Gå til innhold

Hva skjer hvis kunden min går konkurs? (Frilanser)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp startet som frilanser innenfor mitt yrke, og har gjort et par oppdrag for en kunde den siste måneden for et par tusinger, sendte faktura for et par dager siden. Så fikk jeg høre fra jungeltelegrafen at denne bedriften som er min kunde er på randen til konkurs og har et dårlig betalingsrykte, så jeg lurer på hva som skjer hvis de eventuelt ikke betaler? 

Jeg er ikke kjempebekymret for akkurat disse tusenlappene nå, men dette fikk meg til å lure på hvordan dette generelt fungerer. Hva skjer jeg gjør en jobb for 30 000 for en bedrift og de ikke kan betale? Ser man aldri pengene sine i det hele tatt dersom kunden blir begjært konkurs rett etter at jeg har utført en jobb for dem? 

Anonymkode: 2120b...6ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sannsynligvis ser du de aldri igjen. Kreditorene stiller seg i kø, og små aktører kommer sist og det er ikke penger nok til alle. Jeg vil anbefale deg å ta en kredittvurdering på firmaer du skal gjøre store oppdrag for. Proff.no kan også gi en pekepinn.

Anonymkode: 6737e...23e

• Liker 2
Skrevet

Man ser aldri noe til de pengene. Hjelper ikke med betalingsvilje hvis det ikke er penger å ta av. Heller ikke om du saksøker og vinner, vil du få pengene dine av en blakk person. Staten innkrevingssentral kan ikke skaffe penger som ikle finnes.

Anonymkode: 69998...329

Skrevet

Kreditorer har alltid førsterett på likvidering, så kommer kunder. Ansatte er dekt via lønnsgarantien. 

Dessverre finnes det mange konkursryttere der ute, og det går alltid utover de minste.

Anonymkode: 6f9f7...b4a

Skrevet

Det følger av dekningsloven at det er en prioriteringsrekkefølge blant kreditorer ved konkurs. Dette er typisk lønn til de ansatte, andre NAV-krav, forlegg fra Politiet, skatte og avgifter for å nevne de største og viktigste. Det viktigste kravet får dekning først, så går det nedover på listen. En faktura fra deg som leverandør vil komme bakerst i køen og det er ytterst sjelden at disse får dividende/delvis dekning for deres krav. Du må altså prise inn denne risikoen til alle dine kunder og ta høyde for at 1 av x ikke kommer til å betale kravet. 

• Liker 1
Skrevet

Krev forskuddsbetaling om du frykter at bedriften har dårlig betalingsevne. Bedrifter med lav kredittscore burde ikke få handle på kreditt.

Anonymkode: 0774a...3da

Skrevet

Om bedriften til din kunde går konkurs, må du stille deg i køen for å få betalt fra det som evt. er igjen i konkursboet. Kontakt bobestyreren for å melde deg opp hvertfall. Men ofte er det ikke nok til alle, og det gjøres normalt en vurdering om hvem som "fortjener hva" basert på leverandørens (bla. deg) omfang hos kunde, osv. Noen for en del, noen får litt, og noen får dessverre ingenting hvis det ikke er mer igjen. Har man store fordringer, kan man evt. benytte seg av jurist for å argumentere for mer penger med loven i hånd, men er det kun et par tusen er det neppe noen vits. Utgifter til jurist blir jo fort vesentlig mer, og brukes stort sett av store leverandører med mange hundretusen eller mange millioner i utestående fordringer hos kunde. 

Så her bør du nok dessverre belage deg på at disse pengene er tapt. Men ville ikke fortvilt over noen tusenlapper, det er sure penger, men man overlever og lærer som selvstendig næringsdrivende :) Fremover bør du kanskje alliere deg med et kredittselskap/bank som tilby deg kredittsjekk av kunder som tjeneste, evt. overta alle dine fordringer mot et mellomlegg. Det som da skjer, er at banken/finansselskapet kjøper dine fordringer fra deg (som regel ditt fakturabeløp til kunde fratrukket kredittselskapets egen avanse), og du er kvitt fordringen med en gang. Det koster da litt, men det kan være vel verdt å slippe å bruke tiden på å følge opp fordringer med alt det innebærer av fakturautsendelser, purringer, videresending til inkasso osv. slik at man kan konsentrere seg om selve jobben man tilbyr. 

Anonymkode: 49fa5...b5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...