Gå til innhold

Beste rutine for bleieskift for å unngå smitte (avføring)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt usikker på om denne skulle ha vært i Kropp og helse isteden, men jeg prøver.

Det er snart høysesong for den fryktede omgangssyken og jeg er fremdeles traumatisert etter alle rundene familien hadde i fjorvinter/vår (det var ILLE). Siden barnet aldri hadde oppkast er det åpenbart at vi har for dårlig hygiene rundt bleieskift (uff, det er flaut). Hva bør man gjøre for å sikre at alle spor av avføring blir tatt? Vi har noen med nedsatt immunforsvar i nær familie og i hele fjorvinter var jeg redd for å la vedkommende komme på besøk :( Jeg har gjort noen endringer nå, og slik gjør vi det i dag:

- Barnet ligger med rumpa på et engangs papirark som fjernes før ny bleie kommer på
- Vi henger bleiepose ved stellebordet som alt avfall går i
- Vi bruker engangsservietter
- Vi bruker engangshansker som kastes før vi tar på ny bleie
- På med bukse/strømpebukse
- Håndvask
- Kaste bleiepose
- Vasker puten på stellebordet og overflatene rundt med engangsklut (hva er beste vaskemiddel/fremgangsmåte?)
- Avslutter med håndvask

I tillegg er vi mer nøye med håndvask generelt, og jeg kan innrømme at vi har vært dårlige med det tidligere. Men så er det én ting da... Bør man ikke vaske hele stumpen godt, altså som i dusjen, for å fjerne alt av rester? Det må da sitte igjen noe selv etter utallige runder med engangsservietter? Eller? Sjansen for smitte er jo i så fall der igjen når vi skal skifte en tissebleie, og det trenger vi ikke alltid ta på stellebordet. Bør man gjøre det for sikkerhetsskyld? Jeg pleier å dusje rumpa etter diaré, men ved omgangssyke kan man jo smitte før symptomene bryter ut.

Er det andre hygienetiltak vi kan iverksette?

Og ja, jeg vet jeg er hysterisk. Men etter forrige vinter går jeg heller hjemme med barna fra november til april enn å dra hjem smitte fra barnehagen og utsette oss for det samme én gang til 😫 

Anonymkode: f4a07...94f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du har kontroll om du følger planen.

Det du kan gjøre i tillegg er å bruke antibac. Vi hadde noen engangskluter med antibac, som var i en boks, slik at det var enkelt å dra ut en og en klut.

De kunne fint brukes på hender og overflater. Vi var litt mer forsiktige med å bruke dem på babyens hud. Alkoholen i dem virker litt uttørrende på huden.

Skrevet

Såpe og vann skal brukes på tilsølte hender. Desinfeksjon skal kun brukes på rene/tørre hender.

Den mest effektive måten for å unngå smitte og hindre smitte er håndhygiene! 

Hilsen intensivsykepleieren 😊

Anonymkode: 4fb82...65b

• Liker 6
Skrevet

Synes det var litt voldsomt for å forebygge omgangssyke, ja. Viktigste er god håndhygiene til hverdags, etter skift, før mat, når dere kommer hjem etter å ha vært ute o.l. Ville glatt droppet hansker, engangsservietter m.m. Vi bruker flanellskluter som underlag på stellebordet, og vasker med små vaskekluter, ny klut/underlag til hvert skift.

Det er jo ikke nødvendig med masse engangsprodukter for å unngå gjensmitte selv om uhumskheten kommer i hus, så lenge dere har klut såpe og klor til overflatevask, og har en vaskemaskin som vasker håndduker og vaskeskluter o.l varmt nok. (Ikke alle maskiner vasker på 60 grader på 60 graders program. Er du usikker kan det være greit å vaske kluter og stelleunderlag på 75.) Og husk å bytt tannbørster om dere skulle bli syke!

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Såpe og vann skal brukes på tilsølte hender. Desinfeksjon skal kun brukes på rene/tørre hender.

Den mest effektive måten for å unngå smitte og hindre smitte er håndhygiene! 

Hilsen intensivsykepleieren 😊

Anonymkode: 4fb82...65b

Ja, men mot norovirus er såpe og vann mye mer effektivt enn antibac uansett om hendene ikke er tilgriset. Hilsen..eh nei det er vel ikke lov til å skrive her 😋

Anonymkode: be8da...379

• Liker 1
Skrevet

Plastikkhansker for å skifte bleie? Litt hysterisk kanskje. 

Hygiene er lik så viktig andre plasser i huset. Spesielt når det kommer til matlaging og spising og ikke minst, leker! Lekene til barna er en bakterie bombe og flott smittekilde. 

Anonymkode: 44c68...23a

• Liker 7
Skrevet

God håndvask er den viktigste forebyggingen, men det betyr ikke såpe på fingertuppene og 5 sek under vann slik mange gjør, men skikkelig håndvask der alle flater og områder rundt fingrene og på hånden gnis i minst 30 sekunder, og skylles godt i varmt vann etterpå. Ellers; bytte håndkle til håndvask på badet hver dag når det er risiko for smitte, bruk håndsåpe fra pumpeflaske og ikke såpestykke, vansk av dørhåndtak som er i daglig bruk og ha god håndhygiene før matlaging, spising og når dere tar ut av oppvaskemaskinen. Og forresten, god håndhygiene er et must ved hvert bleieskift/toalettbesøk, ikke bare når det er avf. 

Anonymkode: 951d2...78d

• Liker 1
Skrevet

Nå smittes omgangssyke også gjennom spytt så litt vanskelig å unngå. Ha god hygiene og håp på det beste.

Anonymkode: 0c8eb...32b

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt usikker på om denne skulle ha vært i Kropp og helse isteden, men jeg prøver.

Det er snart høysesong for den fryktede omgangssyken og jeg er fremdeles traumatisert etter alle rundene familien hadde i fjorvinter/vår (det var ILLE). Siden barnet aldri hadde oppkast er det åpenbart at vi har for dårlig hygiene rundt bleieskift (uff, det er flaut). Hva bør man gjøre for å sikre at alle spor av avføring blir tatt? Vi har noen med nedsatt immunforsvar i nær familie og i hele fjorvinter var jeg redd for å la vedkommende komme på besøk :( Jeg har gjort noen endringer nå, og slik gjør vi det i dag:

- Barnet ligger med rumpa på et engangs papirark som fjernes før ny bleie kommer på
- Vi henger bleiepose ved stellebordet som alt avfall går i
- Vi bruker engangsservietter
- Vi bruker engangshansker som kastes før vi tar på ny bleie
- På med bukse/strømpebukse
- Håndvask
- Kaste bleiepose
- Vasker puten på stellebordet og overflatene rundt med engangsklut (hva er beste vaskemiddel/fremgangsmåte?)
- Avslutter med håndvask

I tillegg er vi mer nøye med håndvask generelt, og jeg kan innrømme at vi har vært dårlige med det tidligere. Men så er det én ting da... Bør man ikke vaske hele stumpen godt, altså som i dusjen, for å fjerne alt av rester? Det må da sitte igjen noe selv etter utallige runder med engangsservietter? Eller? Sjansen for smitte er jo i så fall der igjen når vi skal skifte en tissebleie, og det trenger vi ikke alltid ta på stellebordet. Bør man gjøre det for sikkerhetsskyld? Jeg pleier å dusje rumpa etter diaré, men ved omgangssyke kan man jo smitte før symptomene bryter ut.

Er det andre hygienetiltak vi kan iverksette?

Og ja, jeg vet jeg er hysterisk. Men etter forrige vinter går jeg heller hjemme med barna fra november til april enn å dra hjem smitte fra barnehagen og utsette oss for det samme én gang til 😫 

Men ungen hadde jo aldri oppkast, så hva er problemet? Hvem ble syke egentlig? 

Anonymkode: b7224...dbf

Skrevet

Tråden er ryddet for signering som helsepersonell.

Blod, mod

Skrevet

God håndhygiene er viktig. Bruk albuen til å åpne dører, minimere bruk av handlevogn når barn er med. Bruk hansker til bleieskift. Jobber i barnehage, og har bhg og skolebarn selv. Bruk mer tid ute når sesongen herjer rundt. Vask håndtak, toalett og stellebord ofte. Bruk tørkepapir i stedet for håndkle. Ha alltid klar farris, eplemos og salte chips klar. Vi har sluppet helt eller veldig billig unna de siste årene. 

Anonymkode: 91a4f...006

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå smittes omgangssyke også gjennom spytt så litt vanskelig å unngå. Ha god hygiene og håp på det beste.

Anonymkode: 0c8eb...32b

Spytt i forbindelse med brekninger, mener jeg? Men har man fått viruset i munnen og kysser noen rett etterpå er det klart at det kan smitte da. 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ungen hadde jo aldri oppkast, så hva er problemet? Hvem ble syke egentlig? 

Anonymkode: b7224...dbf

Barnet hadde klassisk diaré. Resten av familien fikk det begge veier kort tid etterpå. Man ikke kaste opp når man har omgangssyke.

TS

Skrevet

Takker for tips og råd!

TS

Skrevet

Antibac finnes på sprayflaske😀 jeg bruker den ofte på både bad og kjøkken. Bruker den på rene overflater, om jeg føler det er nødvendig☺️

Anonymkode: ec5fd...c80

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antibac finnes på sprayflaske😀 jeg bruker den ofte på både bad og kjøkken. Bruker den på rene overflater, om jeg føler det er nødvendig☺️

Antibac er ikke like effektivt mot omgangssykevirus 😕 Temperatur fra 60 grader, håndvask med såpe og vann og klorin er det eneste som tar helt knekken på det.

Det er skremmende å tenke på hvor lett det er å dra smitte over hele huset om man får virus på hendene. Hvis stellebordet ikke er helt rent for eks, og man tilfeldigvis legger hånden der mens man er på badet en tur. Vips, så sprer viruset seg på dørhåndtak, bord, stoler, kraner, vindu, fjernkontroller, MOBIL... osv osv... Derfor så viktig å få fjernet rester med det samme og passe på hvor man berører med hendene før håndvasken. Nå er jeg hysterisk igjen, men i mine øyne er det fornuftig hysterisk 😅

Håndvask er det mest kritiske - pluss desinfisering av diverse håndtak. Så får lekene vaskes oftere på vinterhalvåret. Takk 👍🏻

TS

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antibac er ikke like effektivt mot omgangssykevirus 😕 Temperatur fra 60 grader, håndvask med såpe og vann og klorin er det eneste som tar helt knekken på det.

Det er skremmende å tenke på hvor lett det er å dra smitte over hele huset om man får virus på hendene. Hvis stellebordet ikke er helt rent for eks, og man tilfeldigvis legger hånden der mens man er på badet en tur. Vips, så sprer viruset seg på dørhåndtak, bord, stoler, kraner, vindu, fjernkontroller, MOBIL... osv osv... Derfor så viktig å få fjernet rester med det samme og passe på hvor man berører med hendene før håndvasken. Nå er jeg hysterisk igjen, men i mine øyne er det fornuftig hysterisk 😅

Håndvask er det mest kritiske - pluss desinfisering av diverse håndtak. Så får lekene vaskes oftere på vinterhalvåret. Takk 👍🏻

TS

Selvfølgelig er såpe å vann det beste, sikkert klorin å for den saks skyld. Men en spray med antibac er sikkert ikke skadelig😉 

Men, uansett. Du tror ikke du er litt vel hysterisk? Tenk på klærne du har på deg?😂 hvem vet hva som har kommet på de iløpet av dagen?😂

Virus og bakterier blir man vel egentlig aldri kvitt, og det er vel ikke meningen at man skal det heller. Umulig å leve helt sterilt tror jeg🙄

Skrevet

Du er hysterisk... sorry, men noen må si det

jeg har en 8åring som fortsatt bruker bleier (hele døgnet. På grunn av inkontinens) og per dags dato skifter vi på gulvet. Jeg klarer fint å unngå at rumpa er nedi gulvet mens bleia er av (men det skal sies at den bleia sitter rundt overalt, så bakteriene er overalt uansett), jeg har en liten pose klar som jeg legger den brukte bleia oppi og når barnet er påkledd igjen tar jeg bleieposen med ut der jeg har en egen søppelbøtte til bleier (bor i 2etg og barnet må ha tilsyn hele tiden så får ikke gått ut til søppelkassene med hver enkelt), så går jeg på badet og vasker hendene. 

Hverken jeg eller barnet har ofte omgangssyke. Det er vel et par år siden sist jeg hadde det. Når barnet mitt har omgangssyke må jeg ligge på samme rom, våken og passe på og jeg må holde barnet opp hver gang h*n brekker seg. Jeg som må være så tett på burde blitt smittet hver gang? Tvert imot... og dessuten smitter det ved dråpesmitte (som spytt) selvom barnet kun har diaré og ikke kaster opp. Viruset er i hele kroppen, ikke kun den delen der kroppen forsøker å bli kvitt det :) 

prøv å slappe av litt... det er ikke sunt å være overdrevent renslig. 

Anonymkode: b3b44...3b1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...