PinkLemonade Skrevet 4. september 2018 #1 Skrevet 4. september 2018 Hei, jeg har en liten gutt på snart fire som har begynt å tisse på seg igjen etter å ha vert tørr over lengre tid både på dag og natt. Han startet i ny bhg i høst og det var der det startet. I bhg, begynte det med at han smått ikke rakk frem til toalettet, og tisset seg ut uten å si i fra. Han har tidligere vert veldig flink til å gå selv å gi beskjed i god tid. De ansatte i barnehagen sier at han "alltid er i lek å at det rett og slett ikke ser ut som om han tar seg tid til det", noe som kan godt hend at stemmer, men jeg føler likevel at de bagatelliserer situasjonen ved å si det. Dette har foregått i en måned nå. Han har vell vert tørr en hel bhg dag en håndfull ganger. Det er satt inn "tiltak" på at han skal gå på toalettet hver time, men det blir likevel et til to (opptil 4) uhell pr dag. Jag vil også legge til at han tisser ganske mye og ganske ofte, selv om han blir satt på toalettet så trenger det ikke å ta lang tid før det kommer et uhell, eller at han står å tripper for at han må tisse. Helt til i går så har dette kun foregått i bhg å ikke hær hjemme, men både i går og i dag så har det vert uhell også hær hjemme. Han hadde til og med uhell i sengen i natt, noe som er nytt for oss. Den første gangen så våknet han å var "fra seg". Vi dusjet og ordnet han så han fikk legge seg med oss, men etter noen timer så våknet jeg av at han hadde tisset i søvne i sengen vår også. Han våknet ikke av dette. Vi begynte å vaske han å han våknet kun av at vi byttet laken under han. Å da han våknet så var han helt fra seg, han hørtes så lei seg ut å sa "har jeg tisset i sengen deres?😢" Jeg ble helt knust av å høre at han ble så skuffet over seg selv. Jeg var til legen tidligere i dag for å sjekke om urinveisunfektsjon, men det var ingen utsalg på prøvene. Jeg fikk med et glass hjem for å ta en morgen urin test så det skal jeg gjøre. Vi skal få snakket med legen/helsesøster om dette, men jeg vil gjerne høre fra dere om dere har opplevd noe lingnende? Så det jeg lurer på er, hva gjør vi nå? Har du noen råd til hva jeg skal gjøre? Hvordan gikk dette hos deg?
atropos Skrevet 4. september 2018 #2 Skrevet 4. september 2018 Vår eldste har hatt perioder der han har tisset på seg igjen etter bleieslutt, men ikke så mye som du beskriver. Han hadde en periode i fjor der han både tisset og bæsjet på seg etter et år uten uhell. Det varte i tre/fire uker og så var han tørr igjen. Jeg aner ikke hva som trigget det eller hva som gjorde at han ble tørr igjen, men det gikk nå over.. min første tanke er at gutten din har en reaksjon på at han har bytta bhg. Hvis det er det, burde det roe seg etter et par mnd... 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #3 Skrevet 4. september 2018 Jeg vil tro det kommer av at han har byttet barnehage. Det at barn starter å tisse på seg etter å ha blitt renslige er ofte et uttrykk for mistrivsel. Det kan også være at doen lukter vondt eller er møkkete, slik at han syns den er ekkel. Kanskje han har blitt sperret inne på en do/trangt rom uten at dere har fått det med dere og at det er derfor han ikke vil? At han må tisse på do opptil flere ganger i timen er vel uansett litt uvanlig, drikker han unormalt mye? Jeg føler hvert fall med dere! Har en gutt på fem som endelig har blitt renslig etter en veldig lang kamp med forstoppelse og matvareallergier. Anonymkode: 90cae...787
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #4 Skrevet 4. september 2018 Kanskje han fryser? Anonymkode: 83e66...80b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #5 Skrevet 4. september 2018 Men dette er vel normalt for 4åringer? Det kan selvsagt være uttrykk for noe - men man snakker jo ikke om sengevæting før barna er langt over 4 år. Og det er helt normalt med «tilbakefall» i den alderen. I barnehagen vår er det ingen som har hatt srlige endringer i livet, men likevel er det enkelte som har tilbakesteg på akkurat dette uten at det er en spesiell forklaring på det. Det går jo selvsagt an å spørre hvordan han har det (tilpasset en 4åring) - men uansett må det jo bare jobbes med omigjen. Anonymkode: f3bcc...494
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #6 Skrevet 4. september 2018 Vet om en gutt som hadde umoden blære. Den vokste ikke i takt med resten av kroppen. Han fikk medisiner som hjalp mye. Det var noe som ville gå seg til. De ble henvist til sykehus for å få avdekket dette. Anonymkode: 6f385...06d 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #7 Skrevet 4. september 2018 Har også en gutt som tisser seg ut. Kun på natt. Er 5,5 år. Sluttet med bleie 3,5 gammel og ikke hatt uhell hverken på natt eller dag frem til han var 5 år nesten. Nå har hatt tisse seg ut hver natt de siste månedene. Gjerne 2 ganger til og med. Vi har prøvd å tisse med han før vi legger oss (mellon kl 1-2) og likevel tisser han seg ut. Ingen uvi. Vi har fått noen tabeletter som heter Minirin, de har hjulpet litt. Men vi tisser fortsatt med han før vi legger oss. Han får et halvt glass drikke til kveldsmat, så han får jo ikke mye drikke på kvelden heller. Legen sier han vil vokse det av seg. Men tøft når det står på. Anonymkode: 6bafc...348
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå