AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #1 Del Skrevet 4. september 2018 Jeg har blitt 100% sykemeldt i to uker, men like før dette holdt jeg på med et prosjekt som er litt viktig og haster litt, og som har litt "løse tråder" som jeg er den eneste som har en forutsetning for å fikse ordentlig om det ikke skal bli kaotisk og rot i ettertid. Jeg innser at det enkleste, er å bare stille på jobb noen timer for å fikse dette helt ferdig, fremfor at andre kolleger får masse hodebry og det blir rot av det. Regner med å måtte veilede en del for å få gjennomført det Jeg vet at jeg ikke "må" noe som helst, det er kun en gest fordi jeg er ikke av dem som prøver å sabotere. Men spørsmålet er, har jeg lov til det, og kan det bli brukt mot meg? Som at hvis jeg var frisk nok til å stille, så er det ikke grunnlag for 100% sykemelding? Firmaet jeg jobber i er litt kynisk på den måten at de benytter seg av alle smutthull for å "ta" deg der de kan. Jeg stoler ikke helt 100% på systemet, så jeg vil ikke risikere noe. Årsaken til sykemelding er generelt stressnivå, men jeg skal alltids klare å gjennomføre denne ene oppgaven. Anonymkode: 8eb3f...bd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #2 Del Skrevet 4. september 2018 Du har nok lov til det, men ut fra det du skriver her tror jeg ikke det er lurt av deg. Oppgaven er nok sikkert gjennomførbar for deg, noen timer og vite at alt blir som du planla, jeg ser den, men jeg hadde vært redd for at det hadde villet blitt brukt mot meg. At jeg var 100% sykmeldt, men greide visst å jobbe likevel. Anonymkode: a3fb2...5fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zanna A Skrevet 4. september 2018 #3 Del Skrevet 4. september 2018 Ja, det er lov. Men om det er lurt er jeg ikke helt sikker på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #4 Del Skrevet 4. september 2018 Det er ikke lov til å jobbe når man er sykmeldt uten å melde fra til NAV. Det er trygdesvindel. Anonymkode: 7ab0d...d28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #5 Del Skrevet 4. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lov til å jobbe når man er sykmeldt uten å melde fra til NAV. Det er trygdesvindel. Anonymkode: 7ab0d...d28 Men man melder jo fra på søknad om sykepenger del D som sendes etter sykmeldingsperioden er over... Om man jobber og IKKE melder fra er det ikke greit selvsagt... Ts bare å legge inn på søknaden hvor mye du har jobbet. Du må selv vurdere om du har kapasitet til å jobbe... Anonymkode: 46a22...080 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #6 Del Skrevet 4. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men man melder jo fra på søknad om sykepenger del D som sendes etter sykmeldingsperioden er over... Om man jobber og IKKE melder fra er det ikke greit selvsagt... Ts bare å legge inn på søknaden hvor mye du har jobbet. Du må selv vurdere om du har kapasitet til å jobbe... Anonymkode: 46a22...080 Gjelder det også dersom det er arbeidsgiver som skal betale lønn? De må jo betale sykepengene de første 10/14 dagene uansett Anonymkode: 8eb3f...bd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønncaps Skrevet 4. september 2018 #7 Del Skrevet 4. september 2018 Klippet fra nav.no Du kan komme tilbake tidligere Visste du at du kan begynne å jobbe igjen før sykmeldingsperioden er utløpt? Du trenger ikke lenger gi beskjed til NAV på forhånd. Det er heller ikke nødvendig å be legen om friskmelding. Du friskmelder deg selv og gjør bare en avtale med arbeidsgiveren din. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønncaps Skrevet 4. september 2018 #8 Del Skrevet 4. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lov til å jobbe når man er sykmeldt uten å melde fra til NAV. Det er trygdesvindel. Anonymkode: 7ab0d...d28 Tullball. Sjekk over. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #9 Del Skrevet 4. september 2018 Du kan men jeg anbefaler deg å la være. Slike ting som «skal bare» er ikke bra når du sliter med stress. Jeg ble sykmeldt og skulle bare....satt tre timer på jobb og gjorde ferdig mitt. Jeg kom aldri tilbake, stresset forverret seg veldig bare på det lille. Anonymkode: 4ff44...fa6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #10 Del Skrevet 4. september 2018 Akkurat nå, Grønncaps skrev: Klippet fra nav.no Du kan komme tilbake tidligere Visste du at du kan begynne å jobbe igjen før sykmeldingsperioden er utløpt? Du trenger ikke lenger gi beskjed til NAV på forhånd. Det er heller ikke nødvendig å be legen om friskmelding. Du friskmelder deg selv og gjør bare en avtale med arbeidsgiveren din. Men da må man friskmelde seg, og avtale med arbeidsgiver - ikke bare «komme tilbake noen timer» mens man går på sykepenger. Anonymkode: 7ab0d...d28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønncaps Skrevet 4. september 2018 #11 Del Skrevet 4. september 2018 Ja, da får man vente til den siste dagen av sykemeldingen, friskmelde seg og fikse det man skal fikse. Mer lov å prøve seg før man er friskmeldt. Det setter nok både arbeidsgiver og NAV pris på. Raskere tilbake er vinn vinn for alle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #12 Del Skrevet 5. september 2018 Aktiv sykmelding. Anonymkode: b9512...d4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #13 Del Skrevet 5. september 2018 Jeg har jobbet tross sykemelding, leger slenger jo sykemeldinger etter deg kun for å sikre seg. Anonymkode: 2771d...74d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #14 Del Skrevet 5. september 2018 Synes du bør stresse ned og legge denne oppgaven fra deg. Det er ingen som dør (håper jeg) om andre tar over prosjektet for deg. Jeg har opplevd kolleger sykemelde seg pga stress, ofte i nøkkelposisjoner hvor de sitter på veldig mye som ingen andre egentlig kan, men vi løser det jo alltids uten den sykemeldte. Kanskje med noen mangler og snarveier, men alltid godt nok. Skjønner nesten hvorfor du er sykemeldt pga stress, du stresser jo over arbeidsoppgaver selv når du er sykemeldt. Legg det fra deg, det løser seg, kanskje mindre bra, mer langsomt eller med mer rot enn om du gjorde det (eller kanskje ikke..!), men det løser seg. Du er ikke uerstattelig, prosjektet er ikke livsviktig og ingen tror du saboterer noe. Anonymkode: deb21...254 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #15 Del Skrevet 5. september 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har blitt 100% sykemeldt i to uker, men like før dette holdt jeg på med et prosjekt som er litt viktig og haster litt, og som har litt "løse tråder" som jeg er den eneste som har en forutsetning for å fikse ordentlig om det ikke skal bli kaotisk og rot i ettertid. Jeg innser at det enkleste, er å bare stille på jobb noen timer for å fikse dette helt ferdig, fremfor at andre kolleger får masse hodebry og det blir rot av det. Regner med å måtte veilede en del for å få gjennomført det Jeg vet at jeg ikke "må" noe som helst, det er kun en gest fordi jeg er ikke av dem som prøver å sabotere. Men spørsmålet er, har jeg lov til det, og kan det bli brukt mot meg? Som at hvis jeg var frisk nok til å stille, så er det ikke grunnlag for 100% sykemelding? Firmaet jeg jobber i er litt kynisk på den måten at de benytter seg av alle smutthull for å "ta" deg der de kan. Jeg stoler ikke helt 100% på systemet, så jeg vil ikke risikere noe. Årsaken til sykemelding er generelt stressnivå, men jeg skal alltids klare å gjennomføre denne ene oppgaven. Anonymkode: 8eb3f...bd9 La meg omformulere det jeg leser at du skriver:"Jeg vet jeg er stresset og på nippet til å gå rett i veggen, men jeg kan bare ikke være borte nå fordi det er bare jeg som kan dra dette i land. Om jeg tar meg fri nå så får jeg et helvete etterpå, og da er blir det ihvertfall ikke noe bedre!" Ja, du har lov til å ignorere alle signaler kroppen og hodet gir deg. Du har lov til å kjøre rett i veggen i 110 km/t. Er det ditt ansvar alene at din arbeidsgiver får ferdig det arbeidet på tid? - eller er det en opplevelse som skapes av det stressnivået du har blitt sykemeldt for? Anonymkode: 23297...f25 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #16 Del Skrevet 5. september 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Aktiv sykmelding. Anonymkode: b9512...d4c Det eksisterer ikke lenger. Anonymkode: 9f2f5...984 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 5. september 2018 #17 Del Skrevet 5. september 2018 (endret) Som noen nevnte over fører du bare på søknaden om sykepenger (eller D-del der de fortsatt bruker) de timene du har jobbet. Du skal da ha lønn for tiden og ikke sykepenger, men slik jeg forstår deg er dette innenfor arbeidsgiverperioden (første 16 dagene) når du uansett får betalingen fra arbeidsgiver. For NAV vil det ikke ha noe å si. Om du skal jobbe litt også etter de 16 dagene må du sørge for å få lønn fra arbeidsgiver siden du ikke får sykepenger fra NAV for de timene du har vært på jobb. Når det gjelder arbeidsgiver er det du som kjenner dem best. Om du er sykmeldt pga. stress på jobb er kanskje ikke det beste å la dem tro at du er tilgjengelig når de trenger deg. (men jeg kjenner meg igjen - jobben blir aldri igjen på jobb, det er blir slitsomt..) Endret 5. september 2018 av applestories Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #18 Del Skrevet 6. september 2018 ts, ja det går greit. Husk å informere nav i ettertid når du sender krav om sykepenger. Arbeidsgiver kan gjerne prøve å bruke det mot deg, for å beskytte seg mot dette vil jeg sagt til legen at det ugjorte arbeidet og forventningene fra arbeidsgiver om å bli ferdig med prosjektet er så høyt at du vil prøve å ferdigstille dette. Men at du fortsatt er syk og trenger hvile og at 100% sykmelding er riktig fremover. Såfremt legen ikke mener at du vil bli sykere av å jobbe bitte litt for å bli ferdig med prosjektet går det nok greit for han. Det er du som bestemmer om du er frisk og det er legen som bestemmer om du er syk hvis det gir mening. Sykepenger fordrer at du er syk og dermed er legen autoriteten når sykmeldingen trekkes i tvil. Mener du at du er frisk og legen mener du er syk så velger du selv hva du vil gjøre. Anonymkode: 86e9a...975 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå