angara Skrevet 4. september 2018 #1 Skrevet 4. september 2018 (endret) Jeg har jobbet i 15 år i universitetssektoren. De første 10 årene steg lønnen automatisk, men nå er det full stopp. Vi er mange som jobber her og er i samme situasjon. Men jeg har litt høyere lønn enn flere andre, pga at jeg ble internt overflyttet fra et annet universitet og fikk ta med meg lønna mi derfra. Hver gang jeg har hørt med leder om muligheter for lønnsutvikling, sier hun at vi må løfte de som ligger lavest. Det er alltid det samme. Nå er det ingen av oss som tjener mye, jeg tjener 497 000, mine kollegaer ligger kanskje på 450-480 000. Er det slik at jeg aldri får gå opp i lønn noensinne, pga at det alltid vil være noen som tjener mindre enn meg?! Alle argumentene mine blir møtt med motargumentet om at andre tjener mindre. Og det er selvfølgelig ikke rettferdig, men skal jeg da stå helt stille av den grunn? Jeg har stått stille lønnsmessig i 5 år nå. Kan det i seg selv være et argument? Føler at alle andre går opp i lønn hele tiden, og min mann begynner å klage over at jeg ikke bidrar til husholdningen like mye som ham, når han har en jobb der det er lønnsopprykk regelmessig. Endret 4. september 2018 av angara
Skiftenøkkel Skrevet 4. september 2018 #2 Skrevet 4. september 2018 Er det muligheter for å stå på ekstra så man kan vise til at du bidrar mer enn dine kolleger da? Ellers er man jo ikke gift med jobben, kanskje andre arbeidsgivere er villige til å betale mer. Hvorfor klager mannen, det er da en helt ok lønn 🤔 verken mer eller mindre. 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #3 Skrevet 4. september 2018 Har du vurdert å skifte arbeidsplass? I dag er dessverre realiteten slik at jobbhopping ofte er eneste mulighet for å gå opp i lønn, enten fordi din nye arbeidsgiver betaler mer, eller fordi din nåværende arbeidsgiver blir villig til å betale mer, når de får vite at du har lyst / tenkt å bytte jobb (forbeholdt at du faktisk har fått et tilbud - dvs. ikke lyv om jobbtilbud for å få mer makt i forhandling). Ingen arbeidsgiver har lyst å gi slipp på effektive og erfarne arbeidere, men de har også lyst å minimere utgifter og kostader så langt det lar seg gjøre. Anonymkode: 12f85...f7f 2
Gjest HanenIFlokken Skrevet 4. september 2018 #4 Skrevet 4. september 2018 Lønna di er god den, hvorfor klarer du ikke å bidra på en god måte når dere har 2 gode lønninger i husholdningen? Har selv nådd øverste lønnsklasse og får heller ikke flere opprykk.
angara Skrevet 4. september 2018 Forfatter #5 Skrevet 4. september 2018 Det sies her også (rett ut, fra ledelsen) at skal man opp i lønn, må man søke ny jobb. Nyutdannede som får jobb her tjener bedre enn de som har jobbet her lenge, selv om de har lik utdanning. Sånn er det bare. Men det føles virkelig urettferdig. Vikarer som har jobbet hos oss, som vi har lært opp, tjener mer enn oss når de etter hvert får faste stillinger! Jeg har jobbet med meg selv, med å overbevise meg selv om at lønna er OK, og at det er helt vanlig å ikke gå opp i lønn. Jeg hadde det veldig gøy under studietiden, om jeg ikke blir rik etter masteren får så være. Men så er det disse evinnelige epostene fra fagforeningene og påminnelsen om lønnsforhandlinger og slikt, som gjør at jeg begynner å lure på om jeg bør være misfornøyd likevel.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #6 Skrevet 4. september 2018 jeg bare lurer... når du sier at du jobber i universitetssektoren, hva jobber du med egentlig? Om du underviser eller noe lignende, og du har jobbet der i 15år, og tjener under 500 000kr? Det var LAAAAVT! Jeg er utdannet på masternivå, har jobbet i 7 år, og har lønn på underkant av 700 000! Hjelper ikke å si at du jobber i universitetsektoren, da dette sier lite om stillingen din. En vaskedame som vasker i kantine på universitetet jobber også i universitetsektoren. Anonymkode: 9f13a...96c
angara Skrevet 4. september 2018 Forfatter #7 Skrevet 4. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: jeg bare lurer... når du sier at du jobber i universitetssektoren, hva jobber du med egentlig? Om du underviser eller noe lignende, og du har jobbet der i 15år, og tjener under 500 000kr? Det var LAAAAVT! Jeg er utdannet på masternivå, har jobbet i 7 år, og har lønn på underkant av 700 000! Hjelper ikke å si at du jobber i universitetsektoren, da dette sier lite om stillingen din. En vaskedame som vasker i kantine på universitetet jobber også i universitetsektoren. Anonymkode: 9f13a...96c Jobber nå innen studieadministrasjonen. (Var tidligere vitenskapelig ansatt i 10 år, men ble overtallig etter at prosjektet mitt endte, og ble omplassert i administrasjonen.) Underviser altså ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå