Gå til innhold

Hvilke tips og råd har du IKKE fulgt i svangerskapet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer nok ikke altså. Her er forskningen svært sprikende. 

Anonymkode: 85a4f...a15

Om du mener forskningen er sprikende er det altså studier som viser at det er skadelig. Vil du ta den sjansen? Hvis ja, hvorfor?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du finne forskning på dette? For etter hva jeg vet kan heroin gi mye verre hjerneskade enn hva normal alkoholmengde gir. Så denne er jeg spent på. 

Anonymkode: 85a4f...a15

Når jeg skrev "en lege har fortalt meg" så ser jeg ikke hvordan det kan forstås som uklar kildehenvisning?! Altså får du lete etter forskning selv om du ønsker å lese deg opp mer. Jeg pekte ut en retning. 

Nesten morsomt iblandt hvordan folk på KG krever link til forskning. Det er vokst til en hersketeknikk her.

Anonymkode: d97d0...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg skrev "en lege har fortalt meg" så ser jeg ikke hvordan det kan forstås som uklar kildehenvisning?! Altså får du lete etter forskning selv om du ønsker å lese deg opp mer. Jeg pekte ut en retning. 

Nesten morsomt iblandt hvordan folk på KG krever link til forskning. Det er vokst til en hersketeknikk her.

Anonymkode: d97d0...eba

Det er sånn på de fleste diskusjonskanaler for tiden. Man kan ikke ha en normal diskusjon uten at alle påstander har en uttrykkelig kildehenvisning. Det kommer vel av at Google er så veldig tilgjengelig i dag, tidligere måtte man bruke hodet og tenke mer. 

Anonymkode: 3fca5...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man finner gjerne den forskningen man leter etter. Jeg bor i et vinproduksjonsland der man ler av nordboerne og alle deres svangerskapsregler.

Anonymkode: 1a582...f71

Du vil ikke finne noe som helst forskning som viser at alkohol i svangerskapet er trygt. Tvert i mot er det er langt høyere forekomst av FAS i land hvor gravide drikker alkohol. Visste du at ikke alle konsekvensene av FAS viser seg før barnet er langt opp i skolealder? Visste du også at forskning viser at så godt som 100% av tiåringer som har mødre som drakk 1-8 glass alkohol i uken i svangerskapet har nedsatt kognitiv funksjon? Ganske tragisk å le av dette egentlig, men det kan jo tenkes at moren din drakk da hun var gravid med deg også, det ville forklare en hel del.

Anonymkode: 4be9c...a74

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøff Eløff

Jeg glemte alltid folat.

Jeg farget håret.

Spiste for mye fett og alt for mye sukker. 

Spiste rå fisk, type sushi, sashimi, røykalaks o.l.

Trente ikke. Ikke før eller etter heller, for den saks skyld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farger håret

Slurver litt med vitaminene 

Spiser for lite fisk

Spiser nok for mye sukker og drikker 2-3 kopper kaffe daglig

Jeg holder meg til de offisielle kostholdsrådene samt prøver trene 3 ganger i uka.

Holder meg laaaangt unna alkohol da jeg selv er barn av en mor som drakk i svangerskapet og vi begge holdt på å dø. Jeg lever, hun ikke. 

Jeg er veldig avslappet når det kommer til svangerskap, men folk som røyker og drikker mens de er gravide synes jeg rett og slett er noen idioter, og i mine øyne finnes det INGEN unnskyldning for dette.

Anonymkode: 97a39...93c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som tar dere et glass vin i svangerskapet. Det er ikke mye vin som skal til før for at barnet skal få FAS! Vil dere virkelig være ansvarlig for det?

Anonymkode: fa6e6...773

Det er svært sjelden man ser FAS på disse kanter, altså. Ikke at jeg støtter å drikke alkohol i svangerskapet, men FAS ser man gjerne i land der hvor alkoholkonsumet er relativt stort. 

Anonymkode: fdfdd...6d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser altfor mye sukker og kunne vært flinkere til å spise mer grønt... har vel også bikket over koffeingrensa enkelte dager, men prøver å holde meg til 1-2 kopper kaffe hver dag. 

Har vært flink til å følge myndighetenes kostholdsråd ellers og har trent en del da, så har hatt normal vektoppgang så langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mamma var gravid i 1987!!! Visste hun at røyking var farlig for baby og sluttet på dagen. En dame som har passivt røyket/røyket i alle år. Og at det ennå er kvinner i Norges land som gjør det tretti år etterpå er for meg en gåte.

Anonymkode: 32c90...d26

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er svært sjelden man ser FAS på disse kanter, altså. Ikke at jeg støtter å drikke alkohol i svangerskapet, men FAS ser man gjerne i land der hvor alkoholkonsumet er relativt stort. 

Anonymkode: fdfdd...6d8

Alt dette er feil! Jeg var nylig på FAS-kurs og de anslår antall FAS-tilfeller i Norge til å være på ca 4 prosent. Og det er en ikke mye alkohol som skal til før får barnet får FAS symptomer. Det varierer hvor sårbart foster er, men for mange er kun litt vin nok for å få FAS. Og alkohol i moderate mengder kan være mer skadelig enn narkotika! 

Anonymkode: fa6e6...773

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte nesespray, og har dårlig samvittighet for det enda. 

Jeg jobber med barn og det er grusomt å se hvor mye enkelte barn sliter hver eneste dag fordi mødrene valgte å bruke rusmidler under svangerskapet. 

Anonymkode: 16032...fa5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Du vil ikke finne noe som helst forskning som viser at alkohol i svangerskapet er trygt. Tvert i mot er det er langt høyere forekomst av FAS i land hvor gravide drikker alkohol. Visste du at ikke alle konsekvensene av FAS viser seg før barnet er langt opp i skolealder? Visste du også at forskning viser at så godt som 100% av tiåringer som har mødre som drakk 1-8 glass alkohol i uken i svangerskapet har nedsatt kognitiv funksjon? Ganske tragisk å le av dette egentlig, men det kan jo tenkes at moren din drakk da hun var gravid med deg også, det ville forklare en hel del.

Anonymkode: 4be9c...a74

Hva slags måte er dette å svare på?! 

Anonymkode: 1a582...f71

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som har god peiling på FAS: kan barnet få det dersom mor drakk veldig mye en gang før uke 4 (før hun visste at hun var gravid?)

Anonymkode: 562a0...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere som har god peiling på FAS: kan barnet få det dersom mor drakk veldig mye en gang før uke 4 (før hun visste at hun var gravid?)

Anonymkode: 562a0...ba6

Mest sannsynlig ikke, men vi vet ikke med sikkerhet. Som regel er det jevnlig drikking som er årsak. 

Fra Wikipedia:

"

Fetal alcohol syndrome usually occurs when a pregnant woman has more than four standard drinks per day.[36] Milder symptoms have been found with two drinks per day during the early part of pregnancy.[36][37] Among those who are alcoholic about a third of children have FAS.[36]

Evidence of harm from less than two drinks per day or 10 drinks per week is not clear.[36][38] While small amounts of alcohol do not cause an abnormal appearance, it may cause behavioral issues.[11] There is conflicting evidence regarding whether drinking by fathers before conception can cause FAS.[36]

Mange mødre som har drukket før de fikk positiv test, jeg tok en øl dagen tre dager før testen ble positiv selv, ikke mye å gjøre med det enn å ikke drikke mer. 

Anonymkode: 9d426...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2018 den 19.26, AnonymBruker skrev:

Ble det jeg også, men tror heldigvis ikke dette er normalen. De fleste mødre er nok så oppegående at de følger nok helsemyndighetene sine anbefalinger- vi nekter å gamble med teorier om at « det går sikkert bra alikevel» 

Anonymkode: 11b1c...606

Helsemyndighetene sine anbefalinger forandrer seg noe enormt på kort tid. Akkurat nå anbefale de gravide å spise fisk, men om få år vil nok fisk være fy fy for gravide. 

Tran har de anbefalt i flere år og nå har det vist seg at det har vært for høye verdier a vitamin i tran som kan gi store skader på foster. 

Men for all del, følg bare rådene du. 

Listeria er forresten oftere funnet i melk enn i kjøttprodukter som salami. Allikevel anbefales melk til gravide. 

Anonymkode: 5222a...fb0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang det med alkohol, hvorfor gamble på at «det går sikkert bra»?  

Er det så innmari vanskelig å holde seg helt unna alkohol i den korte perioden av livet et svangerskap er? Øl og vin er godt, så absolutt, men det er mye annet som også er godt som man kan kose seg med de få  månedene man går gravid. 

Mannen min er lege og jobber med disse små menneskene vi setter til verden, og han går så langt at han mener at mødre som bevisst drikker alkohol under svangerskapet burde fått vurdert omsorgsevnen. Jeg er helt enig med han. Kan man ikke ofre de vinglassene når man er gravid så er man heller ikke skikket til å bli mor 

Anonymkode: 9358d...5d9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg inne og leste Matportalens råd til gravide og er egentlig sjokkert. For en sinnsykt regime! Det er jo dømt til å gå galt og påføre gravide unødig engstelse og dårlig samvittighet.

Anonymkode: 39dd1...0bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første barn var ikke planlagt, og jeg var ung da jeg ble gravid. Hadde flere festhelger med til dels stort alkoholinntak før jeg oppdaget graviditeten. Hadde ikke brukt folat i forkant. Begynte da graviditeten ble oppdaget, men da var jeg over 1. trimester, så det hadde nok ingenting å si. Holdt meg selvsagt unna alkohol etter dette. Jeg var ikke så bekymret for FAS eller FASD på dette tidspunktet. Jeg hadde rett og slett ikke kunnskaper nok. Spiste også salami. Fikk lite eller ingen kostråd hos lege eller jordmor. 

Det gikk heldigvis bra med barnet på alle vis. Hen er voksen og har alltid fungert godt fysisk, sosialt og kognitivt. Er i gang med høyere utdanning nå.

Mine to andre barn var planlagte, jeg hadde vokst og modnet, og jeg tok folat i forkant. Fulgte offisielle kostråd, med unntak av at jeg nok inntok litt for mye sukker og trente litt for lite. 

I alle tre svangerskap har jeg farget håret.

Anonymkode: fe766...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...