Gå til innhold

Hvor mange prosent skatter jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skatter man 36% uansett hva man tjener? Hvorfor står det 10,5 måneder en viss prosent, mens 12 måneder en annen prosent på skattekalkulatoren? 

Jeg skjønner ikke. Skatter man halvt i desember? Da burde det jo stå man skatter 18% i ''unormal'' måned.

Det står viss jeg tjener 350 000 betaler jeg 78 821 i skatt. Det er 22,5% skatt på 12 mnd. Er mange som spør meg hvor mange prosent jeg skatter, derfor lurer jeg. For de sier selv at de skatter 36%. :S Men de tjener ikke så mye mer enn meg. 

Anonymkode: 5ff84...686

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skatter man 36% uansett hva man tjener? Hvorfor står det 10,5 måneder en viss prosent, mens 12 måneder en annen prosent på skattekalkulatoren? 

Jeg skjønner ikke. Skatter man halvt i desember? Da burde det jo stå man skatter 18% i ''unormal'' måned.

Det står 10,5 måneder fordi det er 12 måneder hvert år og man slipper skatt i juni og halv skatt i desember. Det er vanlig praksis i de fleste arbeidsplassene, men noen arbeidsplasser velger å gi samme skattetrekk hele året (dvs færre prosent for å jevne ut året).

Endret av matrobot
Skrevet

Vanlig med halv skatt på slutten av året :) men du kan få bedriften til å trekke fult om du ønsker det :) (vet min far får dette gjort). 

Og skatt kan man enten ha fast eller via tabell (ikke spør meg h ordan det fungerer for jeg endrer alltid på det selv for å ikke få baksmell). Jeg personlig liker å gå inn ved starten av pret å endre fra tabell til et høyere trekk, trekkes nå 34% skatt. 

Anonymkode: 9e034...010

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For de sier selv at de skatter 36%. :S Men de tjener ikke så mye mer enn meg. 

Anonymkode: 5ff84...686

Om man skal sette opp skatteprosenten sin, holder det å maile arbeidsgiver å be om dette. Inntil 3 ganger i året. 

Om man tror man ligger litt bakpå med betalingen, har for lavt trekk, kan man be om full skatt i desember hos arbeidsgiver, som nevn ovenfor her. 

Eller lag kidnummer på https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skatteoppgjor/restskatt/kid-for-tilleggsforskudd-og-forskuddsskatt/

Huker av for Tilleggsforskudd

År: 2018

Legger inn Fødselsnummer 

og trykker på blå knapp; Lag kidnummer. 

Så må du finne kontonummer til din skatteoppkrever: https://www.skatteetaten.no/kontakt/kontor/finn-din-kemner-eller-skatteoppkrever/

Betal inn dette før fredag 31 mai 2019. 

Anonymkode: be566...020

Skrevet

Det er ingenting av normal arbeidsinntekt som er skattefri, men feriepenger er trekkfrie og november-/desemberlønn trekkes med halv skatt. Det betyr at skatt for disse utbetalingene er inkludert i det du trekkes i skatt resten av året. Du kan alltid be om at det trekkes mer skatt enn skattekortet ditt tilsier, men ikke mindre. Dette følger av skattebetalingsloven, og arbeidsgiver kan så vidt meg bekjent, ikke velge å gjøre det på en annen måte.

Hvor mye du trekker i skatt behøver ikke ha så mye med hva du ender med å betale å gjøre. Man plasseres i en tabell/ prosentsats på bakgrunn av siste skatteoppgjør. For 2018 vil det si på bakgrunn av 2016-tall. Når 2018 er over gjøres det en avregning mellom inntekt (inkl fradrag og formue) og hva du er trukket i skatt ila året. Så får du evt baksmell eller penger tilgode. Først etter at det er oppgjort kan du beregne den faktiske skatteprosenten. Dette kan selvfølgelig beregnes tidligere, basert på forventede tall, om du kjenner skattereglene eller bruker en skattekalkulator. 

Med inntekt på 350.000kr kommer du ikke til å betale 36% skatt. 22-23% er nok riktigere, uten at jeg har regnet på det. 36% er derimot en vanlig trekkprosent for biinntekt, og det er en vanlig misforståelse at folk tror det er så mye de skatter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...