Gå til innhold

Når får en vite om en har fått barnehageplass

koldbruna

Anbefalte innlegg

Med tanke på at det er 4 måneder igjen til permisjonen min går ut,begynte jeg og tenke på når en får svar om en har fått barnehageplass eller ikke.

Uansett så begynner jeg ikke før 1.august på arbeid.Skal ha ferie først.Og barnehageåret starter ikke det 1 august da??

Koldbruna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når barnehageåret starter varierer fra sted til sted. Noen steder begynner det 1. andre 15. august. Noen steder begynner nye barn fra 1. august andre steder begynner de etter 15. august.

Svar på barnehagesøknaden din bør du få i løpet av april, noen steder drøyer det til litt ut i mai. Dette gjelder særlig for de som får plass på 2. opptaket. Hovedregelen er at det skjer endringer i opptaket helt fram til barnehageåret starter. Derfor skjer det at man kan få melding om plass så sent som i juli. Håper allikevel for din del, at dere har fått et positivt svar lenge før det :wink:

Mer spesifikke svar på spørsmålene dine vil du få på Barnehagekontoret i kommunen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det bare inntak en gang i året?

:klø:

hmm....... tenke tenke...

Det stemmer. Inntaket er i august, da "barnehageåret" er knyttet til skoleåret. I august er det skolestart, og 6åringene begynner på skolen. Alle andre barn hopper opp 1 trinn i barnehagen (på samme måte som man gjør på skolen). Dette skjer hver august, og gjør det derfor mulig at 1-åringene får plass, da de forrige 1-åringene, nå har blitt 2....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så hvis barnet mitt er født i mars da f.eks (ikke at jeg har barn enda men)...da kan det ikke begynne i barnehagen før i aug..? eller er det jeg som misforstår helt her? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer nok fra kommune til kommune, og også fra bydel til bydel (i Oslo).

I min bydel sendes de første tilbudene om plass rundt 15. april. Det kjøres to inntaksrunder, og de som ikke får plass etter to runder, skal ha beskjed før 1. juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har søkt på barnehageplass til 15 feb , får svar i disse dager

Jeg har ikke hørt noe enda,men venter spent hver dag.

Noe annet som jeg lurer litt på også:

Til neste år må jeg søke da også om plass eller har jeg barnehageplassen til jeg sier den opp??

Koldbruna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret gamle alex.

Da venter vi fortsatt i spenning om vi har fått plass eller ikke.

Koldbruna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spør igjen jeg,,

dersom jeg har et barn som er født i mars... kan det da ikke få plass før i august eller er det jeg som misforstår helt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idahe:

Hovedopptaket er i august, du kan søke utenom hovedopptaket også. Sjansen for å få plass er større ved hovedopptaket, enn ellers i året.

Så svaret vil bli at du kan være heldig å få plass fra mars, eller du kan måtte finne en annen ordning frem til barnet har barnehageplass i august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takk takk

ikke at dette er relevant for meg enda da,, men det blir vel det en gang i fremtiden,,og da er det jo greit å ha klarhet i ting.. så det beste er altså å få et barn i juli-tider da,,, :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...