AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #1 Skrevet 4. september 2018 Jeg er på AAP grunnet sykdom, og har lyst til å prøve å se om jeg kan grave meg ut av NAV ved å selge kunst jeg produserer selv via eget enkeltmannsforetak. Jeg vet ennå ikke om det vil gå rundt, men jeg er villig til å gjøre et forsøk. Vet ikke hvor mye jeg klarer å jobbe, engang - men jeg er redd NAV skal få en eller annen type beskjed fra Brønnøysundregisteret og bare konkludere med at jeg herved er frisk og ikke trenger AAP... Eller, i det minste, at det blir en ubehagelig samtale på NAV-kontoret av dette. Jeg vil bare prøve og se om jeg lykkes - og hvis jeg ikke gjør det, vil jeg bare pakke det bort og glemme det, uten at NAV skal blande seg inn. Skulle jeg tjene noe, ville jeg selvsagt ført det opp på meldekortet. Jeg bare lurer på om selve etableringen av enkeltmannsforetaket vil få lys til å blinke hos NAV. Anonymkode: 7a96b...1a4
Gjest missmarthe Skrevet 4. september 2018 #2 Skrevet 4. september 2018 Du kan vel selge egenprodusert kunst som privatperson?
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #3 Skrevet 4. september 2018 Akkurat nå, missmarthe skrev: Du kan vel selge egenprodusert kunst som privatperson? Ja, men ikke i veldig stor skala. Ikke mer enn 50 000 i året, etter dette må jeg betale skatt og behandle det som en jobb. Det er jo det sjiktet jeg ønsker å legge meg på, det er slik jeg kan frigjøre meg fra NAV. Anonymkode: 7a96b...1a4
Gjest missmarthe Skrevet 4. september 2018 #4 Skrevet 4. september 2018 Ligger du an til å selge for 50 000 i året da? Ikke så mange nyetablerte kunstnere som kan skryte av det akkurat...
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #5 Skrevet 4. september 2018 AAP-regler er vel temmelig rigide? Det er jo slik at man skal føre opp time for time når man jobber, uavhengig av lønn og faktisk betaling... Dersom du da jobber med å lage bilder, så skal vel disse timene føres på meldekortet? Tror kanskje du heller burde ta dette opp med saksbehandleren din og lese deg litt opp på reglene til aap, rundskrivene og slikt som ligger på nav sine sider (høyre kolonne, 'Regelverk'). Jeg sier lese deg opp, fordi min erfaring er at mange som arbeider på nav ikke kan reglene og at man da ofte kan få feil informasjon. Det er best å lese seg opp på egenhånd for å få bekreftet eller avkreftet. Anonymkode: c2f36...e9e 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #6 Skrevet 4. september 2018 Du kan vel etablere enkeltmansforetak fordi du skal kjøpe noe fra et firma som ikke selger til privatpersoner? Mange som gjør det. Anonymkode: 90230...d95
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #7 Skrevet 4. september 2018 Snakk med NAV før du begynner. all informasjon fra Brønnøysunds-register er offentlig informasjon! Bedre føre var enn å må betale tilbake etterpå. Anonymkode: 8b4b0...e5c 5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #8 Skrevet 4. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: AAP-regler er vel temmelig rigide? Det er jo slik at man skal føre opp time for time når man jobber, uavhengig av lønn og faktisk betaling... Dersom du da jobber med å lage bilder, så skal vel disse timene føres på meldekortet? Tror kanskje du heller burde ta dette opp med saksbehandleren din og lese deg litt opp på reglene til aap, rundskrivene og slikt som ligger på nav sine sider (høyre kolonne, 'Regelverk'). Jeg sier lese deg opp, fordi min erfaring er at mange som arbeider på nav ikke kan reglene og at man da ofte kan få feil informasjon. Det er best å lese seg opp på egenhånd for å få bekreftet eller avkreftet. Anonymkode: c2f36...e9e Som sagt, tjener jeg noe, skriver jeg det opp. Hvis ikke, lar jeg være. De kan jo ikke vite at jeg har malt et bilde hvis jeg ikke engang har solgt det? Dessuten vet de allerede at jeg maler, vi er enige om at det er terapi - men nå begynner folk å bli veldig interesserte i å kjøpe, og jeg har allerede solgt en del, men nå vil jeg gjøre det ordentlig. Jeg er flink, liksom. Men ja, skal lese gjennom regelverk. Bare lurte på om noen visste. Anonymkode: 7a96b...1a4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #9 Skrevet 4. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan vel etablere enkeltmansforetak fordi du skal kjøpe noe fra et firma som ikke selger til privatpersoner? Mange som gjør det. Anonymkode: 90230...d95 Hva kunne et slikt produkt vært, da? Altså, hva slags ting pleier folk å kjøpe via enketmannsforetakene sine Anonymkode: 7a96b...1a4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #10 Skrevet 4. september 2018 5 minutter siden, missmarthe skrev: Ligger du an til å selge for 50 000 i året da? Ikke så mange nyetablerte kunstnere som kan skryte av det akkurat... Hvis jeg selger alle bildene jeg har liggende allerede til den prisen jeg har solgt for før, har jeg over 200 000... Tviler på at det går så bra, men det er ikke småplukk, heller. Anonymkode: 7a96b...1a4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #11 Skrevet 4. september 2018 Hos NAV står dette: "Det har ingen betydning om du utfører arbeidet i eller utenfor normal arbeidstid. Det har heller ingen betydning hvordan du tar penger ut av virksomheten. AAP blir redusert når du utfører arbeid, uavhengig av om du får betalt for arbeidet, og hvordan du skatte- og privatrettslig klassifiserer overføring av verdier." Asså, ja vel, NAV - men hva med selve opprettelsen av foretaket? Har det aldri skjedd før, at en AAP-mottaker har opprettet sånt? Jeg er dessuten skikkelig redd for å spørre, kjenner jeg. Jeg vil ikke at de skal tro jeg er friskere enn jeg er. Anonymkode: 7a96b...1a4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #12 Skrevet 4. september 2018 Kan du ikke bare spørre NAV? Det er ikke noe vanskelig for de å finne ut om du har opprettet enkeltpersonforetak. Det beste er å høre med de først, ikke tro at det går greit for så å gå på en skikkelig smell. Anonymkode: c95b8...8b5 3
Gjest missmarthe Skrevet 4. september 2018 #13 Skrevet 4. september 2018 Er jo uansett hobby, frem til du faktisk selger noe. Så du har jo ikke gjort noe galt enda, bare å spørre de
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #14 Skrevet 4. september 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg selger alle bildene jeg har liggende allerede til den prisen jeg har solgt for før, har jeg over 200 000... Tviler på at det går så bra, men det er ikke småplukk, heller. Anonymkode: 7a96b...1a4 Det er jo hva du eventuelt selger det for, men hva sitter du igjen med etter utgifter? Anonymkode: 738ba...09e
Skiftenøkkel Skrevet 4. september 2018 #15 Skrevet 4. september 2018 Selgere får i alle fall beskjed, fem minutter etter jeg fikk bekreftelse fra altinn på at registreringen var i orden, ringte det en selgerfaen 😂 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #16 Skrevet 4. september 2018 http://www.klassekampen.no/58723/article/item/null/kunstnere-ljuger-til-nav Anonymkode: 90230...d95
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #17 Skrevet 4. september 2018 1 minutt siden, Skiftenøkkel said: Selgere får i alle fall beskjed, fem minutter etter jeg fikk bekreftelse fra altinn på at registreringen var i orden, ringte det en selgerfaen 😂 Ja, registrerer du firma, må du ha som fast regel å slå av mobilen når du begynner å drekke, ellers betaler du dyrt for en ubrukelig katalogoppføring, før du vet ordet av det. Anonymkode: 90230...d95
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #18 Skrevet 4. september 2018 Det finnes en egen ordning hos NAV, for de som er på AAP og ønsker å prøve å starte eget firma. Du kan søke om å beholde AAP i 6 mnd i etableringsfasen https://www.nav.no/no/Person/Skjemaer-for-privatpersoner/Skjemaer/Uten+arbeid/Starte+egen+bedrift Ville heller gjort det, og spilt med åpne kort - enn å risikere trøbbel og mulighet for krav om tilbakebetaling. NAV har vide fullmakter til å følge med, og sjekker garantert åpne kilder som Brønnøysundregisteret - selv om jeg ikke veit åssen rutine de evt. har for det. Og hva om noen melder deg? Nei, bedre å benytte seg av den ordninga som finnes, ment for folk som nettopp ønsker å etablere noe selv for å komme seg ut av NAV Anonymkode: 76413...e55 5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #19 Skrevet 4. september 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes en egen ordning hos NAV, for de som er på AAP og ønsker å prøve å starte eget firma. Du kan søke om å beholde AAP i 6 mnd i etableringsfasen https://www.nav.no/no/Person/Skjemaer-for-privatpersoner/Skjemaer/Uten+arbeid/Starte+egen+bedrift Ville heller gjort det, og spilt med åpne kort - enn å risikere trøbbel og mulighet for krav om tilbakebetaling. NAV har vide fullmakter til å følge med, og sjekker garantert åpne kilder som Brønnøysundregisteret - selv om jeg ikke veit åssen rutine de evt. har for det. Og hva om noen melder deg? Nei, bedre å benytte seg av den ordninga som finnes, ment for folk som nettopp ønsker å etablere noe selv for å komme seg ut av NAV Anonymkode: 76413...e55 Problemet er at om jeg ikke lykkes, betyr det ikke at jeg er frisk nok til å jobbe i en annen jobb... Kunst og salg er det eneste jeg får til, på grunn av et komplekst sykdomsbilde. Om jeg får et halvt år på meg til å ordne i stand noe som ikke funker, er jeg fucked. Anonymkode: 7a96b...1a4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #20 Skrevet 4. september 2018 Vel, jeg synes du skal være åpen og ærlig til Nav om hva du tenker. Om det er noen automatikk i at nav blir informert vet jeg ikke, men alle nyetableringer er offentlig informasjon og enkelt tilgjengelig. Bedre å være ærlig enn å «håpe de ikke finner ut». Anonymkode: 1b376...654
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå