AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #1 Skrevet 4. september 2018 Jeg går siving på NTNU og ønsker å ta et semester på et toppuniversitet enten i USA eller i UK, typ Harvard, Oxford, Cambridge. Det koster jo mye penger, men vil det gi et fortrinn i jobbsøkingen senere? Vil det bety noe for evt senere karriere internasjonalt? Anonymkode: 6f840...6b8
Gjest GiftMann38 Skrevet 4. september 2018 #2 Skrevet 4. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg går siving på NTNU og ønsker å ta et semester på et toppuniversitet enten i USA eller i UK, typ Harvard, Oxford, Cambridge. Det koster jo mye penger, men vil det gi et fortrinn i jobbsøkingen senere? Vil det bety noe for evt senere karriere internasjonalt? Anonymkode: 6f840...6b8 Ja, det betyr mye. En ting er det du lærer, en annen ting er folkene du blir kjent med. Hvis du har mulighet bør du bli så lenge som mulig.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #3 Skrevet 4. september 2018 4 minutter siden, GiftMann38 skrev: Ja, det betyr mye. En ting er det du lærer, en annen ting er folkene du blir kjent med. Hvis du har mulighet bør du bli så lenge som mulig. I beg to differ. Et semester for 250K er ganske mye, og gir veldig kort tid til å skaffe og vedlikeholde nettverk. Og for nordmenn som skal jobbe i Norge, så betyr det langt mindre enn i utlandet. Dessuten bør man ta en hel grad hvis en utdannelse fra et eliteuniversitet skal telle, et semester fra eller til vil nok ikke vektlegges i samme grad, og vil neppe gi nok relevans for å bli med i Alumni nettverk og lignende. Så jeg mener nei. Enten satser man fullt internasjonalt, eller så bør man fortsette med en grad og satse på å jobbe nasjonalt. Man blir ikke vellykket over there med litt av en grad ved et eliteuniversitet, når konkurrentene dine har en full grad. Anonymkode: 7db25...fb6 12
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #4 Skrevet 4. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I beg to differ. Et semester for 250K er ganske mye, og gir veldig kort tid til å skaffe og vedlikeholde nettverk. Og for nordmenn som skal jobbe i Norge, så betyr det langt mindre enn i utlandet. Dessuten bør man ta en hel grad hvis en utdannelse fra et eliteuniversitet skal telle, et semester fra eller til vil nok ikke vektlegges i samme grad, og vil neppe gi nok relevans for å bli med i Alumni nettverk og lignende. Så jeg mener nei. Enten satser man fullt internasjonalt, eller så bør man fortsette med en grad og satse på å jobbe nasjonalt. Man blir ikke vellykket over there med litt av en grad ved et eliteuniversitet, når konkurrentene dine har en full grad. Anonymkode: 7db25...fb6 Mulig man ikke kan konkurrere direkte med dem, men mange selskaper ønsker jo internasjonale folk. Det er få nordmenn som ønsker å jobbe i USA, så om man har en god utdanning fra Norge og litt fra et toppuniversitet i utlandet (bevist at man er god nok til å komme inn) så tror jeg det kan være vel så bra som å ha tatt hele utdannelsen der. Ofte er det jo det å komme inn gjennom nåløyet og faktisk få studieplassen som er viktig for selskapene som ansetter. Ofte brukes jo de samme lærebøkene og ressursene for lavere rangerte universiteter, så det er ikke nødvendigvis slik at utdannelsen i seg selv er så mye bedre. Anonymkode: 6f840...6b8
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #5 Skrevet 4. september 2018 10 minutter siden, GiftMann38 skrev: Ja, det betyr mye. En ting er det du lærer, en annen ting er folkene du blir kjent med. Hvis du har mulighet bør du bli så lenge som mulig. Takk for svar. Har du studert i utlandet? Hva og hvor? Hvor lenge? Anonymkode: 6f840...6b8
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #6 Skrevet 4. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mulig man ikke kan konkurrere direkte med dem, men mange selskaper ønsker jo internasjonale folk. Det er få nordmenn som ønsker å jobbe i USA, så om man har en god utdanning fra Norge og litt fra et toppuniversitet i utlandet (bevist at man er god nok til å komme inn) så tror jeg det kan være vel så bra som å ha tatt hele utdannelsen der. Ofte er det jo det å komme inn gjennom nåløyet og faktisk få studieplassen som er viktig for selskapene som ansetter. Ofte brukes jo de samme lærebøkene og ressursene for lavere rangerte universiteter, så det er ikke nødvendigvis slik at utdannelsen i seg selv er så mye bedre. Anonymkode: 6f840...6b8 Jeg kan kjøpe argumentet om et semester eller to i utlandet for internasjonal erfaring, som noen norske selskaper setter pris på, men det er neppe noe man bør bruke 250K for med mindre arbeidsmarkedet i det man studerer er veldig godt. Man kan da heller ta et semester ved et annet høyt rangert universitet, men som ikke er et rådyrt eliteuniversitet. Anonymkode: 7db25...fb6 7
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #7 Skrevet 4. september 2018 Kan ikke svare direkte på spørsmålet ditt, men sjekk stipendordningene. Her er det en NTNU-student som fikk 100 000 i stipend da han dro på utveksling til Harvard. https://www.utdanningiverden.no/land/usa/foelelsen-av-aa-klare-noe-som-foerst-virket-uoppnaaelig Om du sender han en mail så er han sikkert villig til å svare på spørsmål. Aker scholarship har også noen stipendordninger de markedsfører sterkt. Det står at de er for mastergrader og PHD, ,men du kan jo sende dem en melding om de også gir støtte ved utveksling til Harvard, osv. Sjekk også med de som er ansvarlig for veiledning av studentene og utveksling på universitetet ditt om de vet om noen stipendorninger som kan være aktuelle. Anonymkode: 29ae4...30a
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #8 Skrevet 4. september 2018 Jeg har studert i USA , ved Harvard, 4 år . Et semester ville ikke hjulpet. Jobber i dag i et globalt selskap , ville aldri fått jobben om jeg ikke gikk på skole i USA Anonymkode: e88d9...fdf 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #9 Skrevet 4. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har studert i USA , ved Harvard, 4 år . Et semester ville ikke hjulpet. Jobber i dag i et globalt selskap , ville aldri fått jobben om jeg ikke gikk på skole i USA Anonymkode: e88d9...fdf Hm, dette høres rart ut. Det finnes mange europeere som har studert i sine hjemland og har gjort god karriere i USA. Ofte ønsker store selskaper nettopp mangfold, men at de samtidig kan prestere og har noe unikt ved seg (bevist ved å få opptak 1-2 semester ved et toppuniversitet), da holder det ikke at alle kommer fra Harvard, Princeton eller Yale. Anonymkode: 6f840...6b8 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #10 Skrevet 4. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hm, dette høres rart ut. Det finnes mange europeere som har studert i sine hjemland og har gjort god karriere i USA. Ofte ønsker store selskaper nettopp mangfold, men at de samtidig kan prestere og har noe unikt ved seg (bevist ved å få opptak 1-2 semester ved et toppuniversitet), da holder det ikke at alle kommer fra Harvard, Princeton eller Yale. Anonymkode: 6f840...6b8 Det kommer mye an på stillingen og firma, her var min bakgrunn fra studier viktig. Sier ikke at det var Harvard som var utslags givende, men at jeg tok hele studiet i USA, og ikke kun et semester, det hadde ikke hjulpet meg. Nå er jeg norsk i et amerikansk selskap , men hadde ikke hatt en tjangs om jeg kom fra et norsk universitet/høyskole i den aktuelle stillingen Anonymkode: e88d9...fdf
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #11 Skrevet 4. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer mye an på stillingen og firma, her var min bakgrunn fra studier viktig. Sier ikke at det var Harvard som var utslags givende, men at jeg tok hele studiet i USA, og ikke kun et semester, det hadde ikke hjulpet meg. Nå er jeg norsk i et amerikansk selskap , men hadde ikke hatt en tjangs om jeg kom fra et norsk universitet/høyskole i den aktuelle stillingen Anonymkode: e88d9...fdf Ja, det kan nok være forskjell på om du jobber med typiske Harvard-fag, som Humanities, Arts, historie, osv. Hvis man jobber innen teknologi/finans så er det nok mer åpent for utlendinger som har gått på gode universiteter i sitt hjemland og har tatt et par semestre ved et eliteuniversitet i USA. Jeg synes egentlig det er håpløst å bruke så mye penger på en utdannelse om man ikke har foreldre som sponser det men setter seg i gjeld til Lånekassen, iallefall om man sitter med en vanlig amerikansk lønn for en "intellektuell" etterpå. Det lar seg kun forsvare om man ender med en typisk finans/CEO-jobb i USA hvor man tjener flere millioner årlig. Som skrevet over tror jeg ofte det er bare det å ha "gått der", at man har klart å bli tatt inn, som er det viktigste. Om man har tatt hele eller deler av utdannelsen der tror jeg er mindre viktig (innen teknologi/finans, myke fag krever nok en annen type nettverk og tilknytning til amerikanske universiteter). Anonymkode: 6f840...6b8
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #12 Skrevet 4. september 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går siving på NTNU og ønsker å ta et semester på et toppuniversitet enten i USA eller i UK, typ Harvard, Oxford, Cambridge. Det koster jo mye penger, men vil det gi et fortrinn i jobbsøkingen senere? Vil det bety noe for evt senere karriere internasjonalt? Anonymkode: 6f840...6b8 Nei, et semester gir deg ikke noe fortrinn internasjonalt og jeg tviler på at det gjør i Norge heller. Husk på at straks du tenker på noe "internasjonalt så skjer dette: 1) Du går inn i en brutal konkurranse IKKE bare mot norske kandidater, men mot kandidater fra hele verden. 2) Om du tjener en eneste krone i utlandet, så taper du mesteparten av den viktige Folketrygden (store deler av medlemskapet ryker). 3) Du vil fortsatt måtte skatte til Norge i en periode selv om store deler av medlemskapet i Folketrygden ryker. Norge liker å "holde på" sine innbyggere, for å si det slik. Vi er ikke India eller Kina. Så nei, det er ikke verdt det hvis det koster i nærheten av 250.000 kroner. Videre er det uten tvil meget kjipt å tenke på at en betydelig andel av den samlede prisen i kroner skyldes det faktumet at US Dollar er ekstremt sterk nå for tiden. Det britiske Pundet er moderat sterk, mens Dollaren er altså ekstremt sterk. Hvis du ser fem år tilbake til året 2013, så kostet en USD = 6 kroner og 1 GBP = 8,5 eller 9 kroner. Så å betale så mye ekstra bare fordi den norske kronen har svekket seg de siste fem årene pga oljeprisen er som å betale for luft egentlig. Om du ønsker å "bevise" at du er veldig flink på "elitenivå", så kan du alltid ta noen studiepoeng ved Harvard Summer School. Meget enkelt å søke og lite stress. Et semester som du tenkte på består av 30 ECTS eller 15 US credits = 250.000 kroner, ifølge deg. Da er det bedre å ta 4 eller 8 US credits (8 eller 16 ECTS) ved Summer School hvis det er viktig for deg å vise deg litt frem på dette nivået. Summer School koster fortsatt flesk, men er iallfall en god del billigere. Man kan velge selv om man vil gå for 4 US credits eller 8 US credits per sommer. Tror at summer sessions er delt enten i 3 uker eller 7 uker. 1 US credit er altså ca 2 ECTS. Anonymkode: 711e2...2f8 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #13 Skrevet 4. september 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer mye an på stillingen og firma, her var min bakgrunn fra studier viktig. Sier ikke at det var Harvard som var utslags givende, men at jeg tok hele studiet i USA, og ikke kun et semester, det hadde ikke hjulpet meg. Nå er jeg norsk i et amerikansk selskap , men hadde ikke hatt en tjangs om jeg kom fra et norsk universitet/høyskole i den aktuelle stillingen Anonymkode: e88d9...fdf En annen ting som også bør legges til er at det er ikke bare fritt frem for å jobbe i USA lenger for internasjonale studenter. De nordmennene som "fikk dette til" årevis tilbake, det er et tilbakelagt kapittel. Nå er det en psykopat i USA som styrer (Trump) og han hater innvandring og internasjonale studenter. De siste statistikkene viser at antallet internasjonale studenter som søker seg til USA faller som bare det. Det "gamle" USA som man tror er "liberal og åpen" er for lengst borte nå, dessverre. Ellers er det slik at et semester gir en ikke rett til å være en viss tid i USA under OPT-ordningen, så man vil måtte "pelle seg tilbake" straks man er ferdig med semesteret. Anonymkode: 711e2...2f8 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #14 Skrevet 4. september 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: scholarship har også noen stipendordninger de markedsfører sterkt. Det står at de er for mastergrader og PHD, Anonymkode: 29ae4...30a Nei, Aker støtter ikke utveksling. Men Fullbright / NORAM kan støtte utveksling. Så det er isåfall Fullbright og NORAM man kan sjekke ut, men som sagt i mitt forrige innlegg, så er det veldig kjipt at et sterkt US Dollar og en svakere krone har gjort en stor regning, allerede om til en gigantisk regning. Anonymkode: 711e2...2f8 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #15 Skrevet 4. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, Aker støtter ikke utveksling. Men Fullbright / NORAM kan støtte utveksling. Så det er isåfall Fullbright og NORAM man kan sjekke ut, men som sagt i mitt forrige innlegg, så er det veldig kjipt at et sterkt US Dollar og en svakere krone har gjort en stor regning, allerede om til en gigantisk regning. Anonymkode: 711e2...2f8 Ja, enig. Det irriterer meg at akkurat når jeg vil dra så må det være tidenes svakeste norske krone. Anonymkode: 6f840...6b8
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #16 Skrevet 4. september 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det kan nok være forskjell på om du jobber med typiske Harvard-fag, som Humanities, Arts, historie, osv. Hvis man jobber innen teknologi/finans så er det nok mer åpent for utlendinger som har gått på gode universiteter i sitt hjemland og har tatt et par semestre ved et eliteuniversitet i USA. Jeg synes egentlig det er håpløst å bruke så mye penger på en utdannelse om man ikke har foreldre som sponser det men setter seg i gjeld til Lånekassen, iallefall om man sitter med en vanlig amerikansk lønn for en "intellektuell" etterpå. Det lar seg kun forsvare om man ender med en typisk finans/CEO-jobb i USA hvor man tjener flere millioner årlig. Som skrevet over tror jeg ofte det er bare det å ha "gått der", at man har klart å bli tatt inn, som er det viktigste. Om man har tatt hele eller deler av utdannelsen der tror jeg er mindre viktig (innen teknologi/finans, myke fag krever nok en annen type nettverk og tilknytning til amerikanske universiteter). Anonymkode: 6f840...6b8 Jobber innen finans, så har også en lønn som kan forsvare at utdannelsen kostet Anonymkode: e88d9...fdf
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #17 Skrevet 4. september 2018 Nei, å dra på utveksling et semester til et eliteuniversitet vil neppe være verdt så mye at du ikke kunne dratt til et mindre anerkjent universitet og oppnådd mye av det samme. Det er riktig at internasjonal erfaring settes pris på av en del arbeidsgivere, men det kan man fullt ut oppnå uten å dra til Ivy league. Anonymkode: 78749...1a0 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #18 Skrevet 4. september 2018 Kjenner jeg blir lei meg over å aldri ha studert ved et elite-universitet nå er jeg for gammel. Anonymkode: b0a00...559
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #19 Skrevet 4. september 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner jeg blir lei meg over å aldri ha studert ved et elite-universitet nå er jeg for gammel. Anonymkode: b0a00...559 Det er ikke for sent! Du kan jo dra på utveksling Anonymkode: 6f840...6b8
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #20 Skrevet 4. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke for sent! Du kan jo dra på utveksling Anonymkode: 6f840...6b8 Jeg er over 30 og har akkurat tatt på 1 året av en bachelor. Kan ikke se for meg at godt voksne folk drar på utveksling til elite-universiteter? Anonymkode: b0a00...559
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå