Gå til innhold

Hvilke tips og råd har du IKKE fulgt i svangerskapet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Blir sikkert skutt, men jeg røykte og drakk alkohol gjennom store deler av svangerskapet.

Hadde psykiske plager og langt nede, så var ikke lett å kutte ned på den typen stimulans.

Barnet ble OK fysisk, men har en del lærevansker. 

Anonymkode: b1598...df2

Hva tenker du nå, om at det med stor sannsynlighet er du selv som har påført barnet ditt lærevansker?

Mange av tingene som blir nevnt her i tråden er jo ikke krise, spesielt ikke i Norge hvor matsikkerhet er høy sammenlignet med mange andre land. Men om jeg hadde vært gravid og tatt et valg om å påføre et barn skadelige stoffer, for så å måtte se barnet vokse opp med ulemper som jeg selv har påført det, det vet jeg ikke om jeg hadde taklet.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Igjen får vi bare gi kvinneguidens medlemmer en skikkelig applaus for å nok en gang å sørge for lav takhøyde i tråder om sensitive tema. Gratulerer til dere som ikke klarer å motstå sjansen til å kaste litt kritikk i andres retning, det må være deilig å velte seg i egen fortreffelighet vel vitende om at dere selv selvsagt er perfekte på alle mulige måter. 

Anonymkode: 4be9c...a74

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Duckie skrev:

et valg om å påføre et barn skadelige stoffer, for så å måtte se barnet vokse opp med ulemper som jeg selv har påført det, det vet jeg ikke om jeg hadde taklet.

Broren min har dysleksi. Mamma hverken røyket eller drakk. Det trenger ikke ha en sammenheng. Just sayin

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2018 den 16.51, AnonymBruker skrev:

Det florerer av tips og råd i artikler, på forum og blant nære og fjerne når man er gravid. Hvilke tips og råd har du sett/ser du bort ifra som gravid? Hva har du valgt å ikke følge? 🤔

Jeg kan begynne: jeg bruker samme sjampo og såpe som før jeg ble gravid.

Anonymkode: d29ab...9e9

Vent... Er det også en ting? Burde man ikke gjøre det? :fnise:

Anonymkode: c6457...d9b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Gasellen skrev:

Broren min har dysleksi. Mamma hverken røyket eller drakk. Det trenger ikke ha en sammenheng. Just sayin

Nei, men lar man være å røyke og drikke alkohol i svangerskapet, så vet man i hvert fall at det ikke var noen sammenheng. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste så og si bare dritt gjennom hele svangerskapet🙈 tror ikke jeg trente så mye som en time i løpet av de 9 mndene😂 men jeg jobber i barnehage og jobbet frem til uke 35, så lå ikke helt på latsia heller. 

eneste jeg fulgte av råd var vel det at jeg sluttet å snuse og jeg spiste ikke mat som er fy fy under graviditet. Og drakk selvfølgelig ikke noe form for alkohol, det skremmer meg at enkelte faktisk gjør det og velger å ta sjansen på det. Kan skjønne småting som mat og lite trening, men å drikke alkohol under graviditeten er som å skyte seg selv i leggen etter min mening.

Endret av Forever22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg rett og slett ikke fikser grå, gjennomstekt biff, så spiste jeg mitt oksekjøtt medium rå stekt i hele svangerskapet. Det gikk helt fint. Jeg elsker en god biff, men den må være rosarød inni, ellers er det som å sitte og tygge på såler.

Dette er mange år siden nå, men det ble vel sagt da også at "kjøtt skal være gjennomstekt".

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg farger håret.

Jeg rir hest (men kun skrittetur og dressur).

Jeg drikker cola og kaffe (men holder meg til maksimum av koffeinanbefalingen. Er noen dager helt i øvre sikte, men er som regel godt under max).

Spiser mindre fisk enn anbefalt (men tar Omega3).

Trenger ikke, med unntak av spasererturer. Skulle gjerne ha gått lange turer i ulendt terreng, samt powerwalk/lett jogging, men får vondt om jeg gjør noe annet enn å spasere 😕

Spiste roastbeef som pålegg en helg helt i starten. Den var ikke rosa, så tanken på at det var neimat slo meg ikke (kan godt være at den er trygg om den ikke er rosa, men har holdt meg unna siden den glippen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som tar dere et glass vin i svangerskapet. Det er ikke mye vin som skal til før for at barnet skal få FAS! Vil dere virkelig være ansvarlig for det?

Anonymkode: fa6e6...773

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Til dere som tar dere et glass vin i svangerskapet. Det er ikke mye vin som skal til før for at barnet skal få FAS! Vil dere virkelig være ansvarlig for det?

Man finner gjerne den forskningen man leter etter. Jeg bor i et vinproduksjonsland der man ler av nordboerne og alle deres svangerskapsregler.

Anonymkode: 1a582...f71

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man finner gjerne den forskningen man leter etter. Jeg bor i et vinproduksjonsland der man ler av nordboerne og alle deres svangerskapsregler.

Anonymkode: 1a582...f71

Jeg har blitt fortalt av lege som er spesialist på rusmiddelbehandling at alkohol er det absolutt verste rusmiddelet du kan utsette fosteret for.

Alkohol er mye verre enn kokain, amfetamin, selv heroin. Med heroin så blir barnet født med tildels sterke og smertefulle abstinenser. Med alkohol så blir barnet født med hjerneskade. Abstinenser kan man legge bak seg, hjerneskade ikke.

Anonymkode: d97d0...eba

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste sushi selv om legen frarådet det. Men fulgte statens kostholdsråd for gravide, og der står det at man kan spise sushi (bortsett fra enkelte sorter). Men jeg fikk vondt i mammahjertet og magen de få gangene jeg spiste det nettopp fordi jeg hadde blitt frarådet det. Dere som spiser myke oster, spekemat, rått kjøtt, røyker/snuser og drikker alkohol, kjenner dere ikke på en ørliten dårlig samvittighet?

Dersom det skulle være noe galt med ungen min, ville jeg være sikker på at jeg hadde gjort mitt ytterste for å unngå at det var min feil.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte ikke rådet om å lese mammabøker og eller om å melde meg på fødselsforberende kurs.. Jeg ville heller ta det som kom enn å ha forventninger til hvordan ting skulle gå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men lar man være å røyke og drikke alkohol i svangerskapet, så vet man i hvert fall at det ikke var noen sammenheng. 

Poenget mitt står fortsatt. 🤷‍♀️ Man kan ikke klandre vedkommede for at ungen har lærevansker uten å være sikker på at dette faktisk er årsaken. Og det er man ikke, for unger kan få lærevansker samme hvor mange regler og tips man følger. Istedet for å prøve å trykke mor ned kan man faktisk velge å ikke si noe. Det er for sent å angre uansett. Hun vet alt at det hun har gjort er galt. Derfor hun poster her. Hvorfor få henne til å føle seg verre. Får det deg til å føle deg bedre? 🤷‍♀️ 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Cocosa skrev:

Jeg spiste sushi selv om legen frarådet det. Men fulgte statens kostholdsråd for gravide, og der står det at man kan spise sushi (bortsett fra enkelte sorter). Men jeg fikk vondt i mammahjertet og magen de få gangene jeg spiste det nettopp fordi jeg hadde blitt frarådet det. Dere som spiser myke oster, spekemat, rått kjøtt, røyker/snuser og drikker alkohol, kjenner dere ikke på en ørliten dårlig samvittighet?

Dersom det skulle være noe galt med ungen min, ville jeg være sikker på at jeg hadde gjort mitt ytterste for å unngå at det var min feil.  

Jo, jeg hadde svært dårlig samvittighet når jeg hadde spist salami. Men det var alltid i kjøleskapet, og med barn i hus, nattevåk og travle morgener, så tenkte jeg meg ikke alltid om. Hadde alltid verdens svarteste samvittighet, men tråden handler vel ikke om dét? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Igjen får vi bare gi kvinneguidens medlemmer en skikkelig applaus for å nok en gang å sørge for lav takhøyde i tråder om sensitive tema. Gratulerer til dere som ikke klarer å motstå sjansen til å kaste litt kritikk i andres retning, det må være deilig å velte seg i egen fortreffelighet vel vitende om at dere selv selvsagt er perfekte på alle mulige måter. 

Anonymkode: 4be9c...a74

Det handler slett ikke om å være perfekr på alle mulige måter, det har ingen her hevdet de er. 

Men å starte med omsorgssvikt, for det er jo det det er, allerede før barnet er ute, kun for sin egen fortreffelighets skyld, da må det være innafor å reagere. 

Barn har ingen vern mens de enda er i mors mage. Det er synd, nårman ser hvor mange som fødes og er skadet på grunn av mors valg. Hadde det skjedd etter fødsel, ja da hadde man blitt fratatt barn og jeg vet ikke hva. Men når barnet er i mors mage, så er det plutselig fritt frem. Litt lærevansker? Pyttsann.. Sånt snakker vi ikke om. 

Anonymkode: 85a4f...a15

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer nok ikke altså. Her er forskningen svært sprikende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt fortalt av lege som er spesialist på rusmiddelbehandling at alkohol er det absolutt verste rusmiddelet du kan utsette fosteret for.

Alkohol er mye verre enn kokain, amfetamin, selv heroin. Med heroin så blir barnet født med tildels sterke og smertefulle abstinenser. Med alkohol så blir barnet født med hjerneskade. Abstinenser kan man legge bak seg, hjerneskade ikke.

Anonymkode: d97d0...eba

Kan du finne forskning på dette? For etter hva jeg vet kan heroin gi mye verre hjerneskade enn hva normal alkoholmengde gir. Så denne er jeg spent på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye godteri, for lite trening. Ingen kremer og oljer. Masse kosing med katten. Tok ikke tran eller vitaminer, kun folat de første månedene. Var ikke spesielt nøye med vasking av grønsaker. Gikk ikke på fødselsforberedende kurs (jobbet 100% og var for sliten akkurat den dagen). Ingen massering, strekking eller knipeøvelser der nede (akkurat det skulle jeg ønske jeg ikke hadde droppet...).

Anonymkode: 0f432...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer nok ikke altså. Her er forskningen svært sprikende. 

Jo det stemmer. Jeg har akkurat vært på FAS-kurs! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...