skrevet

Skjedde oss en eller to ganger i løpet av barnehagekarrieren, har aldri skjenket det en tanke annet enn "flott at noen stiller opp, fint at de er flere voksen, så bra at de skal på tur, glad jeg slipper". Vi fikk beskjed på forhånd om hvem som dro (og det var jo foreldre vi kjente, og barna kjente). Seksuelle overgrep, ærlig talt. På barnehagebåttur der moren til Emilie er med og leier Emilie og én annen? Snakk med en ansatt og be om at ditt barn er en av dems hovedansvaransvar da, og hvordan opplegget er og hvem som blir med. Det er jo generelt å gå samlet og spising og slikt man trenger flere voksne, ikke bleieskift og vanskelige situasjoner. Foreldre er bare ekstra.

Anonymkode: 39280...a0f

Skrevet

Større sannsynlighet for at barnet blir misbrukt av en ansatt i barnehagen eller SFO enn av en av foreldrene som er med de på tur. Gre8t å tenld hva som er det verstd som kab skje men la nå ikke dine bekymringer ødelegge for barnet.

Anonymkode: 60537...385

• Liker 1
Skrevet

Veit ikke hva som finnes av regler på det, men jeg hadde ikke hatt noe problem med å stille opp for at barnehagen skulle kunne gjennomføre en større, innholdsrik tur for barna.

Vår barnehage hadde en dagstur som krevde halvannen time kjøring en vei, gårdsbesøk, utforsking i fjæra osv. Vi var vel tre foreldre + to bhgansatte. Foreldrene fikk være med om ønskelig, fikk kjøringen godskrevet som dugnadstid og en av foreldrene hadde også et av barna med i egen bil (i tillegg til sitt eget) for å få det til å gå opp med plasser uten å måtte leie buss + sjåfør. Alle foreldrene i gruppa ble forespurt på forhånd om barna kunne være med, om de kunne sitte på med annen forelder eller om de ville være med selv. Tror alle utenom en kunne være med og responsen var bare positiv. 

Synes det er så flott av barnehager å gjøre litt «mer» innimellom, og fantastisk av foreldre å stille opp for at barna skal få minnerike turer med vennene sine. Så lenge ledelse og foreldre aksepterer ser jeg ikke problemet, men de bør kunne ha et opplegg for de som ikke kan/vil/får lov, selv om det jo krever å dele opp personalgruppa og be om bistand fra foreldre.

Anonymkode: 3424d...ff3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...