Gå til innhold

Magekramper av mat?

Baby

Anbefalte innlegg

Det hender av og til at jeg får skikkelige magekramper etter å ha spist noen typer mat, spesielt hvis det har vært med melk i maten, som f.eks hvit saus, eller hvis jeg h ar drukket en kaffe lattè. Noen ganger kommer de umidelbart andre ganger flere timer senere.

Å drikke melk til frokost går helt fint.

Noen som har peiling på hva det kan skyldes?

Krampene er skikkelig intense, må bare krumme meg sammen til de går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke helt om det kan være det du har, men jeg opplevde lignende for noen år siden. Da skjedde det hvis jeg spiste varm mat, drakk melk eller brus mm. Jeg hadde "begynnende magesår" eller "nervøs mage". Og altfor mye produksjon av magesyre. (jeg var bare17år!).

Jeg kunne få særlig vondt i magen hvis jeg la meg nedpå. Og om jeg tok paraset hjalp det IKKE....

Kan det være noe sånt kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten

Kjenner meg litt igjen her. For meg høres det også ut som laktoseintolerase. Jeg får litt av det samme dersom jeg får i meg for mye på en gang. For eksempel saus som har mye fløte i seg eller risengrynsgrøt. Det blir tydeligvis for tungt å fordøye. Du får kutte ned på inntaket en stud og så forsiktig prøve deg frem eller ta en tur til legen og teste deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om det kan være det du har, men jeg opplevde lignende for noen år siden. Da skjedde det hvis jeg spiste varm mat, drakk melk eller brus mm. Jeg hadde "begynnende magesår" eller "nervøs mage". Og altfor mye produksjon av magesyre. (jeg var bare17år!).

Jeg kunne få særlig vondt i magen hvis jeg la meg nedpå. Og om jeg tok paraset hjalp det IKKE....

Kan det være noe sånt kanskje?

Ja, det kan høres ut som noe av det samme. Det skjer ikke hver gang jeg spiser, og ikke hver gang jeg drikker melk, men ofte hvis jeg drikker melk til varm mat eller mat med mye melk i.

Hva gjorde du med det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laktoseintoleranse og har det omtrent som det du beskriver. I begynnelsen fikk jeg magesmertene etter bare 15-30 min, måtte bare slutte med alt av melkeprodukter. Nå kan jeg spise litt melkeprodukter og da går det bra. Hvis jeg ikke ha fått i meg melk på en stund kan jeg spise litt mer uten å få vondt, spiser jeg mye mat med melk i en periode, tåler jeg omtrent ingenting. Jeg brukte litt tid på å teste ut hvor mye jeg tålte. Det finnes tabletter på apoteket som heter KeruTabs som du kan ta før du spiser mat med melk, jeg bruker de hvis jeg bare må ha mat med mye melk i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det kan høres ut som noe av det samme. Det skjer ikke hver gang jeg spiser, og ikke hver gang jeg drikker melk, men ofte hvis jeg drikker melk til varm mat eller mat med mye melk i.

Hva gjorde du med det da?

Jeg vet hvertfall at et godt tegn på om det er laktoseintoleranse eller magesyreproblem er: Hvis du spiser melk og sukker sammen (f.eks is, sjokolademelk) får du skikkeligf tordenvær i magen..

Nå sier de andre her at det kan likne på laktoseintoleranse, så det kan godt være at det er det.

Jeg har måtte gå på en sterk tablett- kur og tatt magesyrenedsettende. Måtte kutte ut alt av sterk/ fet/ stekt mat i noen måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...