AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #1 Skrevet 4. september 2018 Jeg har gjentatte ganger vært vitne til at det i enkelte tråder kommer et stort antall stygge svar. Det er karakteristikker og nedlatenhet av en Ts. Dette kan holde på gjennom flere sider, helt til en bruker kommer inn og er saklig og rydder opp i saken. Hvorfor skjer dette? Det er ikke de "kritiske" og usaklige sin feil alene. Jeg syns det er rart at en bare henger seg på kritikken, uten tanke på hvordan det føles for Ts. For det er ikke mye saklighet h*n får lese. Og alle de som plutselig støtter Ts etter at en har brutt igjennom med saklighet. Da er det brått mange som støtter opp om. Det er bra det altså! Men hvorfor tar det alltid så lang tid før noen nyanserer bildet, og er rettferdige? Nå kan det være at en ikke oppdager tråden tidligere. Samtidig må det vel være noen som følger med? Må poengtere at jeg ikke mener at slike svar i tråder nødvendigvis er mobbing, men jeg trekker paralleller til mobbing. Hvor lite empati de som hamrer løs virker å ha, og, hvor mange som ikke "tør" å bryte inn. En ser hvilke mekanismer som gjør seg gjeldende. Anonymkode: b30e4...582
Yuumi Skrevet 4. september 2018 #2 Skrevet 4. september 2018 (endret) Er noe som heter 'bystander effect' oversatt blir det vel noe som den som står på sidelinja effekten eller noe.. Vet ikke hvor relevant den er på nett, men den er veldig relevant i virkeligheten. Det er mange som bare står å ser på noe grusomt skje uten å gripe inn, helt til noen andre griper inn først. Da er det flere som griper inn. Mange flere. Edit: Tilskuereffekt er den korrekte norske oversettelsen. https://psykologisk.no/2015/01/en-studie-av-tilskuereffekten/ Endret 4. september 2018 av Emblja 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #3 Skrevet 4. september 2018 Å gi kritikk eller være uenig er ikke å mobbe, men fordi folk føler seg alene når de får kritikk er det lett å slenge ut mobbepåstanden for å gi den andre siden skylden. Anonymkode: ec344...b17 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #4 Skrevet 4. september 2018 5 minutter siden, Emblja skrev: Er noe som heter 'bystander effect' oversatt blir det vel noe som den som står på sidelinja effekten eller noe.. Vet ikke hvor relevant den er på nett, men den er veldig relevant i virkeligheten. Det er mange som bare står å ser på noe grusomt skje uten å gripe inn, helt til noen andre griper inn først. Da er det flere som griper inn. Mange flere. Edit: Tilskuereffekt er den korrekte norske oversettelsen. https://psykologisk.no/2015/01/en-studie-av-tilskuereffekten/ Interessant. Takk for det. Håper flere leser. Anonymkode: b30e4...582 1
Yuumi Skrevet 4. september 2018 #5 Skrevet 4. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Interessant. Takk for det. Håper flere leser. Anonymkode: b30e4...582 Ja, jeg også. Blir nok mindre av det dersom folk er observante på at det faktisk skjer. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #6 Skrevet 4. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å gi kritikk eller være uenig er ikke å mobbe, men fordi folk føler seg alene når de får kritikk er det lett å slenge ut mobbepåstanden for å gi den andre siden skylden. Anonymkode: ec344...b17 Jeg skrev at jeg trekker paralleller til mobbing. Hva og hvordan "flokkmentaliteten" fungerer, og hvor langt noe får gå uten balanse før noen griper inn. Anonymkode: b30e4...582
VitaSana Skrevet 4. september 2018 #7 Skrevet 4. september 2018 Jeg tror det ofte kan ha noe med et behov for å bli sett selv å gjøre. Det å kunne føle seg litt flinkere, smartere eller kanskje også mer eller mindre moralsk hevet over et annet menneske. Det å kunne fordømme eller latterliggjøre et annet menneske - som man i tillegg slipper å se får vondt av det - gir en midlertidig følelse av at man selv i alle fall ikke er "så dum". Mange av oss kan også ha et behov for å si ting med egne ord, selv om det kanskje har vært sagt 10-20 ganger tidligere i samme tråden. På en måte så er man så selvfokusert at man distanserer seg fra hvordan mottaker av budskapet har det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå